×
TOPZINE.cz

Jak malovat bez podmaleb technikou alla prima?

FOTO: Leonid Afremov, City flowersKdyž malíř nechce plánovat, předkreslovat, ani podmalovávat, sáhne po štětci a začne malovat alla prima. Je to rychlé, hravé a trochu jako fotografování momentek. Musí najít dobrý motiv, správně to načasovat, uvolnit se a s lehkostí sobě vlastní vytvořit něco, nad čím se budou ostatní ohromeně pozastavovat.

FOTO: Leonid Afremov, City flowers
Leonid Afremov, City flowers

Jako obraz namalovaný alla prima můžeme označit každé výtvarné dílo, které je vytvořené odvážnými a bez větších předběžných příprav nanesenými tahy. Tato přímá metoda bez podmalby, oblíbená především mezi impresionisty, je technicky po všech stránkách vyhovující.

Je to proto, že se všechna barva ve všech oblastech nanáší při jednom sezení, nebo alespoň v době, kdy je na povrchu stále ještě mokrá. Proto nedochází k problémům s různým množstvím oleje, nebo k různě rychlému vysychání mezi jednotlivými vrstvami barvy, protože tu ve skutečnosti existuje vrstva jenom jedna.

Přesto je v mnoha aspektech malba alla prima nejobtížnější technikou práce s olejem (případně akrylem), neboť závisí na úspěšnosti každého tahu štětce a jeho postavení mezi ostatními tahy. Je to způsob tvorby založený na zručnosti výtvarníka, který definitivními barevnými tóny vyjadřuje tvůrčím jazykem svůj obdiv. Barva a energické tahy štětcem jsou pro to dva nejlepší pomocníci.

Cvičit, cvičit, cvičit…

Abyste byli schopní vystihnout daný okamžik tak hbitým, ale přesto kvalitním způsobem, je potřeba hodně cviku. Čím více pokusů, zkušeností a třeba i nevydařených děl budete mít za sebou, tím lepší budou vaše dovednosti.

FOTO: Emil Nolde
Alla prima by Emil Nolde

Je třeba vyhnout se práci s jemným štětcem nebo jinými nástroji pro vytvoření dokonalého díla. Nejde tu o práci s detaily. Je třeba zvolit si správný motiv a dokázat ho rozlišit mezi spoustou jiných, abyste zachytili jen ty nejpodstatnější struktury, které pak  dohromady vytvářejí celkový výraz díla, a to je dost obtížné.

V mnoha ohledech se malba alla prima hodí nejlépe pro rozměrově malé práce, které je možné dokončit při jediném sezení. Je to dobrý způsob tvorby olejových skic, které pak mohou být převedeny do větších ateliérových děl.

Jde to i zpět

Je možné neúspěšně namalovanou plochu z obrazu setřít, dokud je ještě vlhká, a přepracovat ji. Mnoho malířů to tak dělá, takže to, co se jeví jako svěží a plynulé, může představovat šestý nebo sedmý pokus.

Tři zásady úspěšné alla prima

Omezte svou paletu asi tak na osm barev. Větší množství je náročné zkoordinovat a většinu tónů a barev lze beztak namíchat z tohoto omezeného množství.

Vyhýbejte se znečištění barev, vždy používejte větší množství štětců. Mějte připravený štětec nebo štětce  pro obdobné tóny nebo barvy, které se v díle opakují. Dejte si stranou štětec pro světlé odstíny a pro bělobu, další pak pro tmavé tóny.

Štětec namáčejte hodně do barvy, pomůže to udržet barvu nanášenou do mokré malby čistou.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..