×
TOPZINE.cz

V Trafačce probíhá výstava 00 NIC. Writer Michal Škapa se přesunul do galerie

Foto."OO NIC"Michal Škapa, jehož tvorba je na české umělecké scéně spojována s graffiti, má nyní svoji první sólovou výstavu. Umělcovu grafickou i volnou tvorbu představuje pražská Galerie Trafačka od 8. září.

Foto."OO NIC"
Michal Škapa alias TRON vystavuje v Galerii Trafačka. Zdroj: Tereza Melicharová.

Fenomén Graffiti jako druh výtvarného projevu ve veřejném prostoru s těžištěm v 70. letech v New Yorku patrně patří mezi jeden z nejdiskutovanějších na poli umění posledních dekád. A to především v otázce galerie versus veřejný prostor.

Ve světě mnohdy mladí tvůrci v teenagerovských letech postupně opouštěli prostory ulice a svoji činnost přesouvaly do jiných uměleckých žánrů, někdy se tvorbou graffiti již dále nezabývali, anebo současně v tomto „umění ulice“ nastal zvláštní posun, kdy se graffiti přesunulo do prostorů galerie.

Z ulice do galerie

Právě probíhající výstava ve vysočanské galerii Trafačka nesoucí název 00 NIC představuje Michala Škapu a ukazuje v českém prostředí, že u tvůrce – writera nutně nemusí dojít ani k jedné výše zmíněné krajní variantě, a přesto umělec úplně nemusí graffiti zavrhnout.

Prostory galerie představují Škapu, dříve známého spíše pod pseudonymem TRON, jako umělce věnujícího se širšímu spektru tvorby, do jehož díla se však promítá jeho graffiti tvorba a navazuje na ně.

Foto."Vernisáž 00 NIC v Trafčce."
Vernisáž zahájil Vadimír 518 a doprovázela ji hudební performance od Davida Vrbíka

Autor začínal jako čtrnáctiletý writer v první polovině 90. let, kdy se u nás teprve graffiti a streetart rozvíjely. Nicméně řadu let se věnuje nezávislé tvorbě a grafice. Na svojí graffiti činnost navazuje ve svých dalších projektech, a tak je v jeho uměleckém projevu zjevná pouliční městská inspirace.

Pop-art, komiks, abstrakce a provokace ve Škapově tvorbě

Ve svých obrazech autor používá techniku airbrushe, kdy pistolkou přes kompresor nanáší barvu na papír či plátno. Ať už se jedná o jeho airbrushové obrazy, sítotisky, grafiky nebo trojrozměrné objekty, v jeho tvorbě může divák vyčíst pouliční, městskou inspiraci s prvky pop-artu, ironie a provokace, kdy do určité míry svět pouliční tvorby paroduje.

Foto."Konec světa: abstraktnější a vážnější linie Škapovy tvorby."
Konec světa: abstraktnější a vážnější linie Škapovy tvorby. Zdroj: Trafacka.net.

Ironický aspekt v jeho díle ztělesňuje komiksová postava Mr. Spraye ať už na plátně, či v trojrozměrné podobě. Městskou tematiku však můžeme nalézt v jeho další tvorbě od plechovek přes motivy „smajlíků“ až po více méně abstraktní malby, kde se ironie a realismus střetává s abstraktnější a vážnější polohou. Výsledek tak působí výstižně a zábavně pro oko zasvěceného i neznalého diváka.

Legendy české graffiti scény

TRON platí v graffiti komunitě za legendu a již od devadesátých let oživoval pražské ulice. Zdá se, že tato doba i tvorba už je dnes však minulostí. V Trafačce vystavuje abstraktní obrazy, instalace, grafiku…

A je tu také důležitá věc: Michal Škapa alias TRON vystupuje pod svým jménem, což značí jakýsi posun jeho tvorby. Zatímco z dřívějška jej můžeme znát spíše jako TRONa, který vystavoval ještě spolu s dalšími příslušníky graffiti scény, současná výstava představuje Michala Škapu jako svébytného mladého českého umělce.

Foto."Škapovu tvorbu provází tematika ulice a streetartu."
Škapovu tvorbu provází tematika ulice a streetartu

Škapa ale není jediný představitel graffiti scény, jehož práce se přesunula z ulice do galerie. Podobným vývojem prochází i další umělci jeho generace: Point Jan Kaláb nebo Pasta, jehož dílo společně se Škapou a dalšími předními představiteli české graffiti scény mohli diváci vidět na přehlídce českého street artu Metropolis v galerii DOX začátkem tohoto roku.

Právě zmíněný Point Jan Kaláb v červnu poprvé samostatně vystavoval rovněž v Trafačce, u jejíhož zrodu stál a v níž sám už několik let organizuje výstavy pro streetartové tvůrce. Při této skutečnosti si možná mnozí kladou otázku, jestli tímto posunem v tvorbě českých graffiti legend z 90. let umění ulice pomalu neustává. Avšak posun umělců, kteří s graffiti začínali jako náctiletí a nyní dospívají do Kristových let, se zdá celkem příhodný a neměl by s koncem či pokračováním této scény souviset. Ta už zkrátka závisí na mnoha jiných okolnostech.

Michal Škapa (*1978)

Patří k nejexpresivnější vlně českých writerů, začínal v 90. letech.

Věnuje se mnoha grafickým činnostem (časopis Rooftop, Free Magazine, Upstream), vizuálům festivalů, knih, obalů CD.

Kromě grafiky se věnuje airbrush a kresbě.

Nyní probíhá jeho samostatná výstava v galerii Trafačka.

 

Skutečnost, že se Škapa a další přední představitelé českého streetartu z 90. let od tohoto typu umění nedistancují, ale naopak jej rozvíjí jinými prostředky, je velmi sympatické. Na jeho tvorbě tedy můžeme vysledovat jakousi evoluční linii a jeho dílo tak působí konzistentně a smysluplně. Zdá se, že tak tento tvůrce započal novou abstraktní fázi ve své tvorbě – 00, pro diváka určitě ne nic.

 

Michal Škapa 00 NIC

Galerie Trafačka

8. 9. – 2. 10. 2011

Kurta Konráda 1

190 00, Praha 9

Út – ne 13:00 – 19:00



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..