×
TOPZINE.cz

Duševní hygiena: Zbavte svou duši nečistot!

O vnější schránku osobnosti pečujeme všichni automaticky bez přemýšlení. Každý den se myjeme, čistíme si zuby, měníme si oblečení. Pečujeme dokonce i o prostředí, ve kterém žijeme. Ale co duše? Ta už nás tolik netrápí, protože není na očích. Jak bychom měli pečovat o duši?

Foto: Taťána Kročková, Topzine.cz

Stres, starosti, potlačování emocí, pracovní vypětí, únava, to všechno na nás negativně působí, a pokud tomu nebudeme předcházet, mohou se začít objevovat psychosomatické problémy. Duševní hygiena bývá někdy nazývána psychohygienou a učí nás životnímu stylu, který by nám měl pomoci zlepšit naši odolnost a nastolit v životě rovnováhu.

Vnější vlivy v pracovním prostředí

Ač se to nezdá, na naši vyrovnanost působí i vnější vlivy, jako je například světlo, teplota, hluk či vlhkost vzduchu. Protože většinu času trávíme v práci, místnost by měla být správně osvětlená, dobře větraná a zajišťovat optimální teplotu.

Životospráva

Správná životospráva není jen vyvážený jídelníček. Její součástí je i vydatný spánek, vyvážené rozložení zátěže a odpočinku nebo sociální zázemí. Ani nemusím říkat, že alkohol a nikotin zdraví neprospívají. Zdraví ovšem neprospívá ani hladovění nebo přejídání se, konzumace nezdravých potravin s minimem živin, jednostranná strava a dlouhý nebo nedostatečný spánek.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Základem duševního zdraví je rovnováha

Stejně jako se snažíte nalézt rovnováhu v životě, hledejte ji ve všem. V jídelníčku, v množství jídla, spánku, pracovní zátěži a odpočinku, v radostech i starostech. Někdy si sami přiděláváme spoustu starostí třeba jen tím, že hodiny a hodiny řešíme, že se na nás někdo ošklivě podíval, že nám něco řekl nebo že si určitě něco myslí.

Ano, lidé si myslí spoustu věcí, ale ve většině případů to s vámi nemá nic společného. Člověk je v zásadě sobec a jde mu v první řadě o sebe samého. Kdo tvrdí, že to tak není, nemluví pravdu. To potvrzuje i fakt, že každého zajímá nejvíc, když se mluví o něm, lidé rádi mluví o sobě a nejčastěji používané slovo je v souvislosti s . Tak proč by vám mělo záležet na tom, co si o vás myslí ostatní?

Zbavte se předsudků

Pokud si chcete zachovat rovnováhu, v první řadě se zbavte předsudků a berte to tak, že co vám nikdo neřekl, jakoby neexistovalo. Nevpravujte své obavy a myšlenky někomu do úst, jen si na něj sami pokazíte názor. Snažte se vidět život v pozitivních barvách a zapomeňte, že vám někdy někdo ublížil. Neznám nikoho, komu by nikdo neublížil. Přesto se někteří dokážou ze života radovat a jiní se trápí.

Zdroj: Martin Koubek, Topzine.cz

Negativní myšlenky ovlivňují nejen vaši psychiku, ale také fyzické zdraví, a pokud se jimi budete trápit a sžírat, dřív nebo později začnete mít i viditelné zdravotní problémy. S lidmi, kteří vám ublížili, se přestaňte stýkat. Nepotřebujete mít kolem sebe lidi, jež vám působí bolest a trápení.

Sebedůvěra je vaše důvěra

Je to víra v sebe sama, ve vaše schopnosti a dovednosti. Souvisí s vámi a musí se pěstovat a udržovat. Uvědomte si, že jediný člověk, který to s vámi myslí dobře, jste vy sami. A jediný člověk, který připustí, aby vás někdo zranil, jste taky vy.

Přestaňte se zabývat tím, co udělali oni, a zajímejte se o to, co vy. Sebedůvěru můžete pěstovat třeba tím, že budete sami překonávat překážky, o kterých jste si mysleli, že je nedokážete zvládnout. Neptejte se druhých, jestli je zvládnete, a nežádejte je o pomoc.

Lev je považován za nejsebevědomějšího ze zvířat
Autor: Marián Luha, Topzine.cz

Spoléhejte se jen sami na sebe. Když za vás někdo něco udělá, svou sebedůvěru si neupevníte. Snažte se trávit nějaký čas o samotě, abyste se očistili od starostí a myšlenek druhých, a snažte se překonávat překážky sami. Jen tak začnete věřit v sebe sama, že to dokážete, a budete se radovat z toho, že jste to zvládli.

Spoléhejte se pouze na svůj úsudek

Nesnažte se žít život podle představ někoho jiného, protože si budete připadat jako v pasti. Budete mít pocit, že se stále jen přizpůsobujete druhým na vlastní úkor. Máte právo na to žít si svůj život, jak chcete. Celé dni děláte v práci to, co chce někdo jiný, protože musíte. Alespoň ve volném čase dělejte, co opravdu chcete vy. Uchovejte si ten kousek svobody, který v sobě ještě máte.

Meditujte

Meditace je jeden z dalších způsobů, jak si udržet životní rovnováhu, a to hned z několika důvodů. Fyzicky uvolňujete svaly, které jsou zakončené u vaší páteře a které byly stažené v důsledku stresu, rozčilení nebo napětí. Tím uvolňujete celou páteř a nervový systém. Navíc tím zlepšujete krevní oběh a vlastní ohebnost.

Foto: Martin Koubek, Topzine.cz

Psychicky máte chvilku jen sami pro sebe, kdy si můžete odpočinout a být sami sebou. Navíc se donutíte myslet na něco jiného a uvolníte nahromaděné emoce. Existuje dlouhá řada relaxačních technik, ať už je to jóga, pět Tibeťanů nebo například Jacobsonova relaxace, kdy protahujete sval po svalu včetně svalů v obličeji.

Uvolněte se a zakřičte si

Pokud to tak cítíte, zakřičte si. Křikem ze sebe dostanete nahromaděné emoce, které jste z nějakého důvodu třeba nemohli ventilovat. Ovšem měli byste raději v soukromí, abyste ostatní nevylekali, nebo se můžete přihlásit na bojové sporty, jejichž součástí jsou bojové pokřiky.

Smějte se

Hlavně se nezapomeňte smát. Uvědomte si, že někdy bereme život příliš vážně, a přitom pokud nejde o život, o nic nejde. A proč si zbytečně znepříjemňovat život a znepříjemňovat ho i druhým, když tu všichni společně musíme žít?! Možná si někdy málo všímáme věcí, ze kterých bychom se mohli radovat, a moc se zaobíráme tím, co nás trápí.

Ohodnoťte tento článek


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..