×
TOPZINE.cz

Jak zabránit únavě očí?

Pracujete v zaměstnání s počítačem? Celý den se díváte do obrazovky počítače, sledujete v pološeru televizi, čtete dlouho do noci při špatném osvětlení? Slzíte nebo máte naopak suché oči? Cítíte pálení nebo řezání? Není divu. Máte unavené oči. Můžete to řešit podomácku například tím, že si budete na oční víčka přikládat vyluhované čajové sáčky. Nebo si můžete zdřímnout. Pokud ale chcete dlouhodobě zabránit únavě a případnému zhoršování očí, vyzkoušejte naše tipy.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Pouhým díváním se zrak zhoršit nemůže, ale dlouhodobým opakovaným namáháním očí ano. Zvlášť pokud máte jakoukoliv oční vadu. Není vhodné sledovat televizi několik hodin bez přerušení. Pokud opravdu musíte číst nebo učit se v noci, snažte se mít alespoň nepřímé osvětlení.

Každé dvě hodiny byste si měli od čtení odpočinout alespoň tak, že se podíváte do dálky. Ti, kteří nosí brýle, by je měli nosit. To samé platí o slunečních brýlích, které by měly být s UV filtrem. Laserový paprsek může zhoršit zrak, a proto není dobré se dívat do přímého slunce.

Zrak souvisí i s cukrovkou. Stejně jako kolísá hladina cukru v krvi, kolísá i zraková ostrost. Vyšší únava očí se může objevit i při hormonálních změnách u žen, které berou antikoncepci nebo jsou v menopauze. Očím neprospívá ani prašné prostředí nebo vzduch z klimatizace. Tzv. syndrom suchého oka je jednou z civilizačních chorob.

Jak bojovat proti únavě očí a ještě si udržet zdravý zrak?

Cvičením. Stejně jako unavenému tělu dodáte energii cvičením, u očí tomu není jinak. Tyto cviky jsou dokonce označovány jako oční jóga, jejím průkopníkem byl lékař Wiliam H. Bates, který byl ovšem za své poznatky propuštěn ze zaměstnání. Až později si otevřel se svou ženou ordinaci a oční jóga se stala populární.

Oční jóga dokáže zpomalit proces stárnutí oka

Cviky můžete provádět v pauzách, když se dlouho díváte do počítače, doma, v kanceláři, kdekoliv. Nevyžadují žádné zvláštní cvičební pomůcky nebo prostor. Pokaždé, když budete pociťovat únavu očí, můžete si zacvičit oční jógu. Cviky provádějte bez brýlí.

Uvolnění páteře: Nejdříve zavřete oči a uvolněte si krční páteř kroužením hlavy a pohybováním hlavy ze strany na stranu. Poté přidejte ramena a uvolněte si páteř kroužením ramen dopředu a dozadu. Opakujte 15x.

Zdroj: Kristýna Hrášková, Topzine.cz

Nahoru a dolů: Otevřete oči a dívejte se nahoru a dolů. Opakujte 10x.

Zdroj: Kristýna Hrášková, Topzine.cz

Ze strany na stranu: Dívejte se očima ze strany na stranu, co nejdál můžete. Opakujte 10x.

Zdroj: Kristýna Hrášková, Topzine.cz

Úhlopříčka: Pohybujte očima úhlopříčně z levého horního rohu do pravého dolního rohu a naopak. Opakujte 10x na každou stranu.

Zdroj: Kristýna Hrášková, Topzine.cz

Kroužení očima: Zakružte očima na jednu stranu, poté na druhou. Opakujte 5x na každou stranu.

Zdroj: Kristýna Hrášková, Topzine.cz

Ostření: Do ruky uchopte předmět a natáhněte ruku. Zaostřete na předmět a přibližujte předmět k obličeji.

Zdroj: Kristýna Hrášková, Topzine.cz

Zaostřování na předmět a na pozadí: Držte stále předmět v ruce a zaostřete střídavě na předmět a na pozadí. Opakujte 10x.

Nakonec oči zavřete a celé cvičení ještě jednou zopakujte.

Závěrečná relaxace

Přiložte dlaně na oči tak, aby se jich nedotýkaly a odpočiňte si. Myslete na něco příjemného a vnímejte tuto energii.

Tímto cvičením si můžete nejen odpočinout, ale dokonce zlepšit zrak. Budete tak trénovat mozek a oční svaly, uvolníte stres a napětí, odstraníte únavu a pálení očí. Cvičení vám nezabere více než 10 minut denně.

Moderní technologie

Pokud nemáte vhodnou příležitost provádět výše uvedené cviky, můžete zvolit pohodlnější variantu. Na trhu existují masážní přístroje na unavené oči, které masírují akupunkturní body v bezprostřední blízkosti očí. Tím zlepšují cirkulaci krve a uvolňují oční svaly, které nejsou moc často používány.

Jiné provádí akupresurní a vibrační masáž nebo vyhřívají oční okolí infračerveným světlem. Tím dodávají očím potřebné množství kyslíku, zlepšují krevní oběh a pomáhají udržovat oči zdravé. Některé mohou dokonce zabraňovat i tvorbě černých kruhů pod očima nebo nespavosti.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..