Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Češi prohráli válku webových her s Němci. Vykopali si hroby už před první bitvou

Martin Peška

Martin Peška

10. 2. 2010

red-dragon-perexJak se vede českým online hrám bojovat proti příchodu her ze zahraničí? Tuzemští administrátoři a provozovatelé jsou už dávno zakopaní, a ne v zákopech, ale v hrobech zarostlých trním. Kytky přijde položit už jen pár dezertérů. Mají v zahraničí lepší zbraně, nebo Češi neumí zamířit?

Zdroj: darkelf.cz

Zdroj: darkelf.cz

Pravdou je, že čeští generálové (administrátoři a provozovatelé) se začali chystat na válku až po tom, co přišli téměř o celou armádu (hráče). Je téměř nepochopitelné, že po výborném startu českých her typu Red Dragon a Dark Elf zažívají zklamání, které bych se nebál přirovnat k pádu na několik nastavených pěstí.

Hodně zajímavých informací o vývoji českých online her a příchodem her ze zahraničí je možné načerpat od Karla Wolfa na serveru Lupa.cz. Jedná se o příspěvek Webové hry díl 1.: jak vznikly a Webové hry díl 2.: z čeho a jak žijí. Leccos okolo českých her však ještě ve zmíněných příspěvcích uvedeno nebylo a přesto stojí za zmínku, proto jsem se rozhodl věnovat jim tento příspěvek.

První české hry měly zadarmo reklamu v kinech

Jedny z prvních českých online her jako je Red Dragon nebo Dark Elf měly na počátku své existence opravdu našlápnuto k úspěchu. Není divu. Obě hry se totiž odehrávají v prostředí ne nepodobnému z Pána Prstenů, který měl v České republice ještě před uvedením do kin v lednu roku 2002 solidní fanouškovské zázemí. Právě dobu slávy Pána Prstenů považuju za jeden ze základních a zásadních předpokladů pro úspěch webových her u nás.

Zdroj: distributor filmu

Zdroj: distributor filmu

Film v kinech byla pro tvůrce fantasy online her parádní reklamou. Nevěříte? Pán Prstenů přišel do českých kin 10. ledna, studenti ještě nestačili propít nebo utratit všechny peníze, co našli pod stromečkem od babiček, a vyrazili do kina na dlouho očekávaný filmový trhák. Co se tehdy asi mohlo stát po zhlédnutí filmu? Zadání názvu filmu do vyhledávače. V tu chvíli Red Dragon a Dark Elf získali tisíce hráčů.

Velkou výhodou byl i vlastní příběh ke hrám, který byl zakomponován do jejich manuálu. (poznámka: tomuto tématu jsem se částečně věnoval už před rokem v rozhovoru pro Sarden, sci-fi rubriku Neviditelného psa viz zde) O tom, že Red Dragon zaujal nejednoho fanouška fantasy, svědčí i zájem sci-fi a fantasy měsíčníku Pevnost, kde se objevilo o hře několik článků.

Z jedné hry se vyvinula druhá

Jak se to mohlo všechno pokazit? Já to chápu tak, že možná ani sami autoři her nečekali takový ohlas, proto vznikly problémy s financováním provozu a současně vznik myšlenky na komerční využití. Bez jakékoliv podrobnější analýzy a uvážení se Red Dragon rozhodl pro zpoplatnění hry. Sice se jednalo o pouhou stokorunu za zábavu na tři měsíce, ale jak to asi dopadlo? Hráči, kteří si do té doby užívali svobodu na internetu, se uchýlili k jiným nově vzniklým hrám jako například Webgame, někteří si dokonce zprovoznili vlastní hry na podobném principu. Příkladem může být například Evolution fungující dodnes na adrese www.onlinehra.cz.

Zdroj: webgame.cz

Zdroj: webgame.cz

O pár let později na český internet přišly zahraniční hry. Prvním velkým tahounem se stal německý Travian, který v podstatě vzniknul na podobném principu jako Evolution z Red Dragonu. Travian si naprogramovali nespokojení hráči hry Die Staemme neboli Divoké kmeny, jejichž vznik se datuje k jarním měsícům roku 2003.

