Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Hal Ashby: Hippík, kterému Hollywood nepřál

Petra Duhajská

Petra Duhajská

18. 5. 2010

Přestože jeho filmy Návrat domů, Byl jsem při tom nebo Harold a Maude patří ke klenotům světové kinematografie a dodnes si nacházejí fanoušky i v mladších generacích, Hal Ashby se nikdy netěšil takové slávě jako třeba Martin Scorsese nebo F. F. Coppola. Každá doba má zřejmě své nedoceněné umělce…

Hal Ashby ve filmu Harold a Maude, Zdroj: archiv

Začátky v Hollywoodu – Oscar za střih

Už od dětství Williamu Halu Ashbymu štěstí moc nepřálo. Narodil se 2. září 1929 v konzervativním Utahu, vyrůstal v nefunkční rodině, později se jeho rodiče rozvedli, a ještě když Hal chodil do školy, spáchal jeho otec sebevraždu. Podobně neuspořádaný byl již od začátku i život tohoto Američana. Byl vyloučen ze školy, v sedmnácti už byl rozvedený a na prahu dospělosti se přestěhoval do Californie jako tolik mladíků před ním.

Brzy se stal asistentem střihu a za střih také získal svého jediného Oscara – v roce 1967 za film V žáru noci. Sám tvrdil, že pro něj stříhání byla ta nejlepší filmová škola. Na naléhání producenta Normana Jewisona režíroval svůj první film, komedii Pan domácí. Ten se sice nedočkal velkého ohlasu, ale možná to bylo lepší než to, co následovalo po uvedení druhého Ashbyho filmu.

Harold a Maude – typický kultovní film

O Haroldovi a Maude se recenzenti vyjadřovali mírně řečeno nelichotivě. Cynicky vyspekulovaný blábol a legrační jako hořící sirotčinec… Ani studio Paramount tomuto křehkému snímku o lásce, která kvete doslova v každém věku, moc nepomohlo. Do kin ho nasadilo těsně před Vánoci, kdy americká společnost ctí tradiční hodnoty ještě více než obvykle. A na většinové diváky byla lovestory dvacetiletého mladíka a osmdesátileté Maude prostě moc.

Přesto si ale Harold a Maude své fanoušky našel. Tak jako mnoho jiných filmů vlny Nového Hollywoodu uspěl na univerzitách. Vzrůstající zájem mladých lidí si dokonce vynutil opakované uvedení do kin. Ještě dnes se Harold a Maude promítá v rámci festivalů a filmových přehlídek.

Jon Voight a Jane Fondová v Návratu domů, Zdroj: archiv

Pacifistův pohled na válku

Je smutným faktem, že nejvýdělečnějším filmem Hala Ashbyho byl Šampón, tedy snímek, jehož výrobu prakticky ovládala hlavní herecká hvězda Warren Beatty. Kromě něj zaznamenal Ashby největší finanční i kritický úspěch v roce 1978 díky protiválečnému dramatu Návrat domů.

Z pohledu produkce byl tento film jedním z posledních novohollywoodských klenotů, které v době Čelistí a Hvězdných válek ještě vznikly. Byl natočen za pouhé 3 milióny dolarů a vydělal 15 miliónů. Hal Ashby tak dokázal, že pro vylíčení hrůz vietnamské a vlastně i jakékoli jiné války není potřeba gigantický rozpočet (jako např. v případě Coppolovy Apokalypsy). I kritikou byl Návrat domů oceněn, získal navíc tři Oscary a pět dalších nominací, včetně jediného oscarového zápisu Ashbyho – režiséra.

Až k hořkému konci

Přestože Hal Ashby tvořil ještě v osmdesátých letech, poslední jeho hraný film, který stojí za zmínku, je politická satira s nádechem absurdity Byl jsem při tom. I pro hereckou legendu Petera Sellerse přestavovala filmové loučení, a to vskutku důstojné – mnozí považují postavu Chance Zahradníka za jeho životní roli. V roce 1982 Ashby, milovník rockové hudby, ještě natočil dokument z turné Rolling Stones Let’s Spend A Night Together.

Dalo by sice říci, že Ashbymu nepřála doba, ale vlastně by to nebyla pravda. 70. léta 20. století představovala asi jedinou éru Hollywoodu, kdy mohl vlasatý a vousatý pacifista, který denně vykouřil ohromné množství marihuany, vůbec nějaké filmy za peníze velkých studií vytvořit. Přesto ale jeho takzvaná umělecká svoboda nakonec pominula, a to i proto, že byl při natáčení i dokončování filmů stále nevyrovnanější a nevypočitatelnější. V osmdesátých letech byl z tvorby několika filmů dokonce odvolán.

Hal Ashby, Zdroj: archiv

Ve snaze zachránit si kariéru skončil Ashby s drogami, nechal se ostříhat a oholit a začal v modrém blejzru chodit na hollywoodské večírky. Smutnému konci už ale zabránit nedokázal. Po relativním štěstí filmovém ho opustilo i jeho zdraví. Byla mu diagnostikována rakovina slinivky. Brzy se rozšířila do plic, jater a tlustého střeva a 27. prosince 1988 v devětapadesáti letech Hal Ashby zemřel.

Jestliže ale člověk – a umělec zejména – žije v tom, co vytvořil, nezemře Hal Ashby nikdy.

Zajímavosti

Hal Ashby se nikdy nestal režisérskou hvězdou, přestože některé jeho filmy zaznamenaly relativní úspěch, čtyři z nich byly uvedeny na festivalu v Cannes a dnes je jich několik považováno za klasiku.

Film Harold a Maude vznikl podle originálního scénáře Colina Higginse, který jej napsal jako svou absolventskou práci na filmové fakultě UCLA.

Od roku 1970 až do smrti byl Ashby oficiálně ženatý s Joan Marshallovou, ta ho ale opustila již v polovině 70. let, protože mu nedokázala odpustit, jak s Beattym a Robertem Townem využili nelichotivé detaily z jejího soukromí ve filmu Šampón.

V době, kdy jeho kariéra upadala, se Ashby stále více uzavíral do sebe. Odmítal prý dokonce jíst v přítomnosti jiných lidí.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Hal Ashby: Hippík, kterému Hollywood nepřál