Efemérní krása. Sochy vytvořené z prachu

Depart, 2012, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com

Britský umělec Paul Hazelton použil k vytvoření svého umění málo obvyklý materiál. Krásné efemérní sochy totiž vyrobil z chomáčů prachu, které se čas od času vyrojí snad v každé domácnosti. Aby ale mohl taková díla vyrobit, musel prach pečlivě sbírat nejen u sebe doma, ale také u svých přátel a kolegů.

Depart, 2012, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com
Depart, 2012, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com

Křehce působící prachové sochy Paula Hazeltona často navazují na myšlenky hnutí Arte Povera, jindy se zaobírají rozličnými tématy. Inspirační škála motivů se zdá být v pojetí tohoto umělce značná, nejčastěji se však vrací k pojetí lidské smrtelnosti. Z čeho ale pramení prvotní nápad k vytvoření prachových soch?

Lady of Burmarsh, 2011, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com
Lady of Burmarsh, 2011, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com

Hazelton údajně vyrůstal v domácnosti se striktními pravidly, kde si jako dítě ani nemohl kreslit u jídelního stolu, jelikož by nadělal nepořádek. Pedantská čistota ovlivnila umělcův postoj k prachu, který se pro něj stal vzácností a produktem lidského bytí.

Table Tornado, 2010, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com
Table Tornado, 2010, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com

Umělec k prachu zaujal osobité stanovisko a považuje ho za lidský produkt, který dokládá ruch a spokojenost domácnosti. Zkušenosti z dětství zapříčily zkrat umělcova jednání a smýšlení ohledně něčeho tak obyčejného, čím je prach za našimi skříněmi. V pojetí Paula se ale jedná o důležitou evidenci lidského bytí. Nechápe proto smysl úklidu, který se této evidence zbavuje.

Being Nothingless, 2007, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com
Being Nothingless, 2007, Paul Hazelton, Zdroj: www. paulhazelton.com

Zdá se být až téměř neuvěřitelné, že podobně překroucené názory mohou vést k vytváření tak nádherných děl. Oceňujeme zejména jejich osobitost, s jakou byla vytvořena. Pokud je však umělcovo smýšlení opravdu takto nastavené, lze si představit jeho domácí prostředí. Jeho návštěvy zřejmě musejí být pořádně ,,nad věcí“.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Martina Knapová
Autorka studuje dějiny umění na Karlově univerzitě. Ve volném čase se věnuje psaní recenzí k výstavám, fotografování a cestování. Ráda by se v budoucnosti uplatnila na poli kurátorství a výtvarné kritiky.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*