×
TOPZINE.cz

Diagnóza workoholismus: Jak se nepoddat práci a zdravě podnikat?

workoholismus
Photo by Carl Heyerdahl on Unsplash

Závislost na práci je závislost jako každá jiná – měla by se řešit, a hlavně včas odhalit. Větší sklony k workholismu mají muži podnikatelé, kteří se při cestě na pomyslný vrchol neohlíží doleva ani doprava a mají jasnou vizi: vybudovat úspěšnou firmu a neustále posouvat své hranice. Kromě peněz to ale častokrát stojí i jejich zdraví a rodinu. Jak se nepoddat práci a zdravě podnikat?

Nezáleží na tom, zda jste právě našli snadný a rychlý způsob, jak založit s.r.o a vrhli se bezhlavě do budování společnosti, nebo se již řadíte mezi zkušené podnikatele a podílíte se na fungování prosperující firmy propadnout práci můžete úplně stejně jako kdokoliv jiný.

Když se práce stane závislostí

O workoholismu se dá hovořit tehdy, když se práce stává středobodem vašeho života, ničí vaše zájmy i soukromý život a na žebříčku hodnot zaujímá první místo. Podnikatelé jsou nejrizikovější skupinou, neboť je pro ně velmi snadné nechat se pohltit velkou vizí a pocitem, že dělají něco smysluplného – sami od sebe a sami na sebe. Mnoho lidí se v podnikání najde natolik, že už ani nedokáží rozlišit pracovní a soukromý život. Pak je na čase si přiznat, že máte problém. Jak ho řešit?

1. Uvědomění

Závislost na práci většinou nejvíce pocítí okolí, sám podnikatel si ji málokdy uvědomí. Důležité proto je umět naslouchat svým nejbližším a brát v potaz jejich názory i postřehy. Sami si však musíte uvědomit, že jakmile se vám následkem zapálení do práce bortí rodina, přátelé vás odstřihnou a začínáte se potýkat se zdravotními problémy, je na čase vystoupit z rozjetého vlaku.

2. Vyhraďte si čas na práci

Nikdo po vás nechce, abyste na práci úplně zanevřeli, bohatě postačí, když ji striktně oddělíte od svého osobního života. Podnikatelé věnují práci v průměru o 10-20 hodin více než zaměstnanci, o to více by si ale měli chránit víkendy a nevyřizovat během nich pracovní záležitosti. Zkuste se vymanit z nutnosti být neustále na příjmu – většina věcí počká do pondělí a firma se kvůli nim nezhroutí.

3. Důraz na odpočinek a zájmy

Čím intenzivněji pracujete, tím více byste měli odpočívat a pečovat o svou duševní i tělesnou schránku. Místo pasivního odpočinku klidně dejte přednost aktivnímu a sportujte, ale hlavně, neošizujte se o vydatný spánek. Držte si svých 7-8 hodin spánku denně a snažte se nepracovat těsně před spaním. Dále se zamyslete – jak jste nejraději trávili volný čas, než jste se úplně odevzdali podnikání? Byl to běh, golf, chození po horách, nebo četba? Vraťte se ke svým koníčkům a neodsouvejte je na druhou kolej. Uvidíte, že když na chvíli vypnete, budete v práci mnohem efektivnější.

4. Nebuďte perfekcionisté

K workoholismu více tíhnou perfekcionisté, lidé, kteří jedou vždy na 150 % a úkol nedokončí, dokud není perfektní. Přehnaný perfekcionismus má své výhody, avšak ve většině případů vede k syndromu vyhoření. Dělejte svou práci poctivě, ale nesnažte se ji za každou cenu dotahovat do dokonalosti na úkor času nebo své energie. Uleví se vám. Přiřazujte úkolům priority a vyhněte se multitaskingu – soustředěním se vždy pouze na jeden úkol jej budete plnit mnohem kvalitněji.



1 Komentář Diagnóza workoholismus: Jak se nepoddat práci a zdravě podnikat?

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..