RECENZE: Cimrmani hráli v Mariánských Lázních Záskok. Vysloužili si sedm opon

17. 6. 2012

FOTO: Ženská role v mužském podání ve hře ZáskokUznávaná stálice českého divadelního světa, Divadlo Járy Cimrmana (DJC), se rozjela na západ. Tentokrát ochotníci vystoupili se hrou Záskok, jež patří k repertoáru DJC od roku 1994. V témže roce inscenace získala Cenu Alfréda Radoka jako Nejlepší hra roku.

Jedním z otců DJC je Zdeněk Svěrák Zdroj: zdjc.cz

Jára Cimrman platí v našich končinách za pojem. A když se několikrát do roka objeví jeho jméno na městských vývěskách, lapí se do osidel snaživých divadelních produkcí i nejzarytější odpůrce múzických umění. Vzhledem k beznadějné nedosažitelnosti sáhnout si na svého idola na domácí scéně, přijíždí ohmatat si lázeňský samet divadelních seslí lidé z celého kraje. Atmosféra v mariánsko-lázeňském divadelním prostoru tak byla takřka hmatatelná.

Blbci sedí vlevo

Netrpělivě očekávání herci, dávno již ne amatéři, se jali uvést hru svým charakteristickým způsobem, seminářem. Ten publikum obvykle seznamuje s životní poutí Járy Cimrmana, všemožnými anomáliemi s ním spojenými a uvádí diváka do hry. Tentokrát navíc Cimrmani rozdělili hlediště pomyslnou osou, která hlavně vlevo sedící uvedla v němý úžas. Zcela bez skrupulí totiž označili levou polovinu za blbce. A takové manýry si může dovolit jen ikona českého průlomového divadelnictví, jako je Divadlo Járy Cimrmana.

Jeden z otců divadla, Zdeněk Svěrák, jen co vstoupí na jeviště, sklízí plody letitého snažení dostat z českých diváků upřímnou radost. Nevyřčeným poselstvím divadelníků DJC je předat jeden z největších národních pokladů, humor. Záskok sice není nejlepší a nejvtipnější hra, ovšem je nejhodnotnějším prostředkem, který může, současnou situací na domácí politické i společenské scéně, otrávené Čecháčky, nabít energií.

Hra se odehrává za dob Rakouska-Uherska

Doslova ve vteřině se celé divadlo ocitlo ve tmě, když herci předváděli rekonstrukci Cimrmanova fantazijního výplodu Tma jako v pytli. Když hra s příznačným názvem dospěla k závěru, vyslechlo si publikum navíc také Cimrmanovo herecké desatero. Například, že herec nikdy nepláče, ani se nesměje čelem k publiku, nýbrž zády, a emoce vyjádří trháním ramen. Tato i zbývající zásady pak doprovázely samotnou hru Záskok, jež následovala.

Záskok vypravuje o hře, kterou představili ochotníci občanům svého města bez ženských představitelek – sledujeme ohranou, leč stále fungující a vtipnou travesti show. Navíc si přizvali tehdy slavného herce, Karla Infelda Prácheňského, jenž celé představení zkazí. A tak přichází na řadu kopa nesmrtelných hlášek, které zaručeně polechtají bránici. Zdeněk Svěrák ví, jaká slova a slovní hříčky potěší divákovu duši, a kterak přitom nepřekročit únosnou mez.

Záskok

V Divadle Járy Cimrmana ženy nenajdete. Prý by jim nabourávaly morálku v souboru

Divadlo Járy Cimrmana asi nikdy nezklame. Vždyť tam, kde se snoubí humor a inteligence, není místo pro výhrady. Právem si proto divadlo vybudovalo pověst nesmrtelného symbolu českého národa. Cimrman se nám dostal pod kůži. A hru Záskok stráví každý divadelní fajnšmekr.

Záskok

Divadlo Járy Cimrmana

Autoři: Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák