×
TOPZINE.cz

Draslík jako záležitost srdce

Foto: Petra Prokopová,Topzine.cz

Draslík je jako minerální prvek velmi důležitý pro správné fungování našeho těla. Jeho nevyvážená hladina nám může způsobit pořádné fyzické i psychické nepříjemnosti, přestože v přírodě i v potravinách je téměř nemožné se mu vyhnout. U zdravých jedinců není nutné radikálně měnit své stravovací návyky, ale za občasné malé zpytování svědomí nad svými jídelními lístky by vám jistě tělo bylo více než vděčné.

Foto: Petra Prokopová,Topzine.cz

V hlavní roli ledviny

Draslík najdeme téměř všude. Je hojně obsažen v zemské kůře, mořské vodě a převážné většině potravin. Mimo jiné se používá při hnojení rostlin. Tělo zdravého jedince si správnou hladinu draslíku udržuje samo za pomoci ledvin. Ta je důležitá pro správnou funkci probíhající v živém organismu a pro správnou funkci nervového a svalového systému, snižuje krevní tlak. Ohroženi špatným množstvím draslíku jsou tedy především lidé s poruchami ledvin, ale také ti těžce fyzicky pracující nebo vrcholoví sportovci. Pacienti dojíždějící na dialýzu mívají speciální dietu právě kvůli regulování hladiny tohoto prvku.

Nedostatek  draslíku

Nedostatek množství draslíku neboli hypokalémie se projevuje bolestmi hlavy, nepřirozenou ospalostí, slabostí, svalovými křečemi, závratěmi a především nepravidelným srdečním rytmem, který může v krajním případě vést až k zástavě srdce. Jeho nedostatek může způsobovat užívání projímadel, nadměrné pití černé kávy nebo alkoholu. Také je dobré dát si pozor na přesolování jídel. Velké ztráty draslíku způsobuje zvracení, zvýšené pocení či průjmy.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Nadbytek draslíku

Zároveň také nadbytek draslíku tělu velmi škodí, jeho výskyt je ale spíše vzácný. Může se projevovat brněním v končetinách, pocity slabosti, někdy i zvracením a průjmy. Stejně jako v případě, kdy je ho v těle málo, neprospívá jeho nadbytek správné funkci srdce.

Draslíkový doping

Draslík je dostupný téměř v každém pokrmu, ale opravdovými draslíkovými bombami jsou například banány nebo sušené švestky. Sáhnout můžete také po datlích, houbách, jablkách, hroznech, jogurtu či šťávě z rajčat. Zároveň vyměňte svou běžnou bílou mouku za tu celozrnnou. Ta totiž narozdíl od té bílé není ochuzená nejen o draslík, ale také v ní najdete jako bonus hořčík, vitamín E a více vlákniny. Draslík ve formě umělého vitamínového doplňku určitě raději zkonzultujte s lékařem.

 



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..