Čeští žáci se zlepšili v přírodovědě i matematice, ukázalo šetření

FOTO: Učení

Žáci čtvrtých tříd ZŠ dosáhli nadprůměrných výsledků v mezinárodních šetřeních čtenářských, přírodovědných a matematických znalostí. Ukončili tak všeobecný propad z předchozích let.

FOTO: Učení
Ilustrační foto, Zdroj: sxc.hu

Vyplynulo to z výsledků loňských výzkumů PIRLS a TIMSS, kterých se zúčastnilo přes 4 500 žáků na 177 základních školách v České republice. Úroveň svých vědomostí změřili s dětmi z dalších států z celého světa.

Nejlepšího výsledku dosáhli v přírodovědě, když se umístili na skvělé osmé příčce z celkově 52 zúčastněných zemí. Výborně se přitom zhostili úkolů z oblasti živé přírody a činností zaměřených na prokazování znalostí.

Hlavu jim zamotaly pouze některé úlohy na uvažování, mezi jejich slabší stránky se zařadila také neživá příroda. Přírodovědné disciplíně kralovali žáci ze Severní Koreje.

Ve čtenářské gramotnosti obsadili čeští čtvrťáci mezi 45 soupeři 14. místo. Výrazně lépe si v porovnání s konkurencí vedli zejména v oblasti vyhledávání informací, v níž dosahují pravidelně velmi dobrých výsledků.

V ostatních typech úloh dosáhli spíše výsledků průměrných. Zástupy budoucích matematiků se dost možná ukrývají na školách v Singapuru, jenž si odnesl největší počet bodů za tento okruh.

22. nejlepší výkon z 52 zúčastněných pak školáci ze srdce Evropy podali mezi matematiky. Zde mimo jiné ukázali, že dokážou nadmíru dobře pracovat s daty nebo řešit příklady na uvažování. Poněkud slabších výsledků naopak dosáhli v úlohách na prokazování matematických znalostí.

Česká republika se do výzkumů zapojila již v minulosti a ve všech případech můžeme sledovat citelné zlepšení. Od roku 2001, kdy se čeští žáci naposledy účastnili výzkumu čtenářské gramotnosti, se výsledek v této oblasti zlepšil o 9 bodů. Nejvíce vzrůstá schopnost interpretovat literární text.

Výsledek v matematice a přírodovědě zase odvrátil pesimistický pokles úrovně z TIMSS 2007. Snížil se především počet žáků, kteří v disciplínách dosahují nejslabších výsledků.

Mezinárodní šetření PIRLS (Výzkum mezinárodního pokroku ve čtenářské gramotnosti) a TIMSS (Výzkum trendů v mezinárodním matematickém a přírodovědném vzdělávání) si kladou za cíl poskytnout tvůrcům vzdělávací politiky, učitelům a dalším odborníkům ve školství užitečné statistické informace.

Zveřejněním výsledků se má primárně napomáhat zvyšování úrovně sledovaných vědomostí a dovedností ve vzdělávacích systémech zúčastněných států.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Martin Ulbrich
Autor je zástupcem šéfredaktora magazínu StudentMag.cz. V minulosti učil češtinu pro cizince na letní jazykové škole nebo působil jako zástupce vedoucího pro ČR v česko-německém literárním koprojektu. V redakci TOPZINE.cz je od srpna 2011.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*