Fotogalerie: Unikátní čínské letiště připomíná vesmírnou loď

Letiště Shenzen. Zdroj: Fuksas.it
Letiště Shenzen. Zdroj: Fuksas.it

Pokud letíme jako turisté do zahraničí, přivítá nás letištní budova, kterou vnímáme spíše podvědomě. Naše soustředění totiž v okamžiku příletu směřuje směrem k nutným procedurám letištního provozu. I tak k nám ale mohou letištní architektury promlouvat, a to zejména svými rozměry, technickými vymoženostmi nebo designem.

Velkolepý projekt na nový letištní terminál v Číně nezapře touhu ohromit své návštěvníky moderními technickými trendy. Futurismus i sci-fi, to vše se snoubí v návrhu k plánované letištní přístavbě.

Mezinárodní letiště Shenzen se rozkládá na ploše zabírající přibližně 45 hektarů. Slavnostně otevřeno bylo v roce 1991, kdy fungovaly pouze tři terminály, později byl uveden do provozu také čtvrtý. Očekává se, že toto čínské letiště brzy přepraví zhruba 45 milionů pasažérů ročně, jelikož poptávka po odletech z tohoto letiště do všech koutů světa stále roste. Nově postavený terminál by tak mohl pomoci docílit onoho vysokého čísla přepravovaných cestujících o něco dříve. To však nejsou jediná vysoká čísla, která ohromují, do projektu již bylo investováno přes tři a půl miliardy dolarů!

Architektonická firma Studio Fuksas navrhla plánovaný letištní terminál tak, aby připomínal obrovského plovoucího rejnoka. Stále více lidí se ovšem kloní k názoru, že se designem jedná o vesmírnou loď. Projekt tedy obsahuje zajímavou kombinaci přírodních atributů a technických vymožeností, jak můžete vyvodit z obrázků ve fotogalerii.

Budova je plánována jako dvouplášťový objekt zaplněný skleněnými panely, které zvyšují průchodnost denního světla do vnitřních prostorů. Hlavními konstrukčními materiály jsou ocel a beton. Celý projekt nepostrádá ambicióznost, monumentálnost a zároveň lehkost. Při pohledu na některé z návrhů se tají dech. Lze budovu tímto způsobem opravdu postavit, aby splňovala náročné bezpečnostní a technické parametry? Odpovědi přinesou až léta jejího užívaní.

Letiště bylo a bude otevíráno v etapách, které jsou naplánovány až do roku 2035, avšak první část pro cestující byla zpřístupněna již v loňském roce. Tedy vzhůru do Číny!

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Martina Knapová
Autorka studuje dějiny umění na Karlově univerzitě. Ve volném čase se věnuje psaní recenzí k výstavám, fotografování a cestování. Ráda by se v budoucnosti uplatnila na poli kurátorství a výtvarné kritiky.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*