RECENZE: Lorax. Animák s ekoposelstvím vás ubije děsivým zpěvem

Nela Christovová

Nela Christovová

14. 3. 2012

Tvůrci animáků už zřejmě nevědí coby. Podmořských příběhů jsme zažili nespočet, takže teď přichází novinka – greenpeace pohádka o záchraně stromů.

Existují animáky, na které se podíváte i po letech a s trochou nostalgie zavzpomínáte, jak jste kdysi hltali Buzze Rakeťáka a kovboje Woodyho. A možná objevíte i pár skrytých narážek, pokud zrovna sledujete Shreka. Jenže pak jsou animáky, u kterých nikdo pořádně nepochopil smysl a vlastně by se ani nic nestalo, kdybychom o ně byli ochuzeni.

V originále se v hlavních rolích představili Zac Efron, Taylor Swift nebo třeba Danny De Vito, který svoji postavu Loraxe kromě angličtiny namluvil i ve španělštině a ruštině. Jeho roli u nás svěřili dabérskému matadorovi Otakaru Brouskovi ml., jenže český dabing je bohužel jen český dabing.

A ještě je tu Lorax, film, který má v evropských podmínkách blíž k druhé variantě, zatímco v Americe vyvolává shodně mezi dětmi i dospělými ohromené ách. Důvodem, proč má zrovna tenhle animák nakročeno k tomu, stát se trhákem roku, je jednoduše jeho slavná knižní a posléze i televizní předloha.

Neradno zahrávat si s naštvanou veverkou. Tedy s Loraxem. Zdroj: distributor filmu

Lorax vznikl na základě krátkého dětského příběhu z pera Dr. Seusse, vyjadřujícího obavy z velkých korporací, které si s přírodou moc hlavu nelámou. Toho se chopili Američané, děj maximálně natáhli a myšlenku si vyložili po svém. V hlavní roli se představuje mrňous Ted, který je až po uši zamilovaný do kamarádky Audrey. Jenže jeho láska myslí jen na to, jak asi vypadá pravý strom.

V jejich rodné Vševsi totiž mají všechno až na kytky, stromy, zvířata a zkrátka cokoli, co vzdáleně připomíná přírodu. Teda nenapadne nic jiného, než se vydat za zdi města za obávaným Jednorázem, který by mu mohl pomoci nějaký opravdový strom sehnat. Tahle myšlenka se ale ani trochu nezamlouvá super mocnému O’Hareovi, majiteli místní výrobny čerstvého vzduchu, který by pochopitelně zbankrotoval.

První ekoanimák, ze kterého skoro ohluchnete

Původní myšlenka slibuje téměř orwellovskou podívanou. Jak vypadá město bez jediného kousku přírody, kde na každého člověka dohlíží půl tuctu kamer? Jako film určený pro děti se téhle tematiky dotýká jen zběžně a místo temného příběhu se dočkáme barevného světa s vtipnými gumovými stromy. Na něm si animátoři opravdu vyhráli, škoda, že si nedali záležet víc i na postavách.

[youtube_660]11NjUzNHVos[/youtube_660]

Hlavního záporáka by se totiž nebál ani tříletý špunt, jak nudně a ploše působí. Zato cool babču, která filmu dodává zábavný ráz, by si přál mít doma každý. Ovšem nejvíc zarážející je postava Loraxe – oranžové chlupaté příšerky, která má ochraňovat les – a ve skutečnosti jenom naštvaně podupává kolem. Na to, že se film jmenuje po něm, mohl dostat zásadnější roli.

Očima Elišky Nové: Je to celé krásně animované a pestrobarevné. Ale bůh ví proč si někteří filmaři myslí, že to dnes ještě stačí. Lorax je přesně ten typ snímku, který na rodiče v kinech zapomíná nebo si o nich myslí, že jsou úplně tupí. Co je horší, že si to evidentně myslí i o dětech, které se snaží poučovat o ekologii a morálce. Celé poselství řve celou dobu z plátna a člověk by si nejraději utrhl hlavu, protože je postaveno na nelogičnostech (podobou stromů počínaje). Není to vtipné, postrádá tempo, zpívá se tu a dabing hlavní dívčí postavy je prostě nesnesitelný.

V Loraxově případě se ale tvůrci řídili předlohou, naopak u Jednoráze se jim vyplatilo pustit se originálu a vymyslet vlastní příběh muže stojícího za velkou zkázou. A konečně se dočkáme alespoň náznaku nějaké psychologie.

Vstávej semínko, holala… Takhle vyjeveně se netvářili ani Křemílek s Vochomůrkou.

Velká škoda je dabingu, který opět potvrdil domněnku, že dětem můžete naservírovat cokoli, hlavně když to bude levné. Postavě Teda přeci jen sedne originální hlas Zaca Efrona o něco líp než jeho skoro o tři dekády staršího protějšku Tomáše Juřičky. A o dabingu Dominiky Haškové alias Audrey, jejíž hlas se vám s každou slabikou zařezává hlouběji do spánkových laloků, ani nemluvě.

Všechny tyto nedostatky ale blednou v porovnání s otřesnými hudebními čísly, které tu a tam předvádějí všechny postavy. Nejenže text je naprosto pitomý a každý tón tahá za uši, ale nejhorší je samotné pomyšlení na to, co přijde jako další. Což takhle znesvětit beatlesáckou Let It Be a přetvořit ji do ekosongu Nech je růst? Už dlouho se vám nechtělo tak moc bít hlavou o zeď.

Lorax (Dr. Seuss‘ The Lorax)

Animovaný / Rodinný / Fantasy
USA, 2012, 94 min