×
TOPZINE.cz

DreamWorks vs Pixar, Toy Story vs Shrek

Na filmová plátna se zanedlouho dostane poslední, čtvrtá část příběhu o zlobru Shrekovi, o němž jsme slyšeli poprvé v roce 2001. Tehdy vtrhnul do kin a způsobil poprask – tak dobrou grafiku a vtipy už dlouho nikdo neviděl. Tvůrci z DreamWorks se zkrátka vyznamenali a animační studio Pixar konečně našlo svého oprávněného soka.

Logo Dreamworks

Od té doby se tato dvě studia střídavě doplňují a předhání v tom, kdo bude mít lepší animaci, kdo bude mít vtipnější filmy a kdo přitáhne víc diváků. Čas od času předvedou snímky, které jsou tematicky velmi podobné – Mravenec Z (DreamWorks) versus Život brouka (Pixar) v roce 1998, nebo Hledá se Nemo (Pixar) oproti Příběhu žraloka (DreaWorks) v roce 2003 a 2004 – pak teprve nastává ten pravý konkurenční boj. Nyní jsme svědky souboje mezi dvěma nejúspěšnějšími sériemi obou studií – Shrek a Příběh hraček, tak uvidíme, kdo zvítězí.

V DreamWorks pracují pilně na svých i našich snech

Ačkoli oproti Pixaru je DreamWorks mnohem produktivnější (na svém kontě má 21 celovečerních animovaných snímků oproti 11 pixarovským), vedou spolu obě studia rovný konkurenční boj, který začal v podstatě v roce 1998. Tehdy obě studia představila již zmíněné filmy, ve kterých se věnovala životu brouků – jednou to byli mravenci a podruhé … zase mravenci. Tehdy byl úspěšnější Pixar, ale vzhledem k tomu, že pro DreamWorks byl Mravenec Z první snímek využívající kompletně pouze počítačovou animaci, není se čemu divit – Pixaři už byli zkušenější.

Mravenec Z - první počítačově animovaný film od Dreamworks

DreamWorks Animation je produkční studio, které se v roce 2004 oddělilo z velkého koncernu DreamWorks, pod jehož záštitou do té doby vznikaly všechny projekty, včetně těch animovaných. Nyní se samostatná část DreamWorks Animation věnuje pouze počítačově animovaným snímkům (od námětu, přes grafické zpracování, výběr herců až po následnou produkci) a dosahuje výrazných úspěchů jak u kritiků, tak u diváků – z mnoha snímků jsou kasovní trháky.

Jak to vlastně začalo?

Málokoho by asi napadlo, že u zrodu nyní velmi úspěšného studia stál Steven Spielberg (sám úspěšný režisér a producent, na jehož kontě je mnoho kultovních snímků, za všechny alespoň E.T. Mimozemšťan nebo Jurský park). Spielberg v roce 1994 spolu s bývalým manažerem Disney Jeffreym Katzenbergem a hudebním producentem Davidem Geffenem v podstatě z ničeho vytvořili základ pro nynější veleúspěšné studio, přičemž Katzenberg je stále v jeho čele.

Již od začátku produkuje DreamWorks především snímky, které sice na první pohled vypadají jako dětské pohádky (jsou přece animované!), ale minimálně divácká návštěvnost poukazuje na to, že realita bude asi jiná. Ano, většinou jde o snímky s tematikou alespoň trochu infantilní, ale provedení a především pak jednotlivé vtipné momenty dokazují, že většina těchto animáků je  vážně spíš pro dospělé. Vždyť i v kině na posledním Shrekovi se víc smáli rodiče, než děti.

Zebra z Madagaskaru a Oslík ze Shreka

V posledních letech tak k oblíbeným hrdinům příbývají vedle reálných postav jako je Forrest Gump nebo Harry Potter postavy nové, nereálné – auta, ryby, zlobři, zvířata…. A ačkoli se třeba některé motivy opakují (například ukecaný osel ve Shrekovi a stejně tak ukecaná zebra v Madagaskaru), každý další snímek z dílny DreamWorks je něčím trochu nový. Vypadá to, že počítačová animace rozšířila obzory kinematografie o nepřeberné množství námětů.

Od roku 2001 se studio zavázalo produkovat alespoň dva celovečerní animované snímky ročně a prozatím to dodržuje. Letos se tak na plátna kin dostal dlouho připravovaný Shrek: Zvonec a konec a Jak vycvičit draka, oba už v nové technologii 3D. Navíc nás prý ještě letos čeká akční snímek Megamysl, ve kterém se představí například Brad Pitt (česká premiéra je prozatím plánována na prosinec).



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..