Menu
TOPZINE.cz
Cestování

Při nejtragičtějších leteckých nehodách posledních let zemřely stovky lidí

Redakce

Redakce

9. 9. 2011

Den 7. září 2011 se zapíše černým písmem do paměti všech fanoušků světového hokeje. Při havárii letadla Jak-42, ve kterém cestoval hokejový tým Lokomotiv Jaroslavl na zápas KHL v Minsku, zahynuli i tři čeští hokejoví hoši – Karel Rachůnek, Josef Vašíček a Jan Marek.

FOTO: Letadlo

Letadlo se může stát smrtelnou pastí, Ilustrace: Marián Luha, Topzine.cz

Letoun Jak-42 se zřítil poblíž letiště ve 14:00 středoevropského času. Na vině havárie byl dle zjištění z černých skříněk z letounu vadný chod motorů. Stroj nedokázal při vzletu nabrat dostatečnou výšku, zavadil o maják, rozlomil se na tři části a poté se zřítil částečně do řeky, která je přítokem Volhy.

Letecká tragédie v Rusku zasáhla úplně všechny, spojuje je bolest

Na palubě bylo 37 pasažérů, členů hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl, a 8 členů posádky. Pouze dvěma lidem, palubnímu inženýrovi Alexandru Sizovi a útočníkovi Alexandru Galimovi, se podařilo uniknout smrti. S těžkými zraněními však bojují v nemocnici o život.

Na místech, kde se obvykle slaví úspěchy českých sportovců, se již od zveřejnění prvních zpráv o havárii scházejí lidé a vyjadřují svou hlubokou a upřímnou soustrast všem pozůstalým po tragické havárii letadla. Společně vzpomínají na tři mistry světa a hráče světové extratřídy – Karla Rachůnka, Josefa Vašíčka a Jana Marka.

Nejtragičtější nehody světa

I přes to, že letecká doprava je považována za nejbezpečnější druh dopravy, mívají tyto nehody hrůzné následky. První z tragických nehod je let ČSA 001 linky Praha–Bratislava. Letadlo startovalo 28. července 1976 v 8:52, na palubě bylo 69 cestujících a 10 členů posádky. V 9:35 mohlo začít letadlo přistávat, ovšem povolení ke klesání nepřišlo včas. Letadlo se v té době nacházelo vysoko nad sestupovou rovinou.

Kapitán se místo předepsaného postupu rozhodl klesat, rychlost letadla byla 22 m/s (povoleno je max. 15 m/s). Následkem brzdění došlo k vypadnutí třetího motoru. Mechanik se však dopustil chyby a místo vypnutí třetího poškozeného motoru vypnul čtvrtý. To znamenalo žádný fungující motor na pravé straně a stroj se začal natáčet doleva. Kapitán se místo přistání rozhodl opakovat okruh, z věže dostával instrukce, aby točil vlevo. On však točil vpravo, v tu chvíli navíc posádka zkusila nahodit čtvrtý motor, čímž se zvedl odpor vzduchu a letadlo se zřítilo v 9:37 do jezera v rekreačním areálu Zlaté Písky. Nehodu přežili tři lidé.

Suchdolská tragédie

Letadlo, které patřilo jugoslávské společnosti, vzlétlo 30. října 1975. Na palubě bylo 115 cestujících a členové posádky. Nad Prahou byla silná mlha, a tak při přistávacím manévru, méně než devět kilometrů před ranvejí, narazilo letadlo do Sedleckých skal. První hlášení dostává požární stanice v 9:24.

Zahynulo nejméně 75 lidí (údaje se liší). Pražská záchranná služba předvedla neuvěřitelný výkon. Během 15 minut bylo na místě přes 40 sanitek a do 35 minut byli všichni zranění převezeni do nemocnic. I přes to, že se jedná o nejtragičtější nehodu na našem území, neexistuje žádný záznam události kromě rekonstrukce v seriálu Sanitka.

Letem světem aneb nejtragičtější nehody za posledních šest let ve světě

14. srpna 2005 – Boeing 737 kyperské společnosti Helios Airways, trasa Larnaka–Atény. Letadlo se zřítilo do neobydleného terénu před řeckou metropolí. Zahynulo 121 lidí.

19. leden 2006 – An-24. Letoun se slovenskými vojáky, kteří se vraceli z mise mírových jednotek KFOR v Kosovu, havaroval v Maďarsku. Zahynulo 42 lidí, přežil jeden člověk.

3. květen 2006 – Airbus A-320 arménských aerolinií Armavia.  Na palubě bylo 113 osob. Zřítil se do Černého moře krátce před přistáním v Adleru u Soči. Nehodu nikdo nepřežil.

22. srpen 2006 – Ruské letadlo Tu-154 petrohradské společnosti Pulkovo. Na palubě bylo 170 lidí. Havarovalo na Ukrajině, asi 45 kilometrů od Doněcku. Nehodu nikdo nepřežil.

20. srpen 2008 – Letadlo společnosti Spanair. Při startu na madridském letišti Barajas sjelo letadlo z dráhy a začalo hořet. Na palubě bylo 175 osob. Zahynulo nejméně 45 osob (podle španělského tisku až stovky).

1. červen 2009 – Airbus A330-200, letoun Air France. Trasa Rio de Janeiro – Paříž. Na palubě bylo 228 lidí. Zřítilo se během bouře nad Atlantským oceánem. Nikdo nepřežil.

30. červen 2009 – Airbus A310-300, letoun společnosti Yemenia. Mířil na Komorské ostrovy. Na palubě bylo 153 lidí. Letadlo spadlo před přistáním do Indického oceánu. Přežila pouze dvanáctiletá dívka.

15. červenec 2009 – Letadlo Tu-154 společnosti Caspian Airlines. Na palubě 168 osob. Vznítilo se a zřítilo se těsně po startu z letiště v Teheránu. Nikdo nepřežil.

10. duben 2010 – Polský letoun Tu-154M Lux. Na palubě bylo 96 osob a jednalo se o představitele polské delegace, která letěla z Varšavy do Ruska uctít památku Katyňského masakru. Mimo jiné byl na palubě polský prezident Lech Kaczyński, náčelník generálního štábu a velitelé pozemních, leteckých, speciálních i námořních sil. Nikdo nehodu nepřežil.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Při nejtragičtějších leteckých nehodách posledních let zemřely stovky lidí