Recenze: Garfield si válí šunku. Už potřicáté

11. 10. 2010

Je tlustý, cynický a krutý. Nesnáší psy, pavouky a jakýkoli pohyb. Smyslem jeho života je jídlo a terorizování svého okolí. Samozřejmě se jedná o Garfielda, který všem milovníkům suchého humoru dělá společnost už 32 let a na trh právě přichází 30. svazek jeho sebraných stripů.

V nejnovější Garfieldově knize se fanoušci setkají se vším, co je pro něj tolik typické. Společně s Garfieldem sledujeme páníčka Jona, který se ani po tolika letech nevzdává myšlenky, že by si mohl najít přítelkyni. Garfield má mezitím dost starostí s ironickou domácí váhou a se všudypřítomnými osminohými stvůrami. Zkrátka stará dobrá klasika, která funguje už několik desítek let. Pokud si pohráváte s myšlenkou, že by se v Garfieldově životě mohl objevit nějaký zlom, nebo dokonce nová postava, můžete se těšit na neviditelného přítele Káju.

Stejně jako dobře známá témata, ani v grafické podobě komiksu se neděje nic převratného. I když se od prvního dílu mnohé změnilo, kniha Garfield si válí šunku se drží zaběhlých standardů. Garfieldovy obliny jsou stále černobílé, stripy buď pojaté jako víceřádkový příběh, který je graficky oddělený, nebo zabírají pouze jeden řádek, jak jsme zvyklí z raných komiksů. I skalní čtenář se však musí znovu a znovu obdivovat Davisově schopnosti zachytit výraz tváře a náladu. Právě to Garfieldovi zajišťuje, že snad nikdy nezačne nudit.

Autorem legendárního komiksu je Jim Davis, americký kreslíř, který vyrůstal na farmě ve společnosti 25 koček. Může být vděčný, že se jich dodnes nezbavil, protože mu vydělávají pěkný balík. Právě život kreslíře se viditelně odrazil v osudech Garfieldova pomateného páníčka Jona. Komiks o obézní a cynické kočce vychází od 19. června 1978 a ihned se stal nesmírně populárním. Proto si právem zaslouží zápis v Guinessově knize rekordů za nejrozsáhlejší pravidelně tisknutý kreslený seriál. Jim Davis také založil společnost Paws, která kromě vydávání Garfieldova komiksu žije z prodeje dárkových předmětů s motivem Davisových hrdinů.

Třicátý soubor Garfieldových stripů pod názvem Garfield si válí šunku je sázka na jistotu. Ostatně, co jiného bychom po třiceti letech kocourovy existence čekali. Při čtení se bezpochyby zasmějete a sami se budete divit, jak rychle jste se knihou prokousali až do konce. Ti, kteří jsou Garfieldovi věrní, odpustí i fakt, že autor nepřináší nic nového ani revolučního. Jim Davis je zkrátka umělec s nevyčerpatelným zdrojem suchého a pichlavého humoru a my za něj můžeme autorovi jen poděkovat.

Název originálu: Garfield Hams It Up
Český název: Garfield si válí šunku
Autor: Jim Davis