Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Jak ovlivnilo umění fotografii a naopak? I to prozradí Moravská galerie

Redakce

Redakce

24. 2. 2012

FOTO: Zámecký park v Heřmanově MěstciKurátorka Lenka Trnková se ve výstavě L’étude d’après nature zaměřuje na vztah fotografie a umění 19. století v našem prostředí. Ukazuje, že rozhodně nebyl jednostranný a odkrývá fasety interakce těchto disciplín v daném období.

FOTO: Fotografie zámeckého parku v Heřmanově Městci

Výstava představí i fotografické pojetí krajiny v 19. století, Zdroj: Archiv MG

„V historii umění jistě nejvíce dominují dvě témata vztahu fotografie a umění: fotografie jako pomůcka a fotografie jako artefakt. První část výstavy je věnována právě fotografii jako pomůcce, která dlouho byla a mnohdy stále ještě zůstává tabu, zvláště jedná-li se o nejvyšší stupně pomyslného kvalitativního žebříčku.“ shrnuje kurátorka Petra Trnková. Z tohoto úhlu pohledu jsou na výstavě sledována díla Václava Brožíka či Julia Mařáka.

Je fotografie uměním?

Dalším zásadním okruhem vztahu fotografie a umění jsou fotografové, jejich sebeprezentace a umělecké ambice. „Právě v něm nejvíce rezonuje odvěký spor o to, zda je fotografie objektivním záznamem skutečnosti či výsledkem tvůrčího aktu jednotlivce a komponování obrazu, čili uměním.“

Fotografie logicky navazuje na tradici výtvarného umění. Proto nás nepřekvapí aplikace malířských postupů na ni, zejména v oblasti kompozice tradičních žánrů, jako je zátiší, architektura, krajina. Zvláštní pozornost je věnována fotografickým portrétům malířů a vztahu moderní krajinomalby a fotografie.

FOTO: Portrét ženy v belgickém oděvu

Diváci se mohou těšit i na zahraniční fotografie, Zdroj: Archiv MG

Autorka výstavy se také samostatně zabývá fotografií jako kopií nebo imitací artefaktu a její úlohou reprodukce, která získává svoji roli díky zakládání a budování uměleckých sbírek a muzeí.

Návštěvníky určitě potěší zařazení fenoménu tzv. Tableaux vivants, živých obrazů. Fotografie přesahují nejen do vysokého umění, ale i do oblasti divadla, hudby a literatury. Představují snahu vzepřít se pomíjivosti živých obrazů, které bývaly součástí společenských událostí.

FOTO: Živý obraz podle Antoine Watteaua

Jeden z živých obrazů vystavených v Pražákově paláci, zdroj: Archiv MG

L’étude d’après nature navazuje na výstavu V plném spektru, která představila fotografii 1.poloviny 20. století. Trojdílným cyklem chce Moravská galerie v Brně představit unikátní sbírku fotografie, která zahrnuje celou historii fotografie na našem a zčásti i slovenském území. Chystaná třetí přehlídka se bude věnovat druhé půlce 20. století.

Zajímavé a neprávem opomíjené téma vztahu umění a fotografie se tak v rámci trojlístku výstav dočkalo zpracování, které se neomezuje na pouhé povrchní konstatování úlohy fotografie jako předlohy pro malířské dílo. Výstava L’étude d’après nature diváku představí komplexní pohled na problematiku, předvedený nejen na materiálu z bohaté brněnské sbírky.

L’étude d’après nature. Fotografie a umění v 19. století.
Moravská galerie v Brně – Pražákův palác
Husova 18, 662 26 Brno
24. 2. – 20. 5. 2012
Kurátorka: Lenka Trnková
Otevírací doba: středa – neděle 10.00 – 18.00
čtvrtek 10.00 – 19.00
pondělí, úterý zavřeno
Vstupné: 80/40 Kč, rodinné 170 Kč, skupina 30 Kč/os.
moravska-galerie.cz

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jak ovlivnilo umění fotografii a naopak? I to prozradí Moravská galerie