Festival Slovenské divadlo v Praze 2013: Přijede Lasica i Labuda mladší

FOTO: Gazdova Krv

FOTO: Gazdova KrvInscenace slovenské divadelní scény se představí pražskému publiku. Od 2. května do 3. června proběhne Festival Slovenské divadlo v Praze.

Zdroj: Ctibor Bachratý, Martin Geišberg, Braňo Konečný, Štúdio L+S, Divadlo Pôtoň

Osmnáctý ročník festivalu Slovenského divadla v Praze hostí jako všechny předchozí ročníky Divadlo Bez zábradlí. „Vybírali jsme z inscenací, které na Slovensku získaly prestižní divadelní ocenění nebo na něj byly nominovány,“ řekla ředitelka festivalu Hana Heřmánková.

Pražští diváci mají možnost se seznámit s méně známými slovenskými scénami jako Divadlem Pôtoň. To přijede se svou novinkou Psota. Festivalu se zúčastní i zavedené scény, například Radošinské naivné divadlo nebo Štúdio L+S. „Zájem o jejich vystoupení je takový, že budeme pravděpodobně přidávat další představení,“ uvedla Heřmánková.

Festival Slovenského divadla v Praze

2. května: Polooblačno – Radošinské naivné divadlo
(autor: Stanislav Štepka, režie: Juraj Nvota)

6. května: Malomeštiakova svadba – Slovenské národné divadlo
(autor: Bertolt Brecht, režie: Diego de Brea)

17. května: Sedem dní do pohrebu – Slovenské komorné divadlo Martin
(autor: Ján Rozner, režie: Lubomír Vajdička)

21. května: Gazdova krv – Astorka Korzo `90
(autor: Ondrej Šulaj, režie: Juraj Nvota)

27. května: Malé manželské zločiny – Štúdio L+S
(autor: Eric – Emmanuel Schmitt, režie: Vladimír Strnisko)

3. června: Psota – Divadlo Pôtoň
(autor: Michal Ditte, režie: Iveta Ditte Jurčová)

Festival zahájí 2. května tragikomedie Polooblačno v podání Radošinského naivného divadla. S humorem zobrazuje osudy obyčejných lidí, kteří se na pozadí dobových událostí perou se životem. V režii Juraje Nvoty má hra českou premiéru.

Groteskní příběh Malomeštiakova svadba přiveze 6. května Slovenské národné divadlo. Jednoaktovka Bertolta Brechta nastavuje společnosti zrcadlo, ve kterém se odráží prázdnota a mravní úpadek. Lidé nectí základní hodnoty a chybí respekt člověka k člověku. V režii Diega de Brea není inscenace vhodná pro mladé do osmnácti let.

S dramatizací Sedem dní do pohrebu se 17. května představí Slovenské komorné divadlo Martin. Inscenace získala dvě Ceny Dosky 2012, slovenské ocenění podobné české Thálii, za nejlepší inscenaci a nejlepší mužský herecký výkon pro Dana Heribana. Autobiografický román Jána Roznera o tom, jak přežil sedm dní mezi smrtí a pohřbem své manželky Zory Jesenské v období nastupující normalizace, se stal na Slovensku v roce 2009 knihou roku.

Inscenaci Gazdova krv v podání divadla Astorka Korzo ´90 přivítá festival 21. května. Získala dvě Ceny Dosky 2011, a to za nejlepší mužský herecký výkon pro Miroslava Nogu a nejlepší ženský herecký výkon pro Szidi Tobias. Gazdova krv o spisovateli v Děvínské Nové Vsi využívá prolínání časových pásem. Začíná po listopadu 1989, ale vrací se i do sedmdesátých let, kde se spisovatel dostává do kontaktu s STB.

Štúdio L + S uvede na festivalu 27. května hru Malé manželské zločiny. Manželskou dvojici, která ve vztahu prožívá všechny možné emoce, ztvární Marta Sládečková a Milan Lasica.

Přehlídku završí 3. června nezávislé Divadlo Pôtoň novinkou Psota. Drsný příběh sociálního, emocionálního a morálního úpadku běžné slovenské rodiny napsal Michal Ditte. Inscenace vychází ze slovenských reálií i autentických příběhů.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Anna Kottová
Narodila se jako revoluční dítě v listopadu roku 1989. Chodila na čtyřleté Gymnázium Na Zatlance. I díky tomu se dostala na vymodlenou žurnalistiku a poté na mediální studia na FSV UK v Praze. Do redakce TOPZINE.cz nastoupila v podzimním měsíci listopadu léta Páně 2010. Píše pro rubriku divadlo především recenze a rozhovory. Od května 2011 působila jako zástupkyně editorky a od listopadu 2011 vedla divadelní rubriku. Od června 2013 se vrátila zpět na redaktorskou pozici, protože miluje psaní. Jakékoli pochvalné komentáře i ostrou kritiku můžete zasílat na: anna.kottova@topzine.cz

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*