×
TOPZINE.cz

Jak vnímáme červenou barvu?

FOTO: Dámy v červenéCo vás napadne, když se řekne červená? Jakou nejhezčí červenou věc jste v poslední době viděli? Jak na vás působí žena/muž, kteří se oblékají do červena? Jak Češi vnímají červenou barvu a jaké asociace v nich vyvolává, to zjišťoval nedávný průzkum. Podívejte se na zajímavá zjištění, která se týkají módy!

FOTO: Dámy v červené
Dámy v červené, Zdroj: chicstories.com

Zjistit, jak to tedy s vnímáním červené u nás je a jak moc se budou ve výsledcích odrážet používané stereotypy vypěstované v nás zkušenostmi a tradicemi, to byl úkol nedávného průzkumu s názvem „Vnímání červené barvy“ uskutečněného pro projekt RED FASHION.

Projekt, který mapuje červenou barvu v módě, designu a architektuře, podporuje nevšednost a individualitu, inspiruje ostatní v odvaze nosit červenou. Dotazování se zúčastnilo 490 mužů a žen ve věku 18–45 let (z toho 150 ve věku 20–35 let) a proběhlo ve městech, kde žije více než sto tisíc obyvatel.

FOTO: Různé kusy oblečení v červené barvě
Různé kusy oblečení v červené barvě, Zdroj: chicshopperchick.com

Které tři věci si nejčastěji spojujete s červenou vy?

Pro srovnání: nejčastější odpovědí (cca polovina dotázaných) ve zmíněném průzkumu byla v souladu se zažitými stereotypy krev, pro čtvrtinu respondentů ale červená symbolizuje romantiku a lásku. Jen pro ilustraci: účastníci průzkumu si mohli vybírat také z možností oheň, divokost, sex, erotika, jablko, jahoda, rajče…

Mladší lidé (do 35 let) si častěji vybavili na prvním místě krev a lásku, zatímco starší (36+) spíše srdce a agresi. Tomuto vnímání odpovídá i nejčastější reakce na otázku spojení červené s emocí: v mladší věkové skupině jednoznačně zvítězila vášeň, u starších vzrušení.

FOTO: Červené rty
Červené rty, Zdroj: lifelovebeauty.com

Šaty dělají člověka?

Červená působí dynamickým až agresivním dojmem, v oblibě ji mají extrovertní, temperamentní, netrpěliví, vášniví a bezprostřední lidé, kteří jsou rádi středem pozornosti. Z psychologického hlediska totiž symbolizuje odvahu, hřích a sexualitu, sílu a vášeň, proto je podle doktora Andrewa Elliota, působícího na univerzitách v Rochesteru a Mnichově, obecně sexy.

Svým způsobem to dokládají i výsledky průzkumu o vnímání červené u nás. Žena v červeném je považována zejména za sebevědomou (23 %), energickou (18 %) a vášnivou (16 %). Nejvíce respondentů (30 %) má pocit, že žena v červeném chce vzbudit pozornost, najít si partnera, signalizuje, že chce sex, ale také že je úspěšná, chce se bavit a flirtovat. Od ženy v červeném nejvíce respondentů (30 %) očekává, že bude flirtovat a svádět.

FOTO: Kabáty
Dámský kabát a pánské sako, Zdroj: Orsay.com, H&M.com

Muži v červeném oblečení jsou nejčastěji vnímáni jako sebevědomí (11 %), excentričtí a agresivní lovci (10 %). Stejně jako žena i muž v červeném budí hlavně dojem, že chce být středem pozornosti (35 %), vyrazil si za sexem a flirtem s cílem sbalit partnerku. Muž v červeném oblečení se dle respondentů snaží upoutat pozornost (13 %).

Kdo nosí červenou?

Nejčastěji si dotázaní spojovali s červeným oblečením u nás Lucii Bílou (76 %) a Karla Gotta (47 %). Sami však nejsou v oblékání červené barvy nijak zvlášť odvážní – jako vhodnou ke každodennímu nošení i ke slavnostním příležitostem ji označila třetina dotázaných, 15 % by se v ní vydalo na party nebo na rande.

Více než polovina si červenou obléká alespoň jednou za týden, přičemž mladší (18–35 let) ji nosí častěji než starší (36–45 let), ženy častěji než muži.

FOTO: Dámská móda
Dámská móda - Givenchy, Marc by Marc Jacobs, Yigal Azrouël, Tommy Hilfiger, Zdroj: refinery29.com

K čemu se červená nejvíce hodí?

Jak vyplynulo z výsledků, hodí se červená nejvíce k tričku (38 %), dámským šatům a podprsence (35 %), na dalších příčkách se umístily kabelky, boty a módní doplňky.

Nosit červenou je normální pro každého pátého dotázaného, další se v ní cítí dobře, sexy a atraktivně, nápadně, dokonce skvěle a energicky, sebejistě. Ovšem pro 9 % je naprosto nepřijatelná, protože mají pocit, že jim nesluší, nehodí se k nim, necítí se v ní dobře, zdá se jim příliš výrazná až kýčovitá a preferují jiné barvy, cítili by se v ní trapně a divně.

Červená v interiéru

Zhruba pro polovinu respondentů (42 % žen a 49 % mužů) není červená barvou vhodnou do interiéru, takže byste u nich doma tento odstín vůbec nenašli. Jen 14 % dotázaných se přiznalo k červeným doplňkům a textiliím, mezi něž patří hlavně koberce a sedací nábytek (pohovka, křeslo). Červené doplňky do kuchyně zvolilo 9 % účastníků.

FOTO: Doplňky do bytu
Doplňky do bytu, Zdroj: H&M.com

Nejhezčí červená věc

A co považovali respondenti za nejhezčí červenou věc, kterou v poslední době zaregistrovali? U mužů to jednoznačně na celé čáře (v 17 % ) vyhrál automobil (z toho 5 % Ferrari), ovšem u žen to byly květiny.

Opět se tedy potvrzuje obecné pravidlo, že červená chce zkrátka odvahu. A nejen v interiéru.

Závěrem

„Lidé, kteří nosí červenou, jsou sebevědomí, nekonvenční, rádi provokují okolí,“ komentuje výsledky výzkumu jeden z tvůrců projektu Red Fashion Robert Peňažka ze společnosti Yinachi. To je také důvod, proč padlo rozhodnutí odvážlivce v červené představit prostřednictvím fotografií na www.redfashion.cz a motivovat tak nejen k nošení této barvy i ostatní.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..