Recenze: Desková hra Proroctví, hra Hrdinů

10. 6. 2010

Kdo by si nepřál stát se velkým hrdinou a dobyvatelem. Nebo snad mágem, či si zkusit, jaké to je být v kůži nájemného žoldáka nebo zloděje? Proroctví je desková hra od Vlaadi Chvátila, která vás přenese do světa kouzel, do světa magie a meče.  Nejedná se však o klasické RPG hry, jako je Dračí doupě nebo zahraniční D&D, kdy někdo vypráví příběh a druzí ho hrají. Jedná se o klasickou deskovou hru pro 2 – 5 hráčů, kteří hrají proti sobě. Proroctví je určeno pro všechny, kterým v žilách koluje krev dávných hrdinů.

Proroctvi krabice

Proroctví krabice Foto: Daniel Hrnčíř

Proroctví vyšlo již ve třetím vydání a jedná se o jednu z nejznámějších moderních deskových her v ČR. Samotné balení hry není nijak malé a krabice rozhodně není určena na nějaké složitější přepravování v batohu, ale má to tu výhodu, že dovnitř se všechno pohodlně vejde. V krabici nalezneme několik kartiček postav, za které hráč hraje, kartičky náhody, kartičky dobrodružství, karty běžných a vzácných předmětů,  kameny znázorňující sílu a manu postavy, žetony zkušeností a zlaťáků, karty schopností a samozřejmě herní plán, na kterém se odehrává celý fantasy příběh.

Na herním plánu jsou vyobrazeny pole mezi kterými se postavička pohybuje buď pěšky, lodí, magickou bránou nebo pomocí koně. O pohybu nerozhoduje náhoda, hráč si sám vybere, kam půjde. Přičemž herní plán je rozdělený na dva základní sektory, které se mezi sebou nepravidelně střídají. Jedna políčka jsou modrá a označují tak města a cechy. Ve městech si Váš hrdina může odpočinout, vyléčit si zranění, získat pár zkušeností nebo nakoupit za draze vydělané peníze vybavení na cesty. V ceších se zase může nechat vycvičit a získat nové dovednosti. Další pole jsou barevná a označují hory, lesy a pláně, na nich se objevují různé nestvůry a příležitosti.

Herní plán

Herní plán Foto: Daniel Hrnčíř

Hra probíhá tak, že se na začátku připraví plán. Rozestaví se všechny kartičky na svá místa a poté hráči losují postavy, za které hrají. Vybírat můžete z deseti postav, a to z Druida, Paladina, Mystika, Hraničářky, Vědmy, Žoldnéře, Zaklínačky, Zvěda, Iluzionistky a Potulnýho mnicha. Tyto postavy mají dvě základní vlastnosti – životy, které zároveň znamenají sílu postavy a magenergii, přičemž obě vlastnosti se v průběhu hry mohou pohybovat na obě strany, častěji se však budou zvětšovat. Dále mají postavy určený svůj přátelský cech na herním plánu ve kterém začínají, a kde je výcvik nějaké vlastnosti nestojí peníze, ti ostatní v daném cechu musejí navíc za výcvik zaplatit.

V ceších se postupně objevují různé schopnosti, které hráč za nabyté zkušenosti může kupovat. Takových schopností je ve hře padesát a každá postava smí mít deset z těchto kartiček. Jistě si můžete lehce vypočítat, kolik kombinací tím vzniká. Hra je tím zajímavější, že pokud začínáte jako Druid, může vás osud zavést k boji dvěma zbraněmi nebo se stát přístavní krysou a používat loď zadarmo.

Zaklínačka, jedna z hraích karet Foto: Daniel Hrnčíř

Celá hra spočívá v tom, že hráči hrají proti sobě a snaží se ukořistit čtyři vzácné artefakty z pěti, které jsou hlídány dvěma mocnými strážci.  Přičemž na začátku hraní hráč nemá šanci nestvůry porazit a musí svého hrdinu zocelit na méně nebezpečných nestvůrách.  Jednotlivé kolo hráče probíhá tak, že se otočí kartička náhody, které hráči pomáhají posunout se ve hře vpřed. Na kartičkách náhody se nalézají nové předměty ve městě nebo peníze, nové schopnosti v ceších.

Bezesporu nejdůležitějšími z kartiček náhod jsou ty, jenž určují, kam se vloží karta dobrodružství. Karet dobrodružství je ve hře něco přes sedmdesát. Tyto karty se položí otočené lícem dolů na herní plán a ve chvíli, kdy na pole dorazí, hrdina se otočí a vykoná efekt karty. Na každém poli mohou být pouze dvě karty dobrodružství, měla by-li přijít třetí pole zůstává nezměněné.

Na těchto kartách můžeme nalézt především nestvůry, se kterými se bojuje buď silou, nebo vůlí, v některých ojedinělých případech obojím. Samotný boj vypadá tak, že hráč se podívá na nestvůru, přečte si její schopnosti, jestli se za jejím obličejem neskrývají speciální schopnosti a vyhodnotí svoji sílu útoku (síla, magenergie, zbraně, schopnosti).  Poté hodí dvěma kostkami, černá je za nestvůru, bílá za něho, výsledný hod kostky se připočítá k síle útoku, jak hráče, tak nestvůry. Pokud má hráč horší výsledek, prohrál a většinou dočasně ztratí jednu sílu. Jsou-li výsledky vyrovnané, nic se neděje a má-li hráč výsledek lepší, nestvůru porazil a získá za ni zkušenosti, zlaťáky či jiné bonusy, které mu pomáhají ve hře. Čím více hráč porazí nestvůr, tím větší je pravděpodobnost, že získá vzácný artefakt.

Obsah balení deskové hry Proroctví Foto: Daniel Hrnčíř

Pokud jsou již všechny artefakty rozebrány mezi hráči, ty, na který žádný artefakt nezbyl, ve hře končí a ty ostatní čeká finální souboj. Všichni se přesunou na to pole ve hře, které vybere hráč s přesně daným artefaktem. Tito hráči mezi sebou bojují tak dlouho, dokud jeden z nich nebude mít čtyři artefakty. Ten, kdo získal čtyři artefakty, vyhrál, pátý artefakt proto nepotřebuje.

Proroctví je hra, která je založená na pravděpodobnosti. Ze začátku je velmi patrná náhoda, ale postupem hraní je dobré tuto náhodu odstranit. Například když má nestvůra sílu 5 a hráč sílu 5, nemá hráč 50 % na výhru, ale nějakých 43 % na výhru. Pokaždé, když si zahrajete Proroctví znovu a znovu, zjistíte nové strategie, které jsou na něco výhodné a na něco ne.

Proroctví vyšlo nedávno v nové verzi a těm z vás, kteří mají rádi strategie, pravděpodobnost, nebo jen svět trpaslíků a elfů, hru doporučuji. Rozhodně se u ní nebudete nudit, už jen z toho důvodu, že hra v sobě obsahuje velice jemný humor ve formě krátkých popisek u nestvůr, předmětů a schopností. Není proto problém potkat v lese loupežníka, který bohaté okrádá a chudé zabíjí. Dle mého názoru se jedná o jednu z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší deskovou hru z našich krajů.

Název: Proroctví
Typ hry: desková, strategická, dobrodružná, fantasy
Výrobce: Altar