Filmový svět truchlí. Zemřel otec moderní scenáristiky Syd Field

FOTO: Syd Field

Hollywood a obecně svět filmu zase přišel o jednu legendu. Ve věku 77 let zemřel 18. listopadu v Los Angeles guru všech scenáristů Syd Field. O jeho úmrtí informoval server BBC News.

FOTO: Syd Field
Otec moderního scénáře zemřel v 77 letech. Zdroj: reprofoto: youtube.com

Syd Field působil u filmu velkou část svého života. Stal se poradcem mnoha hollywoodských hvězd, napsal řadu učebnic pro začínající i profesionální scenáristy. Filmoví tvůrci z celého světa se učili a stále učí jeho pravidlům pro psaní a prodej scénářů.

A čím se tak proslavil? Především tím, že aplikoval aristotelovská pravidla dramatu na současnou podobu filmového scénáře. Tím vytvořil jakýsi kánon této filmové disciplíny, od kterého se odvíjí či snaží odlišit snímky již od 70. let minulého století.

Formuloval principy psaní scénářů, kterými se tvůrci řídí dodnes. Jeho klíčovou zásadou je tříaktová kompozice, jež dělí děj na tři přesně definované a načasované části.

První Fieldův knižní titul, jenž se věnoval právě scenáristice vznikl v roce 1979. Do roku 2003 jich napsal ještě dalších šest. Některý se zaměřoval na nejčastější chyby ve scénářích, jiný radil neznámým autorům, jak proniknout do Hollywoodu. Vytvořil a sám namluvil motivační online kurz pro začínající scenáristy. Pořádal i pravidelné workshopy.

Syd Field se osobně v praktické scenáristice příliš neangažoval. Jako poradce hollywoodských studií vyučoval však i taková jména, jako je John Singleton (Chlapci ze sousedství, Čtyři bratři), Anna Phelan (Gorily v mlze, Maska) či Kevin Williamson (Vřískot, seriály Dawsonův svět a Upíří deníky).

Předmluvu pro českou verzi nejznámější Fieldovy knihy Screenplay – The Foundations of Screenwriting napsala známá režisérka a scenáristka Alice Nellis.

„Já píšu velmi nerada. Scénáře i jakékoliv jiné texty. Ale tuto knihu píšu kupodivu s potěšením a píšu ji z vděčnosti, protože právě díky této knize Syda Fielda se mi kdysi poprvé (a pak znovu a znovu) podařilo překonat tu kritickou chvíli, kdy před člověkem leží zcela prázdný papír, zatímco v hlavě se mu bezprizorně prohání materiál na scénář,“ uvádí autorka filmu Tajnosti v předloze českého překladu Jak napsat dobrý scénář.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Pavlína Kindlová
Narodila jsem se v roce 1991 v Praze. Po přerušeném studiu scenáristiky ve Skotsku jsem nastoupila na Fakultu sociálních věd UK, kde studuji žurnalistiku. Mým snem je dostat se k filmu, ale dokud se to nesplní, budu psát o novinkách ze světa filmu a televize. Miluju britskou filmovou tvorbu.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*