×
TOPZINE.cz

Asertivní komunikace vás zbaví strachu a nejistoty při konfliktech

FOTO: Komunikace je důležitáKaždý se alespoň jednou v životě určitě setkal se slovem asertivita. Co přesně toto slovo znamená a jak asertivitu uplatnit v každodenních situacích, se dozvíte například v knihách psychiatra Jána Praška. Jestli nemáte čas na studium odborných publikací, máme pro vás výcuc.

FOTO: Komunikace je důležitá
Asertivita vám pomůže při vycházení s druhými, Foto: Monika Bukáčková, Topzine.cz

Moderní doba s sebou přináší vedle technických vymožeností, které nám usnadňují život, také najednou nějak míň času. Všechno se zdá rychlejší. Člověk se ocitá stále pod větším tlakem společnosti. To samozřejmě vyvolává stres. Většina stresorů v dospělosti má co do činění se zaměstnáním nebo s rodinou. Pokud si ale myslíte, že například rozhodnutí pro jinou práci zlepší váš život, může vás čekat zklamání. Každý člověk totiž reaguje stereotypně. Potřebujete-li změnu, změňte hlavně vlastní myšlení a chování.

Co je asertivní myšlení?

Základem je naučit se myslet asertivně. Asertivita je ucelený komunikační styl, který zahrnuje jak komunikační dovednosti, tak stabilitu vlastní osobnosti. Vyžaduje, aby se člověk rozhodoval samostatně, a zároveň nesl za svá rozhodnutí odpovědnost. Asertivní chování znamená, že si uhájíte vlastní práva, aniž byste znehodnocovali názor druhého člověka. Každý má právo na vlastní názor.

Pasivita, agresivita a asertivita v chování

Lidská komunikace zahrnuje tři způsoby chování: pasivní, agresivní a asertivní. Pasivní člověk si nevěří, proto ustupuje ostatním. Takový člověk je nejistý, stále se omlouvá. Vyhýbá se výměně názorů, má pocit, že ho druzí využívají. Naproti tomu agresivní lidé jsou stále připraveni k útoku, ponižují druhé lidi, aby dosáhli svého. Neumí přiznat vlastní chybu.

Asertivní člověk přebírá plnou odpovědnost za své chování. Ví, co chce. Nepovyšuje se a zásadně se neponižuje, umí přistoupit na kompromisy. Působí uvolněně, srozumitelně, vyrovnaně. Nepropadejte panice, jestli jste si vybavili situace, v nichž jste se chovali agresivně nebo pasivně. Každý chce občas dosáhnout svého ne zrovna férovými prostředky.

Asertivita mimo jiné učí:

  • bez stresu snášet i komplikované mezilidské situace
  • jasně a přiměřeně vyjadřovat vlastní pocity
  • přijmout odmítnutí od druhého bez pocitu urážky
  • prosadit přiměřeně své požadavky
  • uzavírat kompromisy
  • spolupracovat s druhými tak, aby se oba aktéři situace cítili spokojeně

Jako asertivní člověk máte také základní lidská práva. Máte právo mít a vyjádřit vlastní názor, máte právo odmítnout požadavek druhého bez vysvětlování důvodů či pocitů viny. Máte právo určit si vlastní priority a cíle. Máte také právo říct já nevím. Máte právo změnit názor, dělat chyby a nést za ně odpovědnost. Máte právo říct, že je vám to jedno.

A co vám asertivní chování přinese? Získáte pocit sebeúcty a lepšího sebehodnocení, zbavíte se strachu a nejistoty v sociálních situacích. Naučíte se řešit konflikty bez stresu a sebeponižování, naučíte se přistoupit na kompromisy a navrhovat je v případě sporu. Budete se prostě cítit líp.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..