Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Dny evropského filmu 2011: Podívejte se na to nejlepší z kinematografie starého kontinentu

Oldřich Mánert

Oldřich Mánert

21. 4. 2011

Již 18. ročník Dnů evropského filmu proběhl v uplynulých sedmi dnech v pražských kinech Světozor a Lucerna. Letošní ročník nabídl v šesti tematických sekcích celkem 39 filmů z nejrůznějších koutů Evropy. Z různorodých žánrů převažovala dramata a psychologické snímky. Z celé řady kvalitních filmů přeci jen o nějaký ten pověstný kousek vyčníval následující čtyřlístek.

3 (Německo, 2010)

Tom Tykwer ve své trojce skvělým způsobem kombinuje tragiku s komikou a jak už je jeho stylem, nebojí se jinak čistě uměleckou podívanou ozvláštnit svěžími režijními nápady a na první poslech nehodící se hudbou, která ale jednotlivým scénám dodává úžasnou dynamiku. Nejedná se o laciné klipové prvky, ale spíše o elementy sloužící vždy k vykreslení nálad a výrazných emocí. Jemně prokreslené vztahy a sympaticky profilované postavy pak pouze završují výjimečnost trojky jak v rámci evropského, tak světového filmu. Na úvod letošního ročníku Dnů evropského filmu jsme tedy začali velmi těžkým kalibrem.

Režie: Tom Tykwer

Hrají: Sophie Rois, Sebastian Schipper, Devid Striesow

Délka filmu:119 min

Hodnocení: 5*****

Strom (Francie/Austrálie, 2010)

Australský poetický snímek Strom, Zdroj: distributor filmu

Druhý celovečerní film režisérky Julie Bertucelli poetickým způsobem sleduje rodinu, která se vyrovnává se ztrátou otce. Osmiletá Simone je však přesvědčena, že milovaný tatínek nezemřel, ale jeho duše dál žije v obrovském fíkovníku u jejich domu. Malý nenápadný snímek od prvních sekund uchvacuje svou technickou precizností a vysokou výtvarností každé scény. Nádherné obrazy podmalovává uchu lahodící a filmu padnoucí hudba, která dále nechává vyniknout také skvělému hereckému výkonu Charlotte Gainsbourg. Symbolismus a melancholická atmosféra jsou zde dávkovány v přesném množství, takže film nikdy nesklouzne do laciného patosu ani nudné umělecké podívané. Osobní vrchol letošního ročníku Dnů evropského filmu.

Režie: Julie Bertucelli

Hrají: Charlotte Gainsbourg, Marton Csokas, Aden Young, Christian Byers, Tom Russell

Délka filmu: 100 min

Hodnocení: 5*****

Welcome (Francie, 2009)

Režisér Philippe Lioret vypráví příběh kurdského emigranta Bilala, který se z francouzského přístavu Calais snaží ilegálně překročit hranice Anglie a setkat se tak se svou láskou. Po několika neúspěšných pokusech se rozhodne k zoufalému kroku. Jeho nepřítelem se stanou chladné vody kanálu La Manche. Odtažitý způsob vedení děje a vykreslování hlavních charakterů funguje ve spojení s tématem Muslimů ve Francii na jedničku a spíše než prvoplánovou drásavost načrtává jejich jemnou psychologii. V závěru pak film navzdory dosavadní chladnosti vygraduje v zajímavou, emocemi nabitou podívanou, která v divákovi rezonuje ještě několik hodin po závěrečných titulcích. Zástupce evropského uměleckého snímku nejvyšší kvality.

Režie: Philippe Lioret

Hrají: Vincent Lindon, Firat Ayverdi, Audrey Dana, Derya Ayverdi, Behi Djanati Atai, Jacques Herlin

Délka filmu: 104 min

Hodnocení: 5*****

Dívenka (Švédsko, 2009)

Hlavní hrdinka dramatu Dívenka

Drama z chladného severu sleduje nepříliš veselý osud bezejmenné dívenky. Křehké vyprávění je vystaveno na dětské perspektivě vnímání světa a místy až meditativním a minimalistickým způsobem ukazuje odcizení jedné dětské duše od světa dospělých. Po vizuální stránce zajímavé dílo se může chlubit také perfektním hereckým výkonem představitelky hlavní dětské role. Malou kaňkou na jinak precizním a koncepčně bezchybném filmu je bohužel překvapivá účast Kryštofa Hádka, který zde do posledního písmene naplňuje pojem deus ex machina.

Režie: Fredrik Edfeldt

Hrají: Blanca Engström

Délka filmu: 95 min

Hodnocení: 4****

Dny evropského filmu se ve svém 18. ročníku dostaly svou programovou nabídkou do elitní kategorie, které nedostižně kraluje filmový festival v Karlových Varech. Zejména pro pražské publikum tak tvoří zajímavou možnost, jak se dostat k uměleckým a standardní distribuci se vyhýbajícím filmům.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Dny evropského filmu 2011: Podívejte se na to nejlepší z kinematografie starého kontinentu