Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Jezevci ještě nikdy nebyli tak drsní, Bryan Talbot – Grandville

Lukáš Vaníček

Lukáš Vaníček

23. 8. 2009

Grandville - paperbackTvůrce geniálního románu v obrazech Dobrodružství Luthera Arkwrighta je zpět v novém, politikou a parou zavánějícím, detektivním příběhu z prostředí světel města Paříže.

Už samotný název tohoto komiksu a v podstatě jeho celá poetika se inspirovali francouzským malířem a karikaturistou Jeanem Ignacem Isidorem, který si pro svoji tvorbu zvolil umělecký pseudonym J. J. Grandville. Ač je sice tento název používám uvnitř komiksu coby jiné pojmenování pro Paříž, inspiraci tohoto kreslíře předminulého století v něm najdeme na každé stránce.

Už ze samotné obálky je jasné, že lidé zde nehrají hlavní housle. Sice se v knize lidský rod objeví, ale jejich výskyt je jistým políčkem do tváře lidskému rodu. V hlavních rolích nalezneme zvířata a to taková, která svým druhem umocňují charakter dané postavy. Právě toto je vliv Isidora, který karikoval známé politiky tím, že je maloval coby zvířata. Hlavní hrdina komisař inspektor LeBrockovi se dá popsat jednou větou: „Jezevci ještě nikdy nebyli tak drsní!“ Muskulaturou připomíná současného kalifornského guvernéra, skáče po střechách, v deštníku má schovaný kord a střílí ze všeho možného, ale zároveň oplývá neuvěřitelným anglickým klidem, který umocňuje takřka nehybná, smutná jezevčí tvář, na které když se objeví vyceněné zuby, vždy vzduchem cáká krev.

V Grandville čtenáři konečně poznají, jak vypadá pořádný steampunkový nářez, protože děj příběhu se odehrává v naší alternativní historii. Nelze přesně určit období, ovšem vše nasvědčuje, že se jedná o století dvacáté, které přímo ukázkovým způsobem ilustruje, jak vypadá steampunk v praxi – kolečková křesla, vozidla, kolečkové brusle, vše poháněné parou a vše nadesignované se silnou dávkou realismu a zároveň velké fantazie.

Děj není nijak odvážně originální. Talbot se drží ve vyšlapaných šlépějích sice již známé, leč nicméně stále velmi oblíbené, a kvalitní představy o detektivním případu, který z jedné zdánlivě banální sebevraždy přeroste v něco mnohem většího a důležitějšího. V příběhu se objevují archetypální postavy – osudové lásky a oddaní pomocníci, které okolo sebe poutá mohutný jezevec prakticky neustále v těžkém převlečníku, jež z něj činí skutečný kolos, což byl patrně i samotný autorův záměr. Příběh samotný není nijak dlouhý a jaksi předvídatelný. Ne však v tom smyslu, že by čtenář okamžitě tušil, co kdo řekne a jak vše dopadne již pět stránek dopředu, ale sečtělejší jedinci budou očekávat jistá schémata, která se naplní. Dá se jen těžko odhadnout jak, ale přesto se tak stane.

Kouzlo celého komiksu tak netkví v samotném příběhu, ale v jeho prostředí. V detailech, které se objevují na každém jednotlivém obrázku, a které celku dodávají úplně jiný tón. Doplňují ho, obalují a vytvářejí již ne pouhou akční detektivku, ale úplně jiné prostředí z ní činí čistokrevnou, steampunkovou, detektivní takřka polit-fiction. Už ze samotného výčtu je jasné, že v tolika motivech se jednoduchost příběhu neztratí, ale naopak se tak okoření, že čtenář bude odkládat přečtený komiks více než spokojen.

Na Grandville je zajímavý také fakt, že autor dokázal skvěle zkombinovat zbraně ryze autentické, které se skutečně v dané historické době používaly, a ty, které se nedají nazvat jinak než historicky futuristickými. Tudíž nečekejte v rukou gangsterů kulomety s laserovými zaměřovači, ale maximálně šestiranné bubínkové revolvery, a v rukou našeho masivního jezevce se nakonec objeví skutečně zbraňový skvost, u kterého se Talbot opravdu musel vyřádit.

Autor vykreslil nádherným způsobem politickou situaci a napětí mezi dvěma odvěkými soupeři – Anglií a Francií, kolem kterých se také točí celá zápletka. Na poměrně malém prostoru, který v komiksu má, dokázal jemnými náznaky, jediným vysvětlujícím odstavečkem a chováním postav vykreslit nejenom politickou situaci, ale zároveň i náladu obyvatel a národnostní konflikt pramenící ze staletého soupeření.

Větší či menší detaily jsou to, co tvoří kouzlo tohoto komiksu, a které z něj dělají nadprůměrný zážitek. Jenom je třeba nejenom číst text, ale zároveň vnímat obrázek celý, aby si čtenář vychutnal vše, co je pro něj na stránkách nachystáno.

Velice kladně je třeba ohodnotit i nakladatelství Comics centrum, které pro české čtenáře připravilo hned dvě vydání. Lacinější paperback potěší zejména ty se slabším rozpočtem, ale i ti budou smutně pokukovat po luxusním hardbacku v obálce připomínající potah starých knih.

Grandville v sobě kombinuje starý a osvědčený koncept příběhu, který se line detailním a chutným prostředím, jež se vyznačuje silnou historickou autentičností a zároveň rozsáhlou autorskou imaginací a z této kombinace vzniká velmi přitažlivý mix, který se dá nejenom číst, ale i vychutnávat.

Grandville - hardbackNázev: Grandville
Scénář: Bryan Talbot
Kresba: Bryan Talbot
Překlad: Jan Kantůrek
Počet stran: 104
Vydalo: Comisc Centrum, Praha 2009
Doporučená cena: 299 Kč – paperback; 599 Kč – hardback
Hodnocení: 70%

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jezevci ještě nikdy nebyli tak drsní, Bryan Talbot – Grandville