Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Herbert Tobias: Od Ruska až po latex

Redakce

Redakce

23. 3. 2010

TobiasObjevil Nico, rebeloval za homosexualitu, miloval glamour a především fotil. Herbert Tobias platí za význačnou, ač dnes již mnohými zapomenutou figuru fotografie 50. a 60. let. Připomenout si jej můžete na jeho retrospektivní výstavě, kterou ve spolupráci s Berlínskou galerií pořádá pražské Rudolfinum. Na 150 Tobiasových žánrově jen těžko zařaditelných fotografií bude k vidění do konce března.

Zdroj: Galerie Rudolfinum

Herbert Tobias, autoportrét Zdroj: Galerie Rudolfinum

Válka, osamění, existencionalismus, glamour, individualita, homosexualita – jen těžko se dá odhalit, co bylo Herbertu Tobiasovi hlavním uměleckým motivem. Organizátoři výstavy se proto chytře rozhodli seřadit díla této poměrně rozsáhlé výstavy ne chronologicky, jak bývá u retrospektiv zvykem, ale tematicky.

Válka, osamění, existencionalismus, glamour, individualita, homosexualita – to vše je Herbert Tobias

Pravděpodobně nejsilnější částí výstavy je právě tematický celek Píseň o sexuální závislosti, spolu s ostatními Tobiasovými homoerotickými fotografiemi. Snad i díky své sexuální orientaci zde Tobias zvládl perfektně vystihnout krásu nahého mužského těla a přitom se nestát obscénním či pornografickým.

Pojem, jenž též spojuje všechny tyto fotografie, je sexuální napětí. Kompozice i osvětlení často přispívají k tomu, že vidíme jen část děje či scény a mnohé si tak musíme sami domyslet. Jiné fotografie jsou naopak mnohem přímočařejší. Ty poznáte snadno, zaostřeno je pak výhradně na penis.

Zdroj: Galerie Rudolfinum

Herbert Tobias, Večerní róba od Horna na Kurfürstendammu, Berlín 1958 Zdroj: Galerie Rudolfinum

Osvětlení a kompozice jako taková patří k Tobiasovým nejsilnějším stránkám. Fotograf preferoval inscenované fotografie a, hlavně šlo-li o ženy, manekýnky. V tomto případě se pak často uchyloval k prvoplánové teatrálnosti a glamour stylu, pravděpodobně ovlivněn jak svými zkušenostmi v divadle, tak svou vášní pro film noir. Fotografiím, především portrétům, se to však rozhodně nedá vytknout. Za hry světla, vysokého kontrastu a při dokonale přehnaném make-upu se fotografovi, spíš umělci, podařilo vystihnout nejen vnější krásu ženy, ale i její individualitu. I proto se Herbert Tobias nikdy nestal jen tak ledajakým módním fotografem, zajímal se především o člověka.

Kontrast znavených vojáků a dětské nevinnosti

Totéž platí pro okruh hlavně ranější Tobiasovy práce z války v Rusku a z Berlína. Jsou to jedny z mála jeho fotografií, které lze pokládat za obrazy reálného života. Tobias zde ukazuje znavené vojáky i kontrastuje hrůzostrašné trosky města s krásou květin či nevinností dítěte. Divák by se tak lehce dal svést na stezku mylného porozumění, totiž že se Tobias pokoušel o kritiku své doby. Nebylo tomu tak. Tobias sice často měnil témata a předměty svých děl, ale u jednoho zůstával vždy, totiž u studie člověka. Jaký daný člověk byl, co zrovna dělal, co si musel myslet, čeho se bál – takové otázky vyvstanou a nezůstanou nezodpověděny.

Zdroj: Galerie Rudolfinum

Zdroj: Galerie Rudolfinum

Každá z Tobiasových fotografií je doslova krásným uměleckým dílem. Natolik krásným, že se vyplatí jít se sám podívat. A až v galerii budete, dbejte jedné rady – nenechte se v dlouhé frontě lidí vinoucí se podél Rudolfinských stěn svést jen k letmému prohlížení. Zadívejte se na perfektní oči Tobiasových žen, pevné sevření jeho mužů či kompozičně dokonalé světelné vzory a nechte se na chvíli unést.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Herbert Tobias: Od Ruska až po latex