×
TOPZINE.cz

Djent. Nový metalový proud, inspirovaný hudbou Meshuggah. Čím se vyznačuje a jak zní?

Čas od času se v řečišti hudebních proudů díky divoké aktivitě objevý nový pramen spojením, překrytím či rozdělením jiných pramenů. Když se tento nový stylový čůrek odlišuje natolik, že je ho třeba pojmenovat, můžeme to považovat za vnik nového hudebního proudu či stylu. V oblasti vody s vyšším obsahem minerálů zvané metal se aktuálně vybarvuje styl zvaný djent.

Instrumentalisté Animals as Leaders Zdroj: Eric A. Andrade, myspace.com

Celou anabázi začala osoba vystupující na internetu pod pseudonymem bulb alias Misha Mansoor, který začal hrát na kytaru, protože nemohl ve svém bytě hrát na bicí. Na svém mocném aparátu Engl a klasickém boxu od Orange začal kovat kytarové riffy v duchu svých vzorů Meshuggah. Na domácím PC se naučil programovat bicí a začal nahrávat krátké hudební klipy, které uploadoval na net.

Do roku 2008 vyprodukoval Misha Mansoor více než sto různých klipů, které šlo stáhnout z netu v podobě pásma zabírajícího cca sedm CD hudby. Na zvukových záznamech byl patrný velmi silný vliv Meshuggah, který se projevil především v hutnosti a síle zvuku. Nastavení zvuku tak, aby nejhlubší tóny masivně pumpovaly až prohnou ušní bubínky, to je díky bulbovi jeden z hlavních rysů djentu.

Po mnoha letech problémů s hledáním odpovídajících hudebníků se Mishovi nakonec zadařilo a Periphery, oficiálně založení někdy kolem roku 2005, vydali self-titled album v roce 2010. Díky mnohým zkušenostem a možnostem dnešní doby si toto první full length album, obsahující dvanáct skladeb, nahráli Periphery sami. V dvaasedmdesáti minutách stopáže se kloubí výrazně houpavé groovy riffy tří navrstvených kytar, supertěžký palm muting přes čtyři struny, progresivní výjezdy a elektronicky ambientní vsuvky. To vše zabalené v masivně polyrytmickém přebalu.

Nějakou dobu po vydání alba se začalo pro styl podobný Periphery používat slovo djent, které samo o sobě označuje těžkopádný zvuk palm muted (tlumeného dlaní) úderu přes více strun. Tvorba bulbovy skupiny samozřejmě způsobila lavinu kapel, které chtěly znít podobně a proto dnes není na netu problém najít během pár minut nějaké djentové seskupení. Jak tomu bohužel bývá, s počtem nových kapel razantně klesá kvalita díky omílání nápadů dokolečka a kopírování.

Jednou z nových kapel, která si brzy získala značnou pozornost, jsou britští TesseracT, kteří posouvají djent ještě o kus jiným směrem. Britové si zachovali známé kontury djentu, jako je těžký zvuk, polyrytmika a posuvy v mollových stupnicích, ale díky značnému využívání čistého vokálu a ne tak nadupaných riffů se tváří jako stravitelnější záležitost.

Naprostou nutností je také také zmínit unikátní projekt Tosina Abasiho, zvaný Animals As Leaders, který halí prvky djentu do čistě instrumentálního hávu. Tosin, který je přítelem Mishy Mansoora, vkládá do hudby AAL znatelnou dávku svého kytarového umění a vytváří tak ze skladeb často zběsilou jízdu po hmatníku. Oproti Periphery používají kytaristé v AAL osmistrunné kytary namísto sedmistrunných kvůli požadované hutnosti zvuku. Instrumentální klenot Tosina Abasiho bude spolu s dalšími progresivními metalcore maniaky Between the Buried and Me možno vidět 13. září v nově rekonstruovaném Rock Café.

Dá se říci, že ačkoli spousta lidí označení djent odmítá či považuje za zbytečnost, je obecně používán v popisech tvorby kapel, které spojují stejné hudební prvky. Ať tedy djent stylem je či ne, označil v hudebním oceánu proud, který stojí za to znát.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..