Menu
TOPZINE.cz
Vzdělání a kariéra

5 pravidel, jak zvýšit efektivitu na home office

Nevíte, jak se při home office dostat do té správné pracovní flow? Poradíme vám. Stačí znát 5 základních pravidel, která vám usnadní život – a možná, že nejen ten pracovní. Inspirujte se a buďte při práci z domova efektivnější.

Pravidlo 1: Sebedisciplína

Ještě, než se vhrnete do práce, je ideální čas dát si zpětnou vazbu. Trocha té sebereflexe vám pomůže rozpoznat, jak na tom jste se zdravou sebedisciplínou. Právě home office totiž dost často odhalí vaše mezery. Najednou jste pány svého času, což je na jednu stranu příjemné. Na druhou stranu však úkolů neubývá a šéf chce jistě vidět výsledky. Kde je tedy skrytý klíč k úspěchu? Právě v sebedisciplíně. Nastavte si jasná pravidla a dodržujte dané časové bloky. Pokud dokážete zkrotit prokrastinaci či nechuť pracovat z domova, přijde na řadu překvapivě příjemný a pohodový pracovní čas. Práce, při které nemusíte být nikým a ničím rušeni.

Pravidlo 2: Příprava

Další pravidlo, které vám pomůže s efektivním využitím vašeho pracovního dne. Také doma je dobré být připraven na pracovní čas. Jak na to? Přizvěte si k ruce plánovač. Můžete použít oblíbený diář, kus papíru nebo si vytiskněte free plánovač z internetu. Plánování dne a týdne vám obrovsky usnadní fokus. Denně budete vědět, kam zaměřit pozornost a na co nesmíte zapomenout. A náš tajný trik? Rozhodně se do práce připravujte den předem. Budete vstávat s lehkostí a pracovní část dne začínat s pocitem, že máte kus práce za sebou – minimálně poctivou přípravu, která vám usnadní nejen start dne.

TIP: Jak vybrat domácí tiskárnu? Zvažte, jak často budete nuceni tisknout v domácím prostředí. Bez tiskárny se na home office zřejmě neobejdete. Vybírat můžete dle ceny s ohledem na to, zda vám zaměstnavatel na přístroj přispívá či nikoli. V rámci přípravy na každý pracovní den nezapomeňte zkontrolovat náplň do tiskárny. Do přístrojů vždy použijte správný toner, do tiskáren HP barvu do tiskárny HP apod. Předejdete poškození.

Pravidlo 3: Vstávání

Zapomeňte na představu pomalého rána, které strávíte v pyžamu. Home office rozhodně neznamená strávit den ‚na lenocha‘. Právě ráno dělá den – a to při práci v domácím prostředí platí dvojnásob. Všichni, kdo úspěšně pracují doma, vám potvrdí, že na ranní energii záleží. Vstávejte tedy tak, jako jste tomu zvykli při odchodu do zaměstnání či firmy. Dopřejte si ranní hygienu, převlékněte se a upravte se. Takto se při nástupu do práce budete cítit lépe, než kdybyste se odploužili do pracovního koutku v pyžamu s rozespalým výrazem. Za vším hledejte mozek – změna jej totiž ošálí, proto bude připraven pro vás fungovat efektivněji – a vy tak budete mnohem produktivnější.

Home office

Naplánujte si celý den

Proč jsou úspěšní lidé tak úspěšní? Protože si osvojili umění plánovat. Jakmile s plánováním začnete, změní se váš pohled na každý (ne)všední den. Dokážete si udržet tempo, stanovit si cíle, třídit si priority a nastavit si pracovní časové bloky. Jak na plánování práce na home office? Před začátkem pracovní doby si vytiskněte jednoduchý plánovač. Určete si tři hlavní cíle na daný den, zapište si úkoly a e-maily s telefonáty, které je potřeba vyřídit. Jak se při plánování motivovat, abyste svá předsevzetí skutečně splnili? Plánujte si i osobní volno – zapište si i to, co budete dělat po práci.

TIP: Vytiskněte si nedatované plánovače a plánujte jako profík. Pokud vás práce s plánováním baví a jste kreativní, je tu ještě jedna možnost – vytvořte si například v Canvě vlastní plannery – a ty si vytiskněte, kdykoli je potřebujete.

Pravidlo 4: Odpočinek

Vaše work flow je jedna věc, odpočinek je však druhá – nezapomínejte doma na důležitost přestávek. Projděte se, protáhněte, uvařte si čaj, zavřete na chvíli oči. Rozdělte pracovní bloky pauzami, díky kterým budete mnohem produktivnější. Právě možnost odpočívat dle svých představ je jednou z velkých předností práce z domova, tak proč toho nevyužít? Co třeba jít si o obědové pauze zaběhat?

Pravidlo 5: Konec

Na konci vše závisí. Jak den skončíte, tak jej další den budete začínat. Zvykli jste si nechávat po sobě nepořádek a štos nevyřízených úkolů? Pak se vám pravděpodobně pracovní doba nezačíná nejlépe, že? Zkuste to jinak – na konci pracovní doby vše rychle roztřiďte a nachystejte si pár poznámek na další den. Pak teprve vykročte vstříc svému volnému času – je čas se bavit a na práci zapomenout, protože svá pravidla pro efektivní home office už máte.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

5 pravidel, jak zvýšit efektivitu na home office