Eminem žaluje Facebook. Prý neprávem použili jeho song v reklamě

Eminem, Zdroj: oficiální myspace
Eminem, Zdroj: oficiální myspace

Eminemova vydavatelská společnost Eight Mile Style žaluje gigantickou sociální síť Facebook za porušení rapperových autorských práv. Podle všeho použili jeho hit z roku 2000 ve vlastní reklamě.

Eminem, Zdroj: oficiální myspace
Eminem, Zdroj: oficiální myspace

Detroitská společnost Eight Mile Style zastupující amerického rappera Eminema zahájila soudní řízení proti Facebooku kvůli údajnému porušení autorských práv. Eight Mile Style tvrdí, že sociální síť použila bez souhlasu autora píseň Under the Influence z interpretova alba Marshall Maters z roku 2000. Song se měl již na začátku dubna objevit v reklamě pro aplikaci Home Facebook.

Podobnost čistě náhodná?

Tato inzerce produkovaná reklamní agenturou Wieden + Kennedy opravdu obsahovala hudbu nápadně podobnou písni známého rappera a diváci videa pohotově na tuto podobnost reagovali, což vedlo Facebook k rychlé úpravě. Vydavatelská společnost Eight Mile Style toto pojala jako doznání viny. I přes odstranění songu je tak sociální stránka založená Markem Zuckerbergem obviněná z neoprávněných úprav Eminemova díla.

Právní zástupce agentury Wieden + Kennedy, Guy Cohen, odmítá tvrzení o jakémkoli porušení autorských práv. Podle jeho slov byla píseň Under the Fluence kopií songu Michaela Jacksona Give in to Me z roku 1991. Přihlíželo se i přímo k názoru nezávislých pozorovatelů sociální sítě. Protiargument tedy říká, že ani jeden z komentujících, kteří reklamu Facebooku slyšeli, nenalezl podobnost s Jacksonovou písní.

Eight Mile Style vyžaduje odškodnění až 150 000 amerických dolarů (více než 3 miliony korun) za protiprávní jednání. V minulosti již tato společnost dosáhla mimosoudního vyrovnání s firmou Apple, když její služba iTunes nelegálně vydělávala z prodeje Eminemových nahrávek. Vysoce sledovaná byla také kauza s německou automobilkou Audi.

Eminem, vlastním jménem Marshall Mathers, je americký rapper, hudební producent a herec. Za svou kariéru získal již třináct hudebních cen Grammy a cenu Akademie za nejlepší píseň se songem Lose Yourself z jeho filmu 8. Míle. Nejúspěšnějších alb, kterými jsou právě The Marshall Mathers a The Eminem Show, se dohromady prodalo 40 milionů kusů po celém světě.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Denisa Šebestová
Pochází z Plzně, studuje anglistiku - amerikanistiku a češtinu na FF UK. Do redakce TOPZINE.CZ nastoupila na jaře 2010. Je zástupkyní editora rubriky Hudba Adama Vrány.

1 Comment on Eminem žaluje Facebook. Prý neprávem použili jeho song v reklamě

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*