×
TOPZINE.cz

Galerie Václava Špály chystá novou výstavu. Představí pestrou koláž fotografií Pavla Baňky

FOTO: Černý kůň, černá noc (Bílý kůň, bílý den), 2011V Galerii Václava Špály budete mít možnost od pátku 9. září navštívit výstavu představující dílo jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů Pavla Baňky. Víme, co si pro vás kurátorka Martina Pachmanová přichystala!

FOTO: Černý kůň, černá noc (Bílý kůň, bílý den), 2011
Tvorba Pavla Baňky je velmi různorodá, vždy však zaujme, Zdroj: Galerie Václava Špály (PPF)

Mottem připravované výstavy je výrok Diane Arbus „Fotografie je tajemstvím o tajemství (…), čím více toho říká, tím méně víte.“ Výstava O fotografii v Galerii Václava Špály vás tak možná dovede na křehkou hranici mezi snem a realitou. Pavel Baňka přitom tuší, že není možné s jistotou stanovit, který z těchto dvou světů je pravdivější.

Kurátorka výstavy Martina Pachmanová se v Praze vrací k spolupráci s Baňkou přesně deset let po úspěšné výstavě INFINITY (2001), která proběhla v Galerii Rudolfinum a později její koncept využily některé zahraniční výstavní síně.

Jednoduše formulovaný název výstavy přitom evokuje titul knihy Susan Sontagové a filozoficky navazuje na její slavný výrok, že „Nejvelkolepějším výsledkem fotografické činnosti je fakt, že nám dává pocit možnosti uchopit celý svět do svých rukou – jako soubor obrazů… Dnes všechno umění aspiruje na stav fotografie.“ (Susan Sontagová, 1977).

FOTO: bez názvu (2011)
Baňka hravě překračuje hranice mezi fotografií a výtvarným uměním

Pavel Baňka dříve bilancoval se svým životem, nyní konceptualizuje samotnou fotografii a na kolážovitém výběru ze své tvorby vybídne návštěvníka k cestě do hlubin technického i estetického vývoje tohoto média.

Nezávislý solitér české fotografie

Baňka vždy stál mimo oficiální estetické trendy v české fotografii, částečně i proto, že její možnosti a vyjadřovací prostředky začal zkoumat naplno až koncem sedmdesátých let, poté co skončil se zaměstnáním výzkumného pracovníka. Možná právě pro jeho nezařaditelnost byl jeho nástup do fotografického světa tak razantní a od konce osmdesátých let se jeho fotografie postupně dostávají do výstavních síní po celém světě.

FOTO: Zvětšenina III (2011)
Baňka často nechává v prostoru bod - lidskou postavu, která snímku propůjčuje další příběh i tajemství

V jeho tvorbě se mísí symbolická fotografie s malířskou abstrakcí, aby nakonec relativizoval samotné médium v cyklech krajinek, které jsou pečlivě vyjmuty ze svého geografického umístění. Působí spíš jako vytržené sekvence ze snu, který se vám zdál těsně před probuzením a který se rychle vytratí z paměti. Nebo pomocí blesku ozařuje v noci obrysy předmětů, jako malé dítě ztracené v opuštěném domě.

V rámci výstavy bude prezentováno více jak 100 fotografií různých formátů: intimní glosy z osobního archivu, abstraktní a minimalistické obrazy, fotografie černobílé i barevné, digitální i analogové. Pestrost a záběr vybraných snímků naváže na Baňkovu snahu prezentovat fotografické umění jako volnou disciplínu, otevřenou fantazii tvůrce i návštěvníků galerií.

O fotografii

Kde: Galerie Václava Špály

Kdy: 9. září – 30. října 2011

spalovka.cz



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..