×
TOPZINE.cz

Bolí vás záda? Tyto sporty vám mohou pomoci

Lidé často předpokládají, že jakmile se u nich objeví bolest zad, musí se sportem skončit. Některé sporty a formy cvičení jsou však pro lidi s bolestmi zad nejen bezpečné, ale dokonce i prospěšné. Ve skutečnosti je zvýšení síly a flexibility vašich zádových svalů prostřednictvím vhodného sportu jednou z nejlepších věcí, které můžete udělat pro zmírnění jejich bolesti.

Když nás něco bolí, často je prvním krokem omezení pohybu, abychom se vyhnuli zhoršení problému. Během akutní bolesti je samozřejmě nutný odpočinek, jakmile se ale dostanete z nejhoršího, je třeba začít záda procvičovat. Jaké sporty jsou vhodné?

Plavání

Cvičení ve vodě je skvělým způsobem, jak zůstat aktivní, aniž byste přitížili bolavým zádům. Voda vytváří přirozený odpor proti pohybu svalů, díky kterému si protáhnete tělo bez nepříjemných otřesů, které doprovází například běh. Zásadní je správná technika a častá změna stylů. Příliš časté opakování jednoho pohybu totiž může způsobit přetížení konkrétních svalových skupin a tím i zhoršení bolesti. Zvažte také spolupráci s plaveckým trenérem, který vám může pomoci zlepšit váš styl a udržet vaše tělo ve správném postavení.

Paddleboarding

Paddleboarding se těší čím dál větší oblibě i v zemích, kde není moře nebo oceán. Kromě toho, že se jedná o skvělou zábavu, jde i o sport, který skvěle posiluje střed těla i ostatní svaly, které podporují a chrání spodní část zad a páteř před potenciálním zraněním. Paddleboardy navíc podporují správné držení těla a skvěle procvičují stabilitu. V případě méně závažných problémů se zády jde o skvělé cvičení, které může pomoci jak léčbě, tak i prevenci. Klíčové je ale správné provádění veškerých pohybů. V případě příliš jednostranné zátěže nebo nesprávného pohybového stereotypu může dojít ke zhoršení bolesti, což ostatně platí pro veškeré doporučované pohybové aktivity.

Jóga

Pokud se potýkáte s bolestí zad, může být řešením jóga. Ta se doporučuje nejen k léčbě bolesti zad, ale i k uvolnění stresu, který zdravotní potíže často doprovází. Většina jógových pozic umožňuje přirozené protažení páteře. Jde o jeden z nejúčinnějších nástrojů, který pomáhá snižovat bolesti dolní části zad, nejčastější zdroj bolesti a pohybového omezení u dospělých. Správné provádění jógových pozic pomáhá snížit svalové napětí, zlepšit flexibilitu a naučit se správnou práci s dechem.

Balanční deska a slackline

Nejste si jisti, jestli dokážete v domácích podmínkách správně cvičit nebo plavat a nechce se vám chodit na skupinové lekce nebo si platit trenéra, který vám od bolesti zad pomůže? Řešením může být pořízení balančních pomůcek domů nebo na zahradu. Balanční desky jsou letošním hitem. Dřevěná deska na válečku simuluje jízdu na snowboardu nebo surfu za mnohem bezpečnějších podmínek a bez společnosti zvědavých očí. Toto cvičení je zábavné, podporuje rovnováhu, posiluje svaly středu těla a vystřídat se u něj může celá rodina.

Venkovní alternativou je slackline, popruh, který upevníte mezi dva body, většinou stromy nebo sloupy. I tady procvičíte balanc, soustředění a střed těla.

Pilates

Pravidelné cvičení pilates je skvělým způsobem, jak bojovat s běžnou bolestí zad, jemně protáhnout všechny svaly na těle a bez přílišné námahy zlepšovat svoje zdraví. Většina cviků je založena na zapojování a posilování středu těla, čímž se zlepšuje postoj a celkové držení těla, ale i pohybové stereotypy. Toto cvičení je koncipováno tak, aby stabilně budovalo sílu ve svalech středu těla, čímž chrání páteř před dalším zraněním.

Na závěr

Při bolestech zad se naopak nedoporučují sporty, během kterých dochází k silným otřesům a nárazům. Typicky se jedná o běh nebo kontaktní sporty.

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..