Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Becherovka má nový design. Čtěte rozhovor s jeho tvůrcem Lukem Tomskim

Redakce

Redakce

21. 12. 2011

OBR: Becherovka!Exkluzivně!Becherovka Lemond uvedla na trh novou limitovanou edici lahví. Nový design vytvořili Luke Tomski a Alice Gurínová, kteří byli vybráni, aby promítli do obalu vlastní vidění světa. Přinášíme vám exkluzivní rozhovor s Lukem Tomskim, který nám prozradil něco o své práci.

OBR: Becherovka

Becherovka Lemond představuje nové lahve, Zdroj: Becherovka

Kde jsi čerpal inspiraci k vytvoření lahve Lemondu?

Bylo to strašně jednoduché, protože já i moje kolegyně Alice jsme vycházeli z toho, co děláme. Zadání spočívalo v tom, že je to volné, můžete si udělat, co chcete. Osvěžte to. Takže jsme to zpracovali podle sebe a udělali jsme to co nejvíc originálně, aby to vypadalo co nejvíc pěkně. Chtěli jsme ten design lidem zpříjemnit. To bylo asi hlavní. Takže inspirace ze všeho, co jsme dělali předtím.

Spolu s Alicí jste autory zpracování stěn v klubech v Táboře a v Brně. Jak se Ti s Alicí spolupracovalo?

S Alicí se mi spolupracovalo výborně, protože jsem její portfolio znal už předtím, a jelikož studuju animaci a ona je animátorka, tak jsem o ní měl nějaké povědomí a překvapilo mě, že jsme mohli spolupracovat. Je to člověk, který mi sedí jak umělecky, tak lidsky, takže jsme neměli vůbec žádný problém komunikovat. Na kamarádské bázi jsme všechno zpracovali, jak nejlíp jsme dovedli a jsme pořád v kontaktu. Jsem za to strašně rád, protože takových lidí je málo, kteří člověku sedí hned na první setkání a může se s nimi bavit dál, i co se týče umění.

Becherovka Lemond vyhlásila soutěž, kde je hlavní cenou výtvarné zpracování stěny v pokoji výherce. Máte už nějaký nápad či představu?

Představu nemáme, protože vlastně nejlepší věc tady v těchle malováních po stěnách je samotný proces tvorby. To znamená, že ta spolupráce mě s Alicí bude až na místě, podle toho, jaký bude ten prostor. A je to zábava, taková výzva v tom, že to člověk může pokaždé udělat jinak a pokaždé to můžeme posunout dál. Je to prostě výzva. Takže improvizujeme.

Vytvoření obalu pro výrobek prodávaný v obchodech je možnost, jak se ve světě designu prosadit. Všiml si někdo Tvé práce? Dostal jsi další podobné nabídky?

Práce ilustrátora je taková, že těch zakázek zase tolik v České republice není, to asi vědí všichni, kdo to dělají. Takže tahle příležitost je určitě super a určitě jsme jak já, tak Alice za ni byli hrozně rádi. Teď doufáme, že se přidají další do portfolia, je to velká značka. Je to výzva pro člověka, posunout ilustraci na tu lahev, posunout to někam dál, takže je to další proud v tvůrčím progresu. Pro mě je to další meta, zpracoval jsem Becherovku, teď jsem připravený na další věci, které budou a je pořád co dělat. Tohle určitě bylo zajímavé zpestření z toho samotného kreslení a ilustrace.

Sleduješ reakce veřejnosti, jestli se lidem lahev líbí, nebo ne? Nebo pro Tebe práce skončila a dál to neřešíš?

Já se snažím od těch projektů posouvat a dělám hodně věcí naráz a také dělám projekty, které jsou menšího rázu, tak většinou odškrtnu a pracuju zrovna na tom, co je aktuální. To znamená, že teď připravuju komiks a soustředím se jenom na komiks. Becherovka Lemond už je v portfoliu a je to za mnou, ale musím to sledovat, protože to neskončilo, malujeme ještě stěnu. Takže v kontaktu s tím jsem. Ale teď se soustředím na další projekty.

Jak zpětně hodnotíš svoji práci?

Určitě jsem zastáncem toho názoru, že všechno v životě má nějaký smysl. To znamená, že všechno, co jsem udělal, mělo smysl. Určitě zpětně hodnotím všechny projekty a samozřejmě člověk se učí ze svých chyb a učí se z toho, jak to vypadalo před rokem a jak to vypadá teď. Může to srovnávat. Může si říct, co udělal dobře, co udělal špatně. Má to smysl. Pro mě to má smysl. Takže se na to dívám, srovnávám ty práce. Je to docela zajímavé. V řádu několika let se podívat na to, čím si člověk prošel a jak se vyvinul.

Kdybys to měl zhodnotit, máš nějakou práci, která je Ti nejmilejší? Kterou jsi dělal strašně rád a je Ti trošku líto, že už skončila?

Asi nic takového nemám, protože jak jsem řekl, bavím se těmi aktuálními věcmi a vždycky mě ta věc v ten moment naplňuje. Takže pořád je něco, co mi z těch projektů dělá radost. A jedním slovem bych to shrnul, baví mě kreslit.

Na čem v současné době pracuješ?

