Recenze filmu Kung Fu Panda 2. Černobílá hrouda sádla a chlupů se vrací

3. 6. 2011

Animák určený pro děti, nebo naopak pro dospělé? Roztomilá obtloustlá panda, nebo film plný popkulturních narážek, které pochopí jen fajnšmekři? A vůbec, je to solidní druhý díl, nebo se veze na úspěchu svého předchůdce?

Jacka Blacka pozná asi každý…, Zdroj: distributor filmu

První Kung Fu Panda zaznamenal velký úspěch hlavně v Americe, v českých kinech to zase tak slavné nebylo. Podobný scénář se pravděpodobně zopakuje i nyní u druhého dílu, kdy první víkend v USA Panda vydělal 60 milionů dolarů. Sice ho na plné čáře rozdrtilo další pokračování, Pařba v Bangkoku, ale pořád je to částka velice slušná (čtvrtí Piráti z Karibiku měli jen o třicet milionů víc).

Nabízí se tedy otázka, proč Panda neobsadí i nejvyšší příčky v českých kinech? Odpovědí je jak rozdílná mentalita (přece jen Češi nemají úplně ten samý styl humoru), tak i třeba fakt, s jakým dabingem Kung Fu Pandu 2 uslyšíte.

Místo krále ro(c)ku Rašilov

K dispozici je pouze dabing český a nic proti Sašovi Rašilovovi, jehož slyšíme už snad u každého dabovaného filmu, ale přece jen původní jména, která namluvila hlavní hrdiny, jsou o dost zajímavější.

Pandu Poa, který v jedničce porazil zlého tygra Tai Lunga, namluvil Jack Black. Se svým kulatým bříškem snad není nikdo povolanější, kdo by se s přežírajícím se medvědem mohl lépe ztotožnit. Následuje Angelina Jolie jako drsná tygřice, Dustin Hoffman v roli mistra a učitele kung fu, Jackie Chan, Lucy Liu, Seth Rogen, Gary Oldman… A vrcholem je pak moment, kdy jistě nejeden americký sál vydechl ono „óóó“, když zaslechl hlas kungu fu mistra Krokodýla. Český divák ale Jean-Clauda Van Damma zaznamená až v závěrečných titulcích.

Kung Fu Pandic má výhodu

Pro koho je tedy film určený? Pro rodiny s dětmi, kdy ti malí sledují boj dobra se zlem a dospěláci vychutnávají známé hlasy hollywoodských hvězd a sem tam nějaké odkazy na filmové klasiky. Jenže o to první jsou čeští diváci okradení, protože je to přece jen animák, a tak dal distributor přednost dětem, a tudíž i dabingu (a udělal dobře, protože který dospělák by šel sám jen tak na kresleného pandu???).

Očima Oldřicha Mánerta: Jako Kung Fu Pandic jsem byl z druhého dílu animované taškařice o zvířecích mistrech bojového umění upřímně nadšen. Na nic se zde nečeká a od první do poslední minuty se vezeme na vlně brilantní akce vkusně umocněné řadou 3D cingrlátek. Koření v podobě našlápnuté hudby od dua Hans Zimmer a John Powell pak posouvá zvířecí kung fu mistry na pozici dosavadního krále letošních akčních filmů. Bohužel jim ale chybí hutnější příběhový základ, který by nadávkoval a rozdělil nepřetržité akční scény do rytmičtějších ucelených segmentů. Dva chlupaté palce nahoru si ale druhá Kung Fu Panda bezpochyby zaslouží.

Američtí tvůrci zase nenašli tu citlivou hranici mezi kýčem a parodií. Parodie má být určena starším divákům – panda Po lítá vzduchem v cool zpomalovačkách, souboje jsou přehledné a neuvěřitelně nápadité (kam se hrabe rok starý Karate Kid) a hlavní postavě se až velice často nedaří být tím superskvělým akčním hrdinou.

K tomu si připočtěte odkazy na taková veledíla jako Terminátor 2 nebo Pulp Fiction a řeknete si, že tohle přece musí být nářez. Jenže…

Nudlová polévka s nádechem borůvkového koláče

Fór s Terminátorem se povedl. Hláška „vrátím se dřív, než řekneš nudlová polévka“ už méně. Zde totiž nastoupil na scénu pokus přiblížit snímek dětským divákům. Tahle parafráze na známou větu, kterou původně pronáší boxer Butch, je zde přetvořena v uklidňování tatínka, jenž posmutněle odpoví „nudlová polévka“. Vtip je ten tam a z možnosti udělat další trefnou narážku se stává infantilní kýč, který chce vyloudit alespoň jednu malou slzičku.

Rychle a zběsile popandovsku

Kung Fu Panda 2 si tedy dělá srandu z něčeho, čeho pak sám s chutí využívá. Podobně je na tom i příběh, který nenadchne a spíš otravuje svou schematičností (à la hlavní klaďas přece nikdy nezemře a kamarádi jsou nade vše). Proto se divák spíše těší na akční pasáže, které jsou sice povedené, ale scénáři tak ubírají na síle. Ve výsledku jde pak jen o animák, který je nabušený hláškami, ale vlastně nikdo moc neví, o čem byl.

Pomyslnou hvězdičku k mému hodnocení si mohou přidat ti, kteří neviděli první díl. V tomto případě to je nesmírná výhoda. Filmy na sebe dějově navazují jen lehce, ale dvojka hlavně těží z některých jedničkových vtipů. Zase pandovi kručí v břiše, zase se mu všechny střely odrážejí od sádelnatého břuchu a zase je sice Dračím bojovníkem, ale při delší cestě mu kolabují plíce. Opakování je holt matka moudrosti a nebo smrt filmových pokračování.

Kung Fu Panda 2

Animovaný/Akční/Komedie/Rodinný
USA, 2011, 91 min

Režie: Jennifer Yuh
Hrají: Jack Black, Angelina Jolie, Seth Rogen, Dustin Hoffman, Lucy Liu, James Hong, David Cross, Michelle Yeoh, Jean-Claude Van Damme, Victor Garber, Gary Oldman, James Woods, Jackie Chan, Danny R. McBride

0