×
TOPZINE.cz

Hořčík: Minerální vodou proti vzniku srdečních nemocí, infarktu i depresi

Pokud patříte mezi ty, co si v restauraci objednají místo coly vodu, jistě vás potěším, protože pitím minerálních vod do těla dostáváte jeden z životně důležitých minerálů, který je považován za jeden z hlavních stavebních prvků organismu. Zároveň se tím chráníte před vznikem srdečních chorob, infarktu i psychických potíží jako je například deprese, bolesti hlavy, stres, apod. Diabetici si pitím minerálních vod mohou zvýšit účinek inzulínu. O který minerál se vlastně jedná? Přece o hořčík.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Hořčík nebo také Magnesium je zodpovědný za správný růst a obnovu kostí a zubů. Kosti zásobuje minerály, zubní sklovinu pomáhá udržovat zdravou a odolnou vůči kazům. Stará se o správné využití energie v buňkách, v nervech a svalech.

Podporuje trávení a využití bílkovin. Je zvláště vhodný pro ty, kteří konzumují hodně sacharidů, výrobků z bílé mouky, maso a výrobky s obsahem živočišných tuků. Příznivě ovlivňuje srážlivost krve, krevní tlak, hladinu cholesterolu v krvi a rytmus srdce.

Díky svým blahodárným účinkům na srdeční činnost a krevní tlak, i preventivní účinky před vznikem srdečních chorob a infarktu. Pomáhá proti křečím v tkáních a svalech a vyplavuje nadbytek solí a vápníku v organismu, zvláště v ledvinových a žlučových kamenech. Reguluje funkci štítné žlázy, u mužů významně přispívá ke správné činnosti prostaty.

Vlašské ořechy jsou cenným zdrojem hořčíku, Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Příznivě působí na psychiku

Jak už to u vitamínů a minerálů bývá, jeho příznivé účinky se projevují i na psychice. Pomáhá při stresu, depresi, při bolestech hlavy a nepříjemných migrénách. Uvolňuje napětí, zlepšuje paměť a myšlení, má zklidňující účinky, pomáhá dokonce proti chronické únavě.

Doporučuje se užívat při zvýšené fyzické námaze a ženám s bolestivou menstruací. Je zvláště vhodný pro těhotné ženy, kdy pokud je ho nedostatek, může způsobit vrozené vady potomka.

Zdroje hořčíku

Nejvíce hořčíku obsahují celozrnné obilniny, celozrnné pečivo, pšeničné klíčky, luštěniny, brambory, semena rostlin, ořechy, listová zelenina, maso, mléko, ryby nebo fíky. Najdeme ho také v ovoci, zelenině a v již zmíněných minerálních vodách.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Křeče ve svalech, nervozita a úzkost mohou signalizovat nedostatek hořčíku

Pokud máme nedostatek hořčíku, můžeme pociťovat křeče ve svalech a končetinách, svalový třes, nervozitou, úzkost, celkovou slabost nebo nechutenství.

Dokonce se mohou objevit poruchy vidění, zvýšený krevní tlak, zrychlení srdečního rytmu, žaludeční vředy, poškození cévní stěny nebo zvýšená hladina tuků v krvi. Deficit hořčíku má za následek negativní průběh téměř všech nemocí.

Hořčíku není nikdy dost

Riziko předávkováním nehrozí, protože nadbytek hořčíku tělo samo vyloučí. Ovšem díky jeho příznivým účinkům se jeho konzumace nijak neomezuje. Aby došlo k nadbytku hořčíku, museli byste sníst hodně hořčíku najednou.

Pak dochází ke zmatenosti, průjmům, zastavení střevních pohybů, srdeční arytmii a zhoršení ledvinných funkcí. V ojedinělém případě může nastat smrt.

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..