Divadlo pod Palmovkou úspěšně pochytalo všechny myši

Anna Kottová

Anna Kottová

25. 3. 2011

FOTO: Hosté v pastiOsm lidí v penzionu U Klášterní studně odříznutých kvůli sněhu od civilizace. Telefon samozřejmě nefunguje a lyže, jediný způsob, jak se dostat pryč, někdo pečlivě ukryl. Místy úsměvnou, napínavou a strašidelnou detektivní story Past na myši anglické spisovatelky Agathy Christie si odvážně přidalo na repertoár Divadlo pod Palmovkou.

Osm hostů v jedné pasti a někteří musí zemřít Foto: Divadlo pod Palmovkou, Viktor Kronbauer

Paní Ralstonová (Miroslava Pleštilová), majitelka hotelu, zapne rádio. „Vrah měl na sobě černý kabát, bílou šálu a tmavý klobouk,“ zní policejní oznámení vycházející z praskajícího rozhlasu. Nic neříkající popis se hodí skoro na každého, dokonce i na všech osm hostů penzionu. Každý z nich je svým způsobem potrhlý, ať už vyšinutý architekt Wren (Jan Konečný) nebo protivně rýpavá paní Boleyová (Marcela Nohýnková). Vraždit ale může jenom jeden z nich.

Slyš, slyš, slyš, pláč tří myš.

Krást neměli, sýr v neděli.

Zlá selka na ně si počká, chudinkám vydloubá očka.

Stáhne, položí na pekáč, proto ten pláč, pláč, pláč.

Příběh se točí kolem dávného případů týraných dětí, dvou chlapců a dívky. Vrah si píská morbidní dětskou říkanku a divákova fantazie roztahuje křídla. Přítomní mezitím bezradnému policejnímu seržantovi (Martin Preiss) tají informace, která z nich je ale pro případ ta důležitá?

Manžele a majitele penzionu ztvárnili Jan Teplý a Miroslava Pleštilová Foto: Divadlo pod Palmovkou, Viktor Kronbauer

Všichni se sice snaží utéct před minulostí, ale když se jejich počet sníží o jednoho, začíná se ve vzduchu vznášet paranoia stejně jako kabáty připomínající divákovi, že vraždit může skutečně kdokoliv. Dokonce i mezi manžele vtloukl policejní seržant klín sváru a hádek. Když se pak v závěru projeví pravá tvář zločince, zůstane divákům neznalých stylu Agathy Christie, rozum stát.

Souhra zkušených

V dramatickém doprovodu podkreslujícím příchod jednotlivých hostů poznáme podpis známého skladatele filmové hudby Jana P. Muchowa, který stojí za počiny jako Jedna ruka netleská nebo Grandhotel. Ten si úžasně notuje s osvětlením Petra Vodičky a Radka Lamače. Trojice tak vystihuje ponurou atmosféru a pomalu vlévají divákovi napětí do žil.

Mrazivá atmosféra kabátů Foto: Divadlo pod Palmovkou, Viktor Kronbauer

Scéna haly Ondřeje Nekvasila zase dýchne na diváka strašidelným a tajuplným prostředím vrzajících schodů. V množství postav se zorientujete překvapivě rychle, ale představení chybí propracovanější zápletka a jedna výrazná herecká osobnost.

Osobitost představení

Dramatizace s prvky detektivky se na české scéně nevidí příliš často. Výzva přivedla zpět do Divadla pod Palmovkou zkušenou režisérku Lucii Bělohradskou a návrat se jí vydařil. Dříve zde režírovala mimo jiné Camusova Caligulu či Sofoklova Oidipa vladaře, ale spolupracovala i se Státní operou nebo činohrou Národního divadla. Pro Letní shakespearovské slavnosti připravila Hamleta a Jindřicha IV., na kterém také spolupracovala s Janem P. Muchowem. Bohaté zkušenosti má i s televizní produkcí. V roce 2010 získala za film Archiv televizní cenu Elsa.

Serža Trotter, vyšinutý Chris Wren a podivínský major Metcalf Foto: Divadlo pod Palmovkou, Viktor Kronbauer

Anglická spisovatelka Agatha Christie je autorkou mnoha detektivních románů, povídek i her. Diváci a čtenáři ji často spojují s geniálním detektivem belgického původu Herculem Poirotem nebo starší energickou dámou Jane Marplovou. Stejně jako sir Arthur Conan Doyle uchvacuje čtenáře postavou Sherlocka Holmese, poutá sympatickými a zvláštními hrdiny také Agatha Christie. Právě ve hře Past na myši ale taková postava chybí.

Perličky a zajímavosti

Dramatizace vychází z půlhodinové rozhlasové hry Tři slepé myšky napsané Agathou Christie v roce 1947 pro britskou BBC k narozeninám královny Marry. O pět let později už se konala divadelní premiéra v Londýně. Nejdéle se hrající představení na světě, zapsané dokonce i v Guinnesově knize rekordů, můžeme zhlédnout i po 59 letech prakticky nezměněné. Past na myši se na našich prknech objevila již čtyřikrát, naposledy před osmi lety v Divadle v Dlouhé.

Past na myši

Divadlo pod Palmovkou

Autor: Agatha Christie