Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Einstürzende Neubauten: Jak se rámus stal uměním

Denisa Šebestová

Denisa Šebestová

7. 11. 2010

!VSTUPENKY!Němečtí Einstürzende Neubauten vzešli z hnutí s rozpustilým názvem Die Geniale Diletanten. Tyto mladé hudebníky spojovala zejména vášeň pro boření konvencí. Dalo by se říci, že si EN své „raison d’être“ symbolicky dali i do názvu (pro němčiny neznalé čtenáře jméno přeložíme – hroutící se novostavby).

Památný apríl

Einstürzende Neubauten poprvé spatřili světla ramp 1. dubna 1980. Premiéru si odbyli v západoberlínském klubu Moon. Zakladatelé této navýsost nekonvenční skupiny Christian Emmerich a Andrew Chudy se zapsali do historie pod uměleckými jmény Blixa Bargeld a U. N. Unruh.

Zpočátku je doprovázely mladé punkerky Beate Bartelová a Gudrun Gutová, byly ovšem brzo vystřídány Alexandrem Hackem a perkusistou F. M. Einheitem, který přispěl do sbírky netradičních přezdívek (einheit je německy jednota, celek).

Kontroverzní hlas strojů

V druhém roce své existence EN představili desku přiléhavě nazvanou Kollaps. Na posluchače se vyvalila hotová bouře. Mezi použité nástroje se kromě konvenčních kytar řadily kusy plechu, pracovní náčiní ukořistěné na stavbách či vrtačka. S hudebním doprovodem výborně souzněl i drsný německý jazyk. Začala výprava do světa nepoznaných zvuků.

Einstürzende Neubauten se stali průkopníky industriální hudby, na niž, želbohu, nebylo celé tehdejší publikum připraveno. Jejich produkce tak mnohdy vyvolávala pobouření v řadách konzervativních posluchačů (nemluvě o syrové doprovodné show, která koncertům dodávala poněkud revoluční nádech). Zato lidé naklonění novotám nad neotřelým zjevením zaplesali.

Vždy svou cestou

Dlužno dodat, že Neubauten se nikdy nezaměřovali na komerční úspěch. Jejich vpravdě převratný přístup k hudbě by jim to stejně těžko umožnil. Ponořili se do pokusů s všemožnými zvuky a hluky a umístění v hitparádách je netrápilo. Fakt, že se přesto dostali do obecného povědomí a dnes je z nich živoucí legenda, hovoří sám za sebe.

Vstupenky na pražská vystoupení Einstürzende Neubauten, která proběhnou 11. a 12. listopadu od 20 hodin v pražském divadle Archa, můžete za 1200, respektive 770 korun zakoupit on-line zde.

Během osmdesátých let se kapela přece jen posunula k přístupnějšímu, harmoničtějšímu zvuku a bolest uší u jejich odpůrců trochu polevila. Z alb té doby vynikají třeba Halber Mensch nebo Haus der Lüge, z něhož zde uvádíme ukázku.

Blixa Bargeld od roku 1983 souběžně působil v dalším seskupení, a sice ve slovutných The Bad Seeds Nicka Cavea. Jejich spolupráce trvala přesně dvacet let a Bargeld se zde zasloužil o neméně pozoruhodné nahrávky.

Umění překvapit

Kapela přišla s další překvapivou změnou stylu, když v roce 1991 složila hudbu k divadelní hře Hamletmaschine. Následujícím albem Tabula Rasa definitivně potvrdili, že období plechového extremismu je za nimi. Neubauten se opravdu stali jaksi učesanějšími (doslova i přeneseně), jak je slyšet v následující skladbě Blume.

K deskám vydaných ve třetím mileniu se řadí Silence Is Sexy či Alles Wieder Offen. Neubauten na nich ukazují, že za úctyhodných třicet let zestárli pouze nepatrně a invenčností stále strčí do kapsy mnohé mladíky.

Letošní třicelitelé jubileum slaví Einstürzende Neubauten formou velkolepého světového turné. V každém městě se zdrží dva dny; uspořádají klasický koncert a druhý večer věnují promítání filmu, různým hostům a raritním skladbám. A dobrá zpráva na závěr: v seznamu zastávek figuruje i Praha. Chcete-li německý unikát slyšet, můžete zavítat 11. a 12. listopadu do divadla Archa. Vstupenky můžete zakoupit on-line zde.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Einstürzende Neubauten: Jak se rámus stal uměním