Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Jak to vidí Tomáš Císařovský. Ojedinělá kolekce akvarelů v prostorách Staroměstské radnice

Redakce

Redakce

30. 10. 2010

FOTO: Jeden z akvarelů výstavy Tomáše Císařovského Žlutá skvrnaOjedinělý soubor akvarelů, poskytující příležitost nahlédnout zblízka do tvůrčích procesů, které se odvíjejí v tvorbě posledních deseti let známého českého malíře Tomáše Císařovského, můžete vidět na výstavě s názvem Žlutá skvrna, kterou pořádá Galerie hlavního města Prahy v prostorách Staroměstské radnice od 15. září do           21. listopadu 2010.

Proč právě Žlutá skvrna?

Žlutá skvrna se výstava jmenuje ze dvou důvodů. Jednak to asociuje to, co je tady vidět. Souvisí to s tělesností. Akvarel je koneckonců skvrna. Druhý důvod, proč se výstava takto jmenuje, je ten, že žlutá skvrna vychází z fyziologického bodu v oku, kde je největší koncentrace žlutých tyčinek a nejostřejší vidění,“ řekl o výstavě Tomáš Císařovský.

Malby a deníky

FOTO: Dílo Tomáše Císařovského s názvem Sebehana, 2008

Dílo Tomáše Císařovského-Sebehana z roku 2008. Zdroj: www.ghmp.cz

Výstava je rozdělena do dvou pater. „Těžiště akvarelu je v horní místnosti. Zde jsou práce z posledních dvou až tří let. Je to taková, dá se říct, decentní tvorba.  Kdežto dole je to uvedeno fragmentem staršího cyklu z roku 2002 Podivíni,“ představuje svou výstavu v pořadu Artmix Tomáš Císařovský.

V prvním patře jsou přítomny i jeho cestovní deníky, kterými místo fotografování zaznamenává různá města a krajiny z celého světa. „Zatím jsou ukázány deníky z posledních deseti let. Kromě deníků je tam řada volných akvarelových listů, které se taky snažím dělat v plenéru, kdy člověk přímo v tom prostředí odečítá pro svoji zkušenost věci, které souvisejí se světlem a co světlo dělá s barvami,“ říká autor.

„Co ruka pustí, to tam je“

Císařovský je ale zejména figurálním malířem, proto jsou i jeho akvarely figurální. Na první pohled jako by byly malované přes šablonu. Kontury postav jsou zřetelné a celistvé, nic neprosakuje přes okraj, i když autor tvoří pomocí rozpité barvy.

FOTO: Jeden z akvarelů Tomáše Císařovského na výstavě Žlutá skvrna

Dílo Tomáše Císařovského-Očista z roku 2002.

„Žádná šablona neexistuje. Dokonce neuznávám ani předkreslování, kromě cestovních deníků. To je jiná situace. Když jste někde v terénu, tak velmi často nemáte čas pracovat akvarelovými barvami z prostého důvodu, že barvy musí nějakou chvíli schnout a vy někam běžíte. To je jediný způsob, kde používám předkreslení. Lehké, skicové, třeba tužkou, a pak si to v klidu někde vybarvím, ale jinak na volných akvarelech to je, jak se říká, z vody na čisto. Co ruka pustí, to tam je.“ řekl Císařovský v rozhovoru pro Český rozhlas.

Od Konfrontace k současnosti

Tomáš Císařovský se svou generační příslušností a dobou nástupu na českou scénu řadí k protagonistům skupiny umělců, kteří do českých dějin umění vešli ve znamení neoficiálních výstav pořádaných v osmdesátých letech 20. století v alternativních prostorách, tzv. Konfrontací.

Z širšího proudu umělců se záhy vyčlenil jako silná osobnost pracující na rozvoji vlastních přístupů k problematice tradičního malovaného obrazu.

Malířské cykly

Do povědomí kulturní veřejnosti se Císařovský zapsal svými malířskými cykly se silnou příběhovostí, vztahujícími se k českému prostředí, k minulosti i současnosti. Připomeňme známý masarykovský cyklus a legionářský cyklus zaměřený na období totality.

FOTO: Obraz Karla Schwarzenberga od malíře Tomáše Císařovského z cyklu Bez koní

Obraz Karla Schwarzenberga od malíře Tomáše Císařovského z cyklu Bez koní. Zdroj: www.cisarovsky.cz

K dobově aktuálním tématům se vztahovala portrétní série představitelů restituované české šlechty Bez koní (1994 – 1996) i cyklus obrazů Promlčená doba, zachycující esa normalizační pop-music.

Tomáš Císařovský

Narodil se před před 48 lety v Praze. Studoval na Střední umělecko-průmyslové škole obor Tvarování dřeva a řezbářství, poté studoval na AVU u prof. Paderlíka a Ptáčka. Dnes je jedním z nejuznávanějších českých malířů. Pravidelně vystavuje v českých i zahraničních galeriích a jeho dílo je zastoupeno v prestižních veřejných i soukromých sbírkách.

Publikace Tomáš Císařovský – Žlutá skvrna / Yellow Spot

V rámci výstavy byla vydána i publikace Tomáš Císařovský – Žlutá skvrna, a to nakladatelstvím Arbor vitae ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy. Kniha akvarelů je doplněna texty Karla Srpa, graficky upravena Janem Šerýchem a uzavřena anglickým resumé a soupisem samostatných výstav Tomáše Císařovského.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jak to vidí Tomáš Císařovský. Ojedinělá kolekce akvarelů v prostorách Staroměstské radnice