Ve čtvrtečním vysílání pořadu Den D se objevili dva mladíci, kteří nabízeli investorům spolupráci při rozjíždění jejich sociální sítě WHIWA. Odešli s nepořízenou.
Lukáš Zvolánek a Petr Kalandra, autoři WHIWA.net, Zdroj: ČT
Lukáš Zvolánek a Petr Kalandra se odvážili předstoupit před skupinku servítky si neberoucích investorů televizního pořadu Den D, aby jim předvedli svůj sen, k jehož naplnění požadovali půl milionu. Záměrně o jejich návrhu mluvím jako o snu a ne jako o projektu. Servítky si taky neberu, a to nemám v kapse miliony k promrhání. Jsem jenom potenciální uživatel, filmový fanoušek.
Naplněním snu dvou odvážlivců by bylo vytvoření zcela funkční mezinárodní sítě nazvané WHIWA (zkratka pro: What I Watch, tzn. na co se dívám/co sleduji). Záměrem této sociální sítě je sdílet s dalšími uživateli informace o tom, co právě sledujete za filmy/seriály nebo který film toužíte vidět. Filmy zde můžete také hodnotit klasickým palcem, doporučit přátelům, sdílet fotografie z filmu a videa z youtube. Podáváte informace o tom, zda jste již zhlédnuté filmy viděli na počítači, v kině, televizi nebo na DVD.
Sdílejte!
Lukáš a Petr vycházejí z toho, že současná populace, a zejména pak mladí lidé, rádi prakticky cokoliv na internetu sdílejí. Zřejmě tedy předpokládají, že by filmový fanoušci prozrazovali i výše zmíněné informace. Nutno uznat, že např. takový Facebook je důkazem toho, že sociální sítě evokují v lidech sdělovat si věci, které by si bez nich zřejmě nesdělovali.
Zdroj: whiwa.net
Zaregistrovala jsem se jako uživatelka na whiwa.net a začala ho prozkoumávat. Zabralo to asi dvě minuty. Chvíli jsem uvažovala, co bych tam mohla dělat. Po určité době váhání jsem se rozhodla, že sdělím světu, jaký film jsem toho odpoledne sledovala – Saurovu Carmen. Když jsem se ale dostala na požadovaný film, trochu mě zarazily obrázky v Galerii. Nějaký nadšenec zřejmě využil příležitosti propagovat obrázky své divy (sex-symbolu), či jak tento druh žen nazývají garážoví plakátovači, a vložil do Galerie vnadné fotografie Carmen Electry. Pro někoho možná poutavé, ale pro filmového fanouška: není Carmen jako Carmen!
Rozhodla jsem se tedy snad pro bezpečnější výběr filmu, aby mě již takové překvapení nečekalo: Little Miss Sunshine. Prostřednictvím svého profilu jsem na webu poskytla informaci, že jsem tento film zhlédla na DVD. Automaticky mě to zařadilo mezi fanoušky žánru Adventure Comedy Drama. Hádám tak, že člověk, který od rána do večera nesleduje jenom Star Wars, bude podle svého profilu vypadat trochu nevyhraněně ve vztahu ke svému oblíbenému filmovému žánru. Stejně tak je to i s Oblíbeným režisérem. Režiséři všech filmů, které jste doposud viděli, jsou tedy evidentně vaši oblíbení. Zhlédnuté filmy se navíc automaticky řadí do Top Ten zhlédnutých filmů. Těsně pod tím se klikatí také jakási linie grafu, u kterého mi nebylo přesně jasné, co znázorňuje.
Profil uživatele whiwa.net, Zdroj: whiwa.net
Podle toho, co Lukáš a Petr předvedli v Dni D i na svém webu, je zřejmé, že programovat umí. Dostali jakýsi nápad a chtěli peníze. Ale mě, jako potenciálního uživatele, WHIWA zatím příliš nenadchla. Je to nedomyšlené a nedopracované. V budoucnu by WHIWA byla, pokud by se registrovalo více uživatelů a procentní statistiky by se přehledněji propracovaly a hlavně dopracovaly, využitelná např. pro filmové producenty.
Jaký má projekt potenciální účel?
Poskytovala by stručné informace o tom, co dnešní divák sleduje, k čemu se vrací a naopak, které filmy už ho nelákají. Jaký je jeho oblíbený žánr. Kde film sleduje – jestli si zajde do kina, nebo si raději sežene DVD. Po určité době by tak ale spíše než jako sociální síť působila WHIWA jako jakási filmová verze stránek Českého statistického úřadu. Otázkou je, zda by měl někdo zájem takové statistiky opravdu sdílet.
Kdo ví, třeba nás tihle dva mladí odvážlivci ještě překvapí, ujasní si, čeho chtějí s WHIWou dosáhnout, propracují ji a my všichni tam za pár let budeme sdílet jako šílení. Prozatím si ale oba staví vzdušné zámky.