Teď se věnuji jak diplomové práci, tak vlastně ještě komiksu. Je to první díl. Je to takový náhled komiksu, který by měl vyjít příští rok. Ještě asi nebudu předbíhat, ale mělo by to být audiovizuální dílo, to znamená, že to děláme s jedním kamarádem, který skládá hudbu a bude to taková progresivnější věc, takže v nejbližší době vyjde první díl komiksu. Jsme zvědaví, jak se na to bude reagovat. Asi to nebude úplně tradiční komiks, bude to trošku větší úlet, co se týče komiksové tvorby.

Uvažujete s Alicí o nějaké další společné práci?

Spolupráci určitě plánujeme do budoucna. A jelikož Alice organizuje festival animace na Slovensku, jmenuje se to Anča fest, tak v rámci Anča festu určitě zůstaneme v kontaktu a měli bychom se tam vyskytnout i já s naším studiem ze Zlína, které se jmenuje Kouzelná pětihvězdičková. Měli bychom tam prezentovat nějaké práce, je tam spousta šikovných lidí a šikovný lidi musí být pospolu, aby se posouvali dál a pomáhali si.

Jaké máš plány do budoucna?

Asi bych řekl, že v současné době, kromě toho co dělám ve škole a toho, že se bavím kreslením, rozjíždím studio animace a ilustrace a je to takový poměrně ambiciózní a perspektivní projekt. Oživujeme to ve Zlíně, kde se animaci věnovalo strašně moc lidí a dělalo se tam na kvalitní úrovni. Pak to téměř zemřelo a teď vlastně s takovou novou vlnou lidí, kteří do toho mají chuť a kteří jsou fakt šikovní a mají na to, rozjíždíme takovou „moravskou konkurenci pražským firmám“ a děláme v týmu na projektech, takže je to svěží věc, která se u nás moc nevidí. Tomuhle se teď věnujeme naplno, abychom vybudovali studio, řemeslně kvalitní a zároveň takové, co dělá superoriginální věci. A drží si svůj styl samozřejmě.

Takže studio bude animátorské?

Je to animace a ilustrace půl napůl. A ten tým lidí je takový, že každý má svůj význam a každý hraje důležitou roli v tom, aby se poskládal výsledný celek, jak u animace, tak i u ilustrace. Jak šikovní animátoři, řekl bych i na světové úrovni, tak grafici a ilustrátoři.

To znamená, že si ty lidi do svého týmu vlastně vybíráte?

Tohle vzniklo naprosto přirozeně, chodili jsme spolu do školy, potkávali jsme se, vznikla z toho taková rodina a potom z toho přirozeně vyplynulo to, že bychom měli pracovat v týmu, a to se taky děje a funguje to zatím skvěle. A první ohlasy, co fungujeme, byly vynikající, takže se těšíme na to, až se zapracujeme, až to nabyde takovou pravou hodnotu toho, že je to tradice a že to funguje již delší dobu. Ale teprve se to rozjíždí samozřejmě.

A není tady trošku riziko, že když se s těmi lidmi znáte, že se s nimi hůř spolupracuje?

Určitě je potřeba si stanovit nějaký systém a ten jsme si stanovili. Takovým způsobem, že je někdo, kdo o tom rozhoduje a kdo to vede, protože jinak to bude na bázi kamarádství a všechno se sesype a není možné tomu věřit. Takže je tam daný systém tak, aby to fungovalo. Aby to nebyla studentská romantika. Ten tým pak je postavený tak, že pokud je nějaký projekt, musí být barddirektor a celému podniku velí člověk. Není to hra.

A jakou roli tam hraješ Ty?

Já jsem ta strana ilustrace a výtvarna. Já si užívám to, že se můžu věnovat tomu, co mě baví a spolupracovat s lidmi, kteří to posouvají dál, kteří to rozvíjí. A týmová práce je fantastická, protože jsme si všichni vyzkoušeli autorské věci. Třeba autorské filmy animované nebo i normálně jednoduchou grafiku, ale práce v tom týmu se teď ještě posune dál, protože přínos těch lidí je na tom vidět.

Máš nějakou ambici v týmu hrát nějakou důležitější roli? Nějaký projekt řídit nebo Ti tahle role stačí?

To uvidíme do budoucna. Záleží na projektu. Je to strašně o tom, co přijde na stůl. A jaký zakázky budou. V jednom projektu může člověk fungovat jako vedoucí a v dalším může dělat úplně poslední věc.

Takže ty role jednotlivých lidí se střídají?

Střídá se to podle důležitosti, podle projektu. Je to individuální, záleží na tom, co se zrovna realizuje.

Co je pro tebe důležitější, animace nebo ilustrace?

Určitě ilustrace, nebudeme si nic nalhávat. Já mám raději statické obrázky. Animace je zas o kousek dál. Je to takový trošku jinačí, než když máte před sebou jenom obrázek statický. A když pak už se něco hejbe a dává to ještě víc informací. I komiks je ještě trošku jinde. Jsou to strašně pěkný média a lidi to baví.

Luke Tomski (23)

Narodil se v roce 1988 v Novém Městě na Moravě. Už v útlém věku byl posedlý kresbou a to platí dodnes. Vysokou školu vystudoval ve Zlíně, kde se plně věnoval jak umění ilustrace, tak i grafickému designu a animaci. Tam se pořádně rozjel, ale další zrychlení mělo teprve přijít. Po stáži na univerzitě ve Finsku v sobě probudil všechny tvůrčí smysly.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Becherovka má nový design. Čtěte rozhovor s jeho tvůrcem Lukem Tomskim