Menu
TOPZINE.cz
Cestování

Cestování vlakem po Česku neboli Omlouváme se za zpoždění

Zuzana Černá

Zuzana Černá

20. 5. 2010

Česká železniční síť je sice jedna z nejhustších v Evropě, odpovídá tomu však i komfort při cestování? Ne. Z pohledu cestujících se může zdát, že České dráhy dělají naopak všechno proto, aby bylo běžné cestování vlakem nepříjemné, nespolehlivé a odpuzující. Vedení společnosti přesto láká na speciální nabídky a postupnou modernizaci.

Nástupiště, Foto: Martin Kroa, Topzine.cz

České dráhy nabízejí celou řad slev, ve kterých ale není snadné se zorientovat. Na nejvýhodnější řešení se proto vyplatí zeptat přímo v informačních centrech, nebo si jej vyhledat na nových webových stránkách ČD. Přes internet můžete provádět už i většinu běžných operací jako jsou nákupy jízdenek (i mezinárodních) či místenek, eLišek, či žádostí o tzv. In-karty.

Jestli jste se rozhodli, že za letošní letní prázdniny projedete Českou republiku, je pro vás vlak docela dobré řešení. Chcete-li si s sebou vzít kolo, zjistěte si předem, které vlaky vám umožní jeho přepravu, a nezapomeňte si místo předem rezervovat. Jinak se může stát, že zůstanete na jednom místě déle, než byste chtěli.

Pojedete-li v partě lidí, bude pro vás vedle klasických skupinových slev zajímavá jednodenní jízdenka REGIONet, kterou pořídíte jak pro jednoho, tak pro skupinu až pěti lidí. Výhodou je, že za fixní cenu (jednotlivec se poveze za 150 Kč, skupina 2-5 bez ohledu na věk za 300 Kč) můžete v rámci kraje jezdit doslova sem a tam, kilometry roli nehrají. Platnost REGIONetu je však kromě samotných hranic krajů omezena pouze na osobní a spěšné vlaky. Pro víkendové cestování po celé republice je určena síťová jízdenka SONE+. Na jeden lístek mohou jet až dva dospělí a tři děti společně, proto je SONE+ výhodná pro rodinné výlety. Za 450 Kč tak získáte jízdenku platnou ve všech vlacích včetně spojů IC a EC.

Interiér vlaku, Foto: Martin Kroa, Topzine.cz

Zmatek a zpoždění na denním pořádku

Většina studentů zažívá týden co týden na páteřní trase Ostrava – Praha tlačenice na nástupištích a co hůř i v kupé a uličkách. Pokud tedy nechcete dlouhé hodiny prosedět třeba na chodbičce u nevábných záchodů, pořiďte si pro jistotu i místenku.

Pokud vlakem necestujete zrovna pravidelně a potřebujete překonat delší vzdálenost, nebo vás čeká trasa s několika přestupy, vyplatí se vám vyhledat si rovnou několik spojů. V případě zpoždění, které je bohužel stále pravidlem, vám ušetří nervy i čas strávený ve frontách u informačních přepážek. Ti, kdo vlak využívají pro cesty do škol a zaměstnání, si sice znova a znova s chutí zanadávají, zpožděný příjezd a zmeškaný přípoj je už ale vlastně ani nepřekvapí.

Pozor si dávejte také na poměrně nečekané změny jízdních řádů, které se mění po půl roce, na regionálních tratích dochází k drobným úpravám až každé tři měsíce.

Hlavní nádraží, Foto: Martin Kroa, Topzine.cz

Investují, ale není to vidět

V posledních letech se ČD snaží do svého zázemí investovat. To je vidět především na celé řadě zrekonstruovaných nádražních budov po celé republice. Bohužel to vypadá, že se nádražáci řídí heslem z cizího krev neteče, a tak se nedivte, pokud na vás i na opraveném nástupišti bude kapat ze střechy, schody k podchodu se budou viklat a z moderně vyhlížejících laviček se na vás přilepí nejedna žvýkačka.

Vedení společnosti prakticky na každé tiskové konferenci slibuje investice do nových vlakových souprav, výměny čalounění, podlah, těsnění u oken či nechvalně proslulých toalet v celkové hodnotě 5 miliard korun. Do konce roku 2010 slíbily České dráhy vypsat tendry i na další rekonstrukce vagónů za 16 miliard korun. Prvních vlaků v novém kabátě by se cestující měli dočkat už v červnu letošního roku.

Velký stavební boom zažívá také pražské Hlavní nádraží, jehož nově zrekonstruovaná severní část cestujícím slouží už od podzimu 2009. Oproti původnímu nádraží s pověstí zasmrádajícího doupěte bezdomovců a narkomanů, kterému se většina lidí vyhýbala obloukem, zde vzniká kulturní prostředí evropského rázu. Vedle nové odbavovací haly je k dispozici také řada obchodů a řetězců, mezi nimi také knihkupectví, lékárna, květinářství či trafiky Relay. Občerstvit se můžete u Burger Kinga nebo ve francouzské bagetárně. Celá rekonstrukce včetně secesní budovy Fantovy kavárny by měla trvat do roku 2012.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Cestování vlakem po Česku neboli Omlouváme se za zpoždění