×
TOPZINE.cz

České dráhy vycházejí vstříc cyklistům. Vezměte kolo na výlet!

České dráhy rozšířily počet spojů s přepravou  jízdních kol. Zatímco v loni umožňovalo zjednodušenou  přepravu celkem 3 711 vlaků, letos je jich 4 078. Dráhy v loňském roce přepravily přes 625 000 jízdních kol.

FOTO: Cyklistika
Vezměte kolo na výlet, Foto: Hana Procházková, Topzine.cz

Nejjednodušší a mezi cyklisty nejoblíbenější je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla. Touto formou lze přepravovat kola ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem jízdního kola a v omezené míře i v dalších osobních vlacích, rychlících a expresech. Cestující si sám kolo naloží a vyloží z vozu, který je označen piktogramem jízdního kola.

Pokud je v jízdním řádu u vlaku uveden stejný symbol, lze v něm přepravit najednou více kol. V opačném případě je možná přeprava jen menšího počtu jízdních kol v označeném voze nebo u prvních a posledních dveří vlaku. V takovém případě jde obvykle jen o dvě jízdní kola v jednom nástupním prostoru vozu.

Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla je 25 korun za jeden vlak nebo 50 korun na celý den. Cestujícím, kteří využijí více spojů a budou třeba i jen přestupovat nebo se tentýž den vracet, se vyplatí celodenní doklad. Mohou ho koupit v pokladně nebo bez přirážky u průvodčího ve vlaku.

Kolo v úschově během přepravy

Druhou možností přepravy jízdního kola je tzv. úschova během přepravy. V tomto případě cestující předá a následně v cílové nebo v přestupní stanici si vyzvedne jízdní kolo u služebního vozu u našeho zaměstnance. Zákazník pak sám cestuje v běžném voze pro cestující a kolo má pod dozorem vlakový doprovod Českých drah.

Za tuto přepravu v jednom vlaku zaplatí cestující 30 korun a nebo si může koupit celodenní doklad za 60 korun. Pokud zákazník kombinuje při své cestě vlaky s přepravou spoluzavazadel  úschovou, pak platí tento doklad pro obě služby.

Jak je to s rezervací?

FOTO: Vlaky na nádraží
Vlaky na nádraží, Foto: Alena Nová, Topzine.cz

Pokud chce mít cestující garantované místo na svou plánovanou cestu, pak je možné si rezervovat i místo pro jízdní kolo. Některé vlaky pak mají především z kapacitních důvodů povinnou rezervaci. Jsou to všechny vlaky SuperCity a většina vlaků EuroCity nebo InterCity. Povinná rezervace je také u všech rychlíků na trase Praha – Tábor – České Budějovice z důvodu pokračujících výluk s náhradní autobusovou dopravou.

Naopak u rychlíků na trasách Praha – Plzeň – Cheb a Brno – České Budějovice – Plzeň byla nutnost rezervovat místa pro kolo zrušena po dokončení plánovaných dlouhodobých výluk. Další již zavedenou změnou je prodej rezervací ve vnitrostátních vlacích a spojích na Slovensko až do odjezdu vlaku z plánované nástupní stanice cestujícího (dříve tato možnost končila dvě hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice).

Cena za rezervaci místa v úschově během přepravy činí 15 korun za kolo a vlak a zakoupit ji lze pouze u pokladní přepážky ČD.

S kolem lze cestovat také do zahraničí. K příhraničním zvýhodněným jízdenkám SONE+DB, ČD

Net+DB, Libnet+ nebo Labe-Elbe, SONE+Polsko, ČD Net+Polsko lze dokoupit celodenní doklad pro jízdní kola u Německa za 90 korun, u Polska pak za 60 korun. Ten platí ve všech vlacích s přepravou jízdních kol, ve kterých platí také uvedené nabídky. Kola lze přepravit i nadále do vnitrozemí našich sousedů, např. do Vídně, Villlachu, Budapešti, Košic, Berlína, Hamburku, Mnichova nebo Curychu.

Přeprava jízdního kola do zahraničí mimo Slovenska stojí 5 €, tedy dnes asi 130 korun. Pro přepravu na Slovensko pak platí zvýhodněné podmínky a cena za přepravu kola z České republiky na Slovensko je stejná jako u vnitrostátní přepravy, tedy 30 nebo 60 korun v úschově během přepravy a 25 nebo 50 při přepravě formou spoluzavazadla.

Platí však jen do výstupní stanice přímého vlaku z Česka.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..