Goodreads. Aplikace moderního čtenáře, která nutí myslet ve hvězdičkách

FOTO: knihy
Moderní čtenář má potřebu své pocity sdílet. FOTO: Eliška Olšáková, TOPZINE.cz

Knihy milujeme už tisíce let. Bojovali jsme za ně, pokládali životy a ani nástup nových médií nám v jejich čtení nezabránil. I přesto má moderní čtenář obklopený sociálními sítěmi zcela jiné požadavky než čtenář před dvaceti lety. Už mu totiž nestačí jen určitý pocit prožít, musí jej sdílet.  A od toho je tady Goodreads.

FOTO: knihy
Moderní čtenář má potřebu své pocity sdílet. FOTO: Eliška Olšáková, TOPZINE.cz

Pokud vás zaujme film, není nic jednoduššího než zkopírovat odkaz na filmovou databázi, připsat komentář typu „vážně boží“ a sdílet jej na svém facebookovém profilu. Jenže co s knihou? Nejsme v tomto my literární nadšenci a nadšenkyně poněkud diskriminováni?

Můžeme sdílet odkaz na knihkupectví, ale to by vypadalo jako reklama. Můžeme sdílet odkaz na google books, ale ten není zrovna vizuálně atraktivní. Zbývá vložit prostý status s údaji o názvu a autorovi, případně s citátem z naší milované knihy. Jenže to nikoho příliš nezaujme.

Want to read

I přes tento očividný handicap jsem po něčem jako je Goodreads začala pátrat ze zcela jiného důvodu. Jednoho dne na mě z peněženky vypadl cár hustě popsaného papírku s názvy knih, které si musím přečíst. Má lehkomyslnost mě zarazila. Tři roky už sbírám literární skvosty a zálohuji si je jen na obyčejném papíře? Neměla bych si je přepsat do počítače? Jenže co když pojedu tramvají a v tom se seznámím s dílem, které mi za žádnou cenu nesmí uniknout? Než bych se dostala k počítači, určitě bych na něj zapomněla.

A tak jsem začala hledat internetovou stránku, která by měla i svou vlastní aplikaci do mobilu, a mohla bych si do ní zálohovat celý svůj seznam nepřečtených knih. A v tom na mě vykoukla Goodreads. Aplikace, která umí mnohem víc než jen přidávat tituly do poličky want to read.

Co si přečtu příště

Goodreads sdružuje komunitu knižních fanoušků a fanynek. Setkávají se na ní čtenáři a čtenářky z celého světa, aby si mohli vyhledat knihu, kterou právě přečetli, ohodnotit ji určitým počtem hvězdiček a dokonce sdílet svou činnost na facebookovém profilu. To všechno mají dostupné jak na obyčejném počítači, tak v rámci mobilní aplikace.

OBR: Goodreads recommendations
Podle hodnocení vám Goodreads vyhledá ideální knihu. Zdroj: goodreads.com

Srdce moderního knihomola zaplesá. Během několika vteřin se může podělit o svůj názor s uživateli ze Španělska, Číny či Brazílie. Recenzi může vložit hned pod příspěvek profesionálních literárních kritiků, editorů nebo vydavatelů. Může sledovat, co čtou jeho přátelé, a zároveň vytvářet svou vlastní online literární identitu.

Největší kouzlo Goodreads však tkví v recommendations neboli doporučeních. Nejen že si aplikace zapamatuje čtenářovo hodnocení knihy a může mu ho kdykoli připomenout, ona je dokonce analyzuje. Pokud vás tedy nějaká kniha dostane natolik, že jí věnujete svých pět hvězdiček, můžete počítat s tím, že vám Goodreads nabídne její stejně úchvatnou alternativu. A po ní další a po ní další.

Přemýšlet ve hvězdičkách

A pak už vás Goodreads nepustí. Místo toho budete neustále běhat do knihovny a snažit se získat knihy, o kterých byste se pravděpodobně jinak nikdy nedozvěděli.

Nejde tedy o pouhou aplikaci, do které si lidé mohou zapisovat, jakou knihu přečetli či si přečíst chtějí. Jde o projekt, který se snaží zatraktivnit literaturu i v době moderních technologií. Chce, aby se čtenáři a čtenářky mohli stejně jako na jiných sociálních sítích dělit o své zážitky. A to ještě k tomu zážitky literární. Aplikace má však i vedlejší účinky. Od jejího objevu totiž možná budete při čtení uvažovat už jen ve hvězdičkách.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Eliška Olšáková
Autorka je redaktorkou rubriky Literatura magazínu TOPZINE.cz. Studuje na Masarykově univerzitě v Brně kombinaci oborů Politologie a Mediální studia a žurnalistika. Mezi její záliby patří čtení a poslouchání audioknih, psaní, hra na akordeon a toulání se fotogenickými uličkami.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*