Menu
TOPZINE.cz
Literatura

Deník 1952 Vladimíra Fuky: Vizuální výlet do totality

Redakce

Redakce

6. 5. 2011

FOTO: Skica č. 229Mezi zásadní tituly vypovídající o událostech komunistické éry se nově zařadila další publikace. Vyšla minulý rok v nakladatelství Plus a můžeme o ní oprávněně omšele říci, že nám umožňuje nahlédnout do minulosti. Jedná se totiž o jednu velkou ilustraci skličující doby s názvem Deník 1952 kreslíře Vladimíra Fuky.

FOTO: Skica č. 229

Skica č. 229: Nákup zboží od 11 hod., Zdroj: Deník 1952

Pocit znovunenabyté svobody po skončení 2. světové války, její pozůstatky v okolí i myslích lidí a sklouzávání do otevřené náruče dalšího utiskujícího režimu. Padesátá léta se nenesla v příliš pozitivním světle. Názory omezovaných a utlačovaných nesměly být publikovány, umělci frustraci z režimu nemohli odrážet ve svých dílech. Kreslíř a ilustrátor Vladimír Fuka se jím sžírat nenechal a z kritizujících tendencí se roku 1952 vykreslil. V období po zisku moci v roce 1948 muselo nové vedení státu řádně zakořenit a projevit míru své autoritativnosti.

Svoboda uměleckého vyjádření a volnomyšlenkářství formálně neexistovala, a kdo se chtěl i nadále věnovat svému původnímu řemeslu a pokračovat v tvorbě, musel jakoukoli nenávist vůči režimu ze svých emocí vyfiltrovat. Komunistickou vizí navíc bylo určité zrovnoprávnění a sjednocení tvorby výtvarných umělců tak, aby se od sebe navzájem – alespoň tematicky – markantně neodlišovala.

Společnost kolem ilustrátora a kreslíře Vladimíra Fuky se cítila zahnaná do kouta. V roce 1956 byla navíc, po předchozím utlačování od roku 1948, komunistickou stranou ukončena činnost uměleckého spolku Mánes. Ta vytvářela mezi umělci důležitou spojnici, poskytovala prostředí pro otevřené debaty, pořádala výstavy a vydávala různé publikace.

Neoficiální hnutí uměleckých spiklenců

FOTO: Deník 1952V době, kdy komunistický nátlak nezadržitelně sílil, se začal Fuka se svými nejbližšími přáteli (Jiřím Kolářem, Zdeňkem Urbánkem, Janem Rychlíkem, Janem Hančem, Emanuelem Fryntou) scházet tajně na soukromých místech, především v bytě Fukových v Praze na Letenském náměstí. V pravidelných denních intervalech, které až na výjimky neměly být porušovány, se při kávě a cigaretách pouštěli do nikým neomezovaných rozhovorů o umění, stavu země, potažmo o jejich vlastním rozpoložení a vzdálených místech zproštěných jakékoli diktatury.

Tajná shledání se stala jakýmsi povzbuzením a příležitostí ke svobodným spikleneckým rozhovorům. Jejich atmosféru popisuje dcera tehdy šestadvacetiletého Vladimíra Fuky Ivana, která se postarala i o prolog knihy, kde líčí okolnosti vzniku otcova díla. Debatám a polemikám naslouchala z kolébky zpoza štaflí. Možná to byla právě tato uzavřená posezení s přáteli, co jejího otce inspirovalo k dokumentaci nesmyslného chodu společnosti. Deníkové záznamy si navíc vedl i Jiří Kolář a často je svým přátelům předčítal.

Fukova ilustrovaná výpověď

Vladimír Fuka dusivé ovzduší 50. let reflektoval pomocí techniky jemu vlastní – kresby. Vytvořil 365 skic, z nichž se bohužel nedochovaly všechny, ve kterých kritizoval všudypřítomnou stupiditu komunistické propagandy, porovnával spoutaný chod Československa s uvolněnou atmosférou a rozpukem vzdálených demokratických světů, upozorňoval na nesmyslnou válku v Koreji a ztvárňoval zde některé své naděje a touhy.

Užíval k tomu hlavně tuž, uhel a inkoust. Skici občas doplňoval i o novinové výstřižky nadšeně popisující spokojený život spřízněnců tehdejšího politického systému a také o pár fotografií (především válečných, ze zakázaných filmů, socialistických setkání). Pod většinou kreseb najdeme i úderné, typicky sarkastické, avšak nikterak zlehčující popisky autora.

Díky kombinaci tematicky odlišných kreseb s novinovými ústřižky vznikl výjev tamějších českých, a trochu i světových, poměrů ve speciální formě koláže – tzv. konfrontáže. Aby atmosféru života pod pokličkou ještě umocnil, koncentroval ji Vladimír Fuka do období jednoho roku. Ten je v knize ohraničen novoročním přáním 1952 s kresbou nespoutané Paříže a tím samým přáním k roku 1953 i končí.

Okolnosti vydání

Působivé svědectví o duševně nemocném úseku českých dějin si na své vydání ale muselo počkat. V roce 1952 byl odsouzen k odnětí svobody za svůj rukopis Prométheova játra Jiří Kolář a jeho přátelé se cítili ještě více zahnaní do ústraní. Vladimír Fuka téměř žádná svá díla uveřejňovat nemohl, natož pak tyto deníkové záznamy. Jak uvádí Jan Rous v epilogu knihy, kresba satirických povzdechů nad spoutanou dobou však v bytě na Letenském náměstí pokračovala i nadále a v různých obměnách (motiv klauna a labyrintu).

V roce 1958 se Fuka podílel na sestavení československého pavilonu na EXPU v Bruselu. O devět let později již omezování režimem nesnesl a emigroval s rodinou do Spojených států. Začala se u něj projevovat silná cukrovka, kvůli níž musel v 70. letech do Evropy na léčení. Do New Yorku se vrátil v roce 1975, kde následkům agresivní nemoci o dva roky později zemřel. Po jeho smrti se o vydání deníku o 123 dochovaných datovaných záznamech zasloužila manželka Eva. Svou jedinečností si vysloužila nominaci na cenu Magnesia Litera.

Název knihy: Deník 1952
Autor:
Vladimír Fuka
Počet stran: 144 ve formátu 30×21 cm
Rok vydání: 2010
Nakladatelství: Plus
Doporučená cena: 499 korun

Hodnocení: **** (80%)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Deník 1952 Vladimíra Fuky: Vizuální výlet do totality