Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Asambláž jako tvůrčí princip vás osloví

Redakce

Redakce

20. 10. 2010

FOTO: Jedno z děl Bedricha Dlouhého : Stroj na horsi veci z 1967Neobyčejný zážitek a pohled do světa  asambláží představuje v současné době výstava brněnského Domu pánů z Kunštátu. Názvem Realita je víc než fikce uvedl Dům umění města Brna asambláže českých výtvarníků ze 60. a 70. let a poukázal tak na názorovou a tvůrčí bohatost, jíž jsme v českém umění od 60. let svědky.

FOTO: Jedno z děl Bedricha Dlouhého : Stroj na horsi veci z 1967

Jeden z mnoha skvostů výstavy Zdroj: Dům pánů z Kunštátu.

Metoda asambláže se stala třírozměrnou obdobou koláže, se kterou sdílí stejně hluboké historické kořeny. Používanými materiály mohou být prakticky jakékoli nalezené či jinak získané předměty, nalepované, svařované, sbíjené nebo jinak fixované na podkladovou plochu. Konečný výsledek má charakter reliéfu.

Od avantgardy po současnost

FOTO: Jedno z děl Běly Kolářové: Roentgenogram kruhu a technické součástky z roku 1966

Dílo Běly Kolářové

Jako tvůrčí princip, užitý ve smyslu nekonvenčního malířského nebo sochařského vyjádření, vstoupila asambláž do umělecké tvorby až přičiněním avantgard počátku 20. století. Nová vlna zájmu o asambláž se následně ve světovém umění zvedla až s pop–artem a Novými realisty. V českém umění se objevila na samém počátku 60. let a zasáhla řadu umělců napříč generacemi.

Imaginativní představy
Mahulena Nešlehová uvedla v rozhovoru pro Český rozhlas, že se soustředila na názorovou a tvůrčí bohatost asambláží šedesátých let a rozdělila je do čtyř okruhů, které jsou sestaveny do určitého příběhu. První okruh se jmenuje Imaginativní představy.

,,Děl z této oblasti je nejvíce. Zde se divák setká s tvorbou dnes už legendární skupiny Šmidrové, s pracemi Bedřicha Dlouhého, Jaroslava Vožniaka a Karla Nepraše. Nalezne zde i taktilní studie Jana Švankmajera, studie práce Čestmíra Janoška a i velice pozoruhodný soukromý deník Čestmíra Kafky, který užívá surrealistické aspekty a další autory,“ uvedla Nešlehová.

Všední syrová realita

Druhým okruhem je Skladebnost a hra s díly malíře Libora Fáry, či asamblážovanými objekty Václava Jíry. Další místnost se zabývá Poetikou všedního. Dominují zde práce Běly a Jiřího Kolářových, které doplnil Ladislav Novák a Dalibor Chatrný, a to pracemi, které tematizují sílu magnetizmu. Poslední úsek je zaměřen na Autentičnost nálezů a syrovou výrazovost reality. Tam jsou soustředěna díla Milana Knížáka, Theodora Pištěka a Zdeňka Berana.

Díla velkých umělců

FOTO: Dílo Jaroslava Vožniaka: Kolo z roku 1964

Dílo Jaroslava Vožniaka

Kromě již zmiňovaných umělců může návštěvník na výstavě spatřit i díla Aleše Veselého, Jana Koblasy, Pavla Nešlehy, Václava Hejny, Věry Janouškové, Zdeňka Sekala, Václava Jíry a dalších. Výstava je návštěvníkům přístupna od 10. září do 14. listopadu 2010 v Domě pánů z Kunštátu v ulici Dominikánská v Brně, a to od úterý do neděle, vždy od 10. do 18. hodiny, za vstupné 60 kč  (zlevněné 30kč).

Proč na výstavu?

Realita je víc než fikce je výstavou nejen velkých prací, ale i velké umělecké i sběratelské hodnoty. Díla byla zapůjčena jak z galerií po celé České republice, tak i ze soukromých sbírek, čímž je kolekce hodnotnější. Hodnotný je i zážitek z ní.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Asambláž jako tvůrčí princip vás osloví