Dopravní nehoda je stresující událost, která převrátí běžný den naruby. Nezáleží na tom, zda jste viníkem nebo poškozeným, v obou případech se vyplatí znát správný postup a možnosti odškodnění. Na následujících řádcích vám přinášíme praktický návod, jak zvládnout první chvíle po nehodě, jak postupovat při vyřizování škody a na co si dát pozor, abyste nepřišli o své nároky. Čtěte dál a buďte připraveni. Nikdy nevíte, kdy se vám tyto informace budou hodit.
První kroky po dopravní nehodě
Bezprostředně po nehodě je důležité zachovat klid a postupovat systematicky. Pokud jsou na místě zranění, okamžitě volejte záchrannou službu na číslo 155, případně 112. Hrozí větší škody na majetku nebo vznikly-li komplikace? Kontaktujte také policii. Pokud je nehoda menšího rozsahu a nikdo není zraněn, stačí se domluvit s druhým účastníkem na dalším postupu.
- Zabezpečte místo nehody. Použijte výstražný trojúhelník a oblečte si reflexní vestu.
- Zajistěte první pomoc, pokud je potřeba.
- Zdokumentujte situaci. Vyfoťte vozidla, škody, SPZ, dopravní značky a okolí nehody.
- Vyměňte si kontakty a údaje o vozidlech (jméno, adresa, telefon, SPZ, číslo pojistky).
- Sepište záznam o dopravní nehodě. Využijte Evropský záznam o dopravní nehodě, který by měl mít každý ve vozidle.
Kdy volat policii?
Policii je nutné volat v těchto případech:
- Došlo ke zranění nebo úmrtí osob.
- Škoda na jednom vozidle převyšuje 200 000 Kč.
- Došlo ke škodě na majetku třetí osoby (například svodidla, semafory, plot).
- Účastníci se nemohou dohodnout na vině nebo jeden z účastníků odmítá spolupracovat.
Pokud tyto podmínky nejsou splněny, můžete se domluvit bez účasti policie, vždy ale vše pečlivě zdokumentujte.
Odškodnění po dopravní nehodě: Jak postupovat?
Pokud jste byli poškozeni, máte nárok na odškodnění z povinného ručení viníka nehody. Jak postupovat?
- Co nejdříve po nehodě kontaktujte pojišťovnu viníka.
- Připravte si všechny dokumenty, mezi nimi záznam o nehodě, fotografie, případně policejní protokol.
- Vyplňte formulář pojišťovny pro hlášení škody. Najdete ho na webu pojišťovny nebo vám ho zašle likvidátor.
- Pojišťovna vyhodnotí událost a stanoví výši odškodnění. V případě sporu, nejasností nebo neochoty pojišťovny plnit vaše nároky se obraťte na nezávislého znalce či právníka.
Víte, že odškodnění může zahrnovat nejen opravu vozidla, ale také náklady na léčení, bolestné, ušlý zisk, náklady na náhradní dopravu či psychickou újmu?
Tipy a rady, na co si dát pozor
- Nikdy nepodepisujte dokumenty, kterým nerozumíte. V případě pochybností si nechte vše vysvětlit nebo kontaktujte odborníka.
- Pečlivě dokumentujte škodu. Čím více fotografií a podkladů, tím lépe pro vaše budoucí nároky.
- Uchovávejte si všechny účtenky a doklady. Můžete je využít pro prokázání nákladů spojených s nehodou.
- Zvažte právní pomoc. Pokud se pojišťovna zdráhá plnit, právník vám pomůže s vymáháním škody.
Nejčastější otázky o odškodnění
Mohu žádat odškodnění, i když jsem spolujezdec? Ano, nárok mají všichni poškození účastníci nehody, nejen řidič.
Co když viník nemá povinné ručení? V takovém případě se můžete obrátit na Českou kancelář pojistitelů, která v některých případech škodu uhradí.
Kolik času mám na nahlášení škody? Ideálně škodu nahlaste co nejdříve, aby nedošlo ke zpochybnění nároku. Pojišťovny obvykle stanovují lhůtu v řádu dní až týdnů, ale nejlepší je jednat bez odkladu.
Podtrženo, sečteno: Buďte připraveni a nedejte se
Dopravní nehoda je nepříjemná zkušenost, ale správným postupem můžete předejít dalším problémům a získat spravedlivé odškodnění. Nezapomeňte dokumentovat, komunikovat s pojišťovnou a v případě potřeby neváhejte vyhledat odbornou pomoc.