Zakázané ovoce chutná nejlépe

Travian se mezi hráče českých her dostal v podstatě virálně. Jeden to zkusil a hned to poslal všem kamarádům do herní pošty a ostatním na herní fórum. Čeští provozovatelé tehdy začaly blokovat odkazy na Travian a začaly hráčům rozdávat postihy. Výsledkem bylo to, že se o Travian lidi začali o to víc zajímat a povídat si o něm.  A to nejen ve hře, ale i ve škole nebo v hospodě, kde se o travinu dozvěděli i ti, co do té doby žádnou webovou hru nehráli.

O něco později přišly na český internet i Divoké kmeny. Princip hry stejný: snadný úvod do hry, jednoduchost. A navíc reklama. Divoké kmeny se na rozdíl od českých her nebály navázat spolupráci se svou konkurencí, se kterou si domluvila i barterovu spolupráci. Hra také přišla s kreativnějším grafickým zpracováním, které ještě krátce po spuštění českého serveru více „vyzdobila“.

Zdroj: divokekmeny.cz

Zdroj: divokekmeny.cz

Jak je možné, že se najednou na českém internetu objeví dvě téměř stejné hry, které hraje několik set tisíc hráčů, a čeští provozovatelé zůstali jen s několika ortodoxními příznivci – závisláky? Travian a Divoké kmeny mají rozdílné cílové skupiny hráčů, Divoké kmeny díky zmíněné grafice zaujaly více dětí.

Noví uživatelé internetu nechtějí hrát zastaralé hry

Internet je jiný každým dnem a každou hodinou. To si ale neuvědomili zástupci českých her, kteří s grafickým zpracováním svých her od počátku téměř vůbec nic neudělali. O změnách ve hře většinou mohou rozhodovat jen několikaletí hráči, kteří přidávají nové prvky, aby udrželi současné hráče a hra se nestala nudnou. Tím se už původně hodně složité hry staly téměř nepochopitelné pro nováčky. Zastaralá grafika, složitost, tabulky, týden dovolené na nastudování manuálu – tak by se daly pro změnu popsat základní atributy českých online her.

Čeští vývojáři webových her vůbec nevzali v úvahu, že se rozšiřuje dostupnost internetu. Teď už nejsou cílovou skupinou jen vysokoškoláci ze strahovských kolejích ČVUT v Praze, ale každé malé děcko, které má počítač s připojením na internet ve svém pokojíčku.

Zdroj: meliorannis.com

Zdroj: meliorannis.com

Z těch původních hráčů – tehdejších vysokoškoláků a středoškoláků – Red Dragona jsou nyní pracující lidé. A ani jim Red Dragon, Dark Elf, Melior Annis a jistě i spousta dalších nevychází moc vstříc, aby hře zachovaly věrnost. Stránky těchto her totiž povětšinou svým grafickým zpracováním – barevným spektrem – připomínají pornostránky (ne, že bych na ně chodil, ale jednou jsem je viděl u kamaráda :-)). Černá a rudá barva na monitoru v práci je jasným signálem pro zaměstnavatele, že se jeho zaměstnanec poflakuje po internetu, buď na pornostránkách nebo třeba na Red Dragonu.

Němci bohatnou, Češi vyměňují ikonky

A tak se nechaly české hry, za kterými stály velké firmy, převálcovat německými. Red Dragonu nepomohla Cenega ani JRC, Dark Elfu Atlas.cz a Melior Annisu BonusWeb respektive iDnes.cz. Týmy úspěšných her z Německa přitom řídí tři lidé, v Česku mají jen jednoho placeného správce, který si řídí svůj tým dobrovolníků.

Nejvtipnější na tom všem je to, že se čeští administrátoři snaží scházet a vymýšlet strategii, jak účinně čelit zahraniční konkurenci, mimo kulatý stůl se však navzájem pomlouvají. Zatímco Němci už vydělávají solidní peníze, Češi si mezi sebou teprve dokázali vyměnit ikonky.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Češi prohráli válku webových her s Němci. Vykopali si hroby už před první bitvou