Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Festival Khamoro 2011 propojil současnou a tradiční romskou hudbu

Adriana Semlová

Adriana Semlová

29. 5. 2011

FOTO: EtnoromTřináctý ročník mezinárodního romského festivalu Khamoro představil během šesti dnů několik zahraničních a tuzemských kapel. Šlo o pestrý hudební  a kulturní zážitek. Ve čtvrtek v pravé poledne prošlo také defilé účinkujících muzikantů centrem Prahy. 

FOTO: Etnorom

Maďarská skupina Etnorom vystoupila v rámci tradiční hudby, Zdroj: myspace.com

Hudební večery festivalu odstartovaly při pondělním koncertu pražské skupiny Connection v Retro Music Hall. Dvou a půl hodinové vystoupení se neslo v rytmech soulu a funky. Osmičlenná skupina ukázala, jak se dá propojit několik hudebních stylů dohromady a zahrála několik písniček v romštině, ale také v angličtině. Přizvala si také na pódium hostujícího nevidomého zpěváka Patrika Svátka, který v průběhu večera vystoupil dvakrát.

Po přestávce kapela zahrála dvě písně z repertoáru nedávno zemřelého populárního muzikanta Emila Gadžora, přezdívaného Miška. Dechové nástroje dodaly večeru jazzovou atmosféru, ale s každou písničkou se střídaly také žánry. Latino rytmy roztančily (nejen) dětské diváky v prvních řadách a následujícím pomalým písním dodala osobitou procítěnost zpěvačka Erika Fečová.

Večery uváděl houslista Vojta Lavička, Zdroj: gipsy.cz

V úterý a ve středu se představili během jazzových večerů v klubu Reduta nizozemští kytaristé Mozes Rosenberg Trio a band kytaristy Vano Bambergera z Německa.

Čtvrteční a páteční večery se nesly v klubu Roxy v rytmech tradiční romské muziky a vystoupilo na nich celkem sedm skupin. První večer se představila indická sedmičlenná skupina Jaipur Maharaja Brass Band hrající tradiční indickou dechovku. Orientální hudbu čtyř bubnů a tří dechových nástrojů na jevišti doplnil fakír ve zlatých šatech, který předvedl svou šikovnost v nošení keramické mísy na hlavě postavené na třech skleničkách. Při posledních písních na jevišti vystoupila i tanečnice.

České Šťastné slzy zabodovaly

Jako druhá se ve čtvrtek představila tuzemská pětičlenná skupina Bachtale Apsa (Šťastné slzy). Nevidomý frontman a akordeonista Mário Bihári odzpíval spolu s mladou zpěvačkou Sárou Kaliášovou a kytaristou Petrem Horváthem třičtvrtěhodinové vystoupení tradičních romských melodií, ve kterých nechyběla energie, radost i smutek. Představení patřilo k jedněm z nejlepších a kapela se rozhodně řadí mezi špičku českých skupin v tomto žánru.

Přečtěte si také reportáž Anny Kottové

Alexian Group je pětičlenná kapela z Itálie, která během večera propojila kromě romské hudby několik žánrů od folkových až k tradičním italským. Lídr Santino Spinelli odehrál koncert na akordeon a zpěvačka s neobvykle silným hlasem na konci také zatančila. Tečku za čtvrtečním večerem udělala maďarská kapela Etnorom složená z pěti olašských Romů. Naléhavé pomalé písně střídaly čardáše, které roztančily celé publikum. S nasazením a lehkostí předvedla skupina i technicky skvělé vystoupení a zasloužila si velký aplaus.

Cesta Evropou za jeden večer

Páteční, hudebně velmi silný večer, odstartovala sedmičlenná bulharská skupina pojmenovaná po frontmanovi a akordeonistovi – Martin Lubenov Orkestar. V písních se dohromady mísily prvky balkánské romské hudby, arabských melodií a saxofon s klarinetem dodal jazzový podtext. Dva perkusisti zároveň dvouhlasně nebo v duetech odzpívali celé vystoupení. Hned první představení bylo velmi silným číslem a skupina posluchače dostala i svou přirozeností.

Martin Lubenov Orkestar – Eki Kotar

Portugalští Ciganos D´Ouro neměli s první vystupující skupinou společný jen počet muzikantů, ale také stejně nadchli publikum svou hudbou i přátelskou komunikací. Žánrově by se tato kapela známá hlavně v západní Evropě dala přirovnat k francouzským Gypsy Kings. Jejich skladby propojovaly žánry typické pro Pyrenejský poloostrov. Zazněly písně inspirované flamenkem, tangem, portugalským fadem a samozřejmě jižní romskou hudbou. Na festivalu již kapela vystoupila několikrát a i tentokrát sklidila jeden z největších potlesků.

Ciganos D´Ouro – Ai Maria

Třetí a zároveň poslední kapelou večera byli Lez Tziganes Ivanovitch se zpěvačkou a herečkou Rayou. Kapela, která měla tento večer jako jediná dvě ženy v sestavě, byla předem avizovaná jako jedna z nejlepších, která na festivalu vystoupí. Rodinná norsko-francouzská kapela rozhodně nezklamala. Typické pomalé rytmy střídající rychlé, při kterých si zazpívala celá šestičlenná kapela, znovu roztančily celý klub. Zazněly skladby tradiční pro ruskou romskou hudbu, protože Raya původně působila v Rusku, ale také písně ovlivněné francouzským prostředím. Druhá zpěvačka Natasha také zatančila v barevné krojové sukni.

Sobotní galakoncert v holešovickém klubu SaSaZu zakončil celý festival. Znovu zde vystoupilo sedm účinkujících ze čtvrtečního a pátečního večera a šlo znovu o velice zajímavou, organizačně propracovanou podívanou. Poslední tři večery zkušeně a vtipně moderoval Vojta Lavička, houslista Gipsy.cz. I když konání čtrnáctého ročníku festivalu je nejisté, věřím, že se další ročník konat bude a bude alespoň stejně dobrý jako ten letošní, i když laťka je stanovena hodně vysoko.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Festival Khamoro 2011 propojil současnou a tradiční romskou hudbu