Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Apocalyptica rozvášnila pražské divadlo Archa

Vojtěch Koval

Vojtěch Koval

27. 2. 2011

Foto: ApocalypticaFinská formace Apocalyptica, která se proslavila především violoncellovými předělávkami skladeb Metallicy, v sobotu 26. února vystoupila v pražském divadle Archa. Zahráli hity jak z nové desky 7th Symphony, tak starší kousky.

Foto: Apocalyptica

Perttu Kvilaakso na třetí..., Foto: Tereza Ticháčková, redakce Topzine.cz

Heavy metal hraný na violoncella? Pro někoho možná trochu prazvláštní kombinace, ne však pro fanoušky finské kapely Apocalyptica. Tito původně čtyři finští virtuózové udělali velkou díru do světa především předělávkami hitů populární kapely Metallica, jako třeba Nothing Else Mathers. Na sobotním pražském koncertě v divadle Archa ovšem hráli především novější věci, mimo jiné i z posledního alba 7th Symphony.

Německý metal, to nejsou jen Rammstein

Předkapelu na sobotním koncertě v Arše dělala Apocalyptice německá kapela A-Life Divided. Plný sál divadla Archa sice přišel především na finské violoncellové mágy, ovšem i tak A-Life Divided předvedli velice sympatický výkon a dostali publikum do té správné koncernové nálady svým mixem metalu, gothicu a electra.

Tato německé kapela má za sebou již tři řadová alba, to poslední s názvem Passenger vydali A-Life Divided v lednu tohoto roku. Kapela nyní v únoru absolvuje evropské turné s Apocalypticou, v květnu pak bude předskakovat Tarje Turunen, bývalé zpěvačce kapely Nightwish, která se vydala na úspěšnou sólovou dráhu.

Foto: A-Life Divided

Kytarista kapely A-Life Divided, Foto: Tereza Ticháčková, redakce Topzine.cz

Jásot a řev, které vyvolal nástup Apocalypticy na pódium, se nedá popsat jen jako obrovský. Přes jekot fanoušků pomalu nebylo slyšet ani úvodní tóny koncertu, přes les rukou s klasickým metalovým gestem, paroháčem, nebylo ze zadních řad téměř vidět na pódium. Za nějakých sedmnáct let svého působení si Apocalyptica rozhodně udělala spoustu fanoušků i v České republice.

Finský violoncellový metal

Cellisté Eica Toppinen, Perttu Kvilaakso a Paavo Lötjönen, podpoření bubeníkem Mikko Sirénem, předváděli doslova kouzla a čáry, některé riffy by i ti nejlepší kytaristi měli problém zahrát. Neméně ohromující bylo ovšem sledovat, jak dvojice vlasáčů, Eica Toppinen a Perttu Kvilaakso, hází při hraní hlavami, až jim vlasy létají kolem ve velkém víru. Vždy mě udivovalo, že se jim při tomto headbangingu nezamotají jejich dlouhé vlasy do strun…

Popravdě, novější skladby z dílny těchto finských cellistů mě zas až tak neoslovily. Apocalypticu jsem si oblíbil především kvůli albům Inquisition Symphony a Cult, ze kterých na koncertě zaznělo jen několik málo skladeb. Patřily ovšem rozhodně k těm nejpůsobivějším. Když při skladbě One, původně od kapely Metallica, začalo publikum sborově zpívat text, byl to jeden z nejpůsobivějších momentů celého večera.

Nové skladby z posledních alb, zvláště ty, na které si kapela přizvala hostující zpěváky, trochu postrádají originalitu starších desek. Tyto zpívané skladby trochu sklouzávají do kategorie klasického metalu, i když zvukový projev violoncell je stále hodně výrazný. Metalový projev sice přilákal fanoušky tohoto žánru, ale kapelu činí svým způsobem tuctovou.

Foto: Perrtu Kvilaakso

Perrtu Kvilaakso, Foto: Tereza Ticháčková, redakce Topzine.cz

Trochu mě mrzí také to, že Apocalyptica zařadila do své tvorby doprovod bicích. Ty sice dělají jejich skladby lehce stravitelnějšími a dodávají jim náboj, ovšem v některých momentech nedávají vyniknout smyčcovým kouzlům trojice cellistů. Při neuvěřitelně rychlých cellových sólech totiž bubeník často nestíhal frekvenci hraní svých kolegů a kapela pak působila dojmem, jako by zakopávala v rytmu.

Skalní fanoušci Apocalypticy mi možná neodpustí, ale tato dříve velice originální kapela už není, co bývala. Na sobotním koncertě byl jasně vidět zásadní rozdíl ve staré a novější tvorbě, starší skladby rozezpívaly celé publikum, ty novější sice stále jsou hrané s velkou precizností a ve strhujícím tempu, ovšem nemají potenciál donutit i posledního člověka v sále zpívat si jejich melodii. Metalové fanoušky však zřejmě i přesto zaujmou.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Apocalyptica rozvášnila pražské divadlo Archa