Menu
TOPZINE.cz
Výstavy a vernisáže v Praze 2023

Krištof Kintera změnil výstavní síň k nepoznání. Vystavuje odpadky a hromady spotřebního zboží

Redakce

Redakce

24. 3. 2012

OBR: Krištof Kintera-Špatné zprávyVietnamská večerka, proražené stěny a obrazy nevybalené z ochranných fólií. Retrospektivní výstava jednoho z nejvýraznějších jmen české výtvarné scény bourá zažité stereotypy.

OBR: Krištof Kintera-Špatné zprávy

Má být snad čert hrající na bicí autorovou vizí blížící se apokalypsy? Zdroj: Galerie hlavního města Prahy

Pokud si cestou na výstavu chcete stačit ještě v rychlosti nakoupit, neuděláte s Výsledky Analýzy Krištofa Kintery krok vedle. Ihned po vstupu do výstavních prostor v městské knihovně totiž nesporně zažijete šok.

Je sice pravda, že galerie už dávno nepatří zažitým konvencím a stereotypům, ale když se před vámi namísto očekávaného předsálí galerie najednou a bez jakéhokoliv varování otevře pestrobarevný svět vietnamské večerky, pravděpodobně vytušíte, že tady půjde o něco speciálního.

A je tomu skutečně tak. Výstava jednoho z nejvýraznějších českých konceptuálních umělců pokračuje ve stejně netradičním duchu. Předměty denní potřeby, neužitečné věci, sportovní náčiní, to vše nachází v Kinterových instalacích své využití a dráždí i ty nejumírněnější konzervativce a teoretiky.

Umění jako odpad naší doby

Z výstavního prostoru se stává koncept, ve kterém mezi sebou svádí boj banalita konzumu, pragmatické užitkovosti a vršících se odpadků o osud umění jako takového.

OBR: Krištof Kintera: Černá vlajka

Černý igelitový sáček zavěšený na větvi nízkého stromku. I tak se dnes dělá umění.

Nosným tématem analýz má být reflexe společnosti a konzumu doby. Zbytky masové produkce tu provádějí invazi do tradičně hájeného prostoru výtvarného umění.

Poté jsou Kinterou zrecyklovány a přetvořeny v cosi nového, například v podivnou konstrukci složenou z prázdných plechovek od Heinekenu evokující vánoční stromeček anebo v igelitovou tašku zavěšenou na větvi nízkého stromku.

Do popředí se tu dostává nejednoznačnost umění a jeho role v dnešní době. Spotřební zboží se tu dostává na piedestal umění, zatímco to ostatní, co by jeho tradiční definici splňovalo, stále ještě leží nevybalené z přepravních boxů a ochranných fólii u stěn galerie.

Tvůrčí síla nesmyslu

Kintera svou expozicí zapojuje návštěvníky přímo do děje. Nutí je přemýšlet, hledat a navzájem spojovat skryté významy děl zdánlivě vytržených z jejich tradičního kontextu, přetvořených v postmoderní hybridy.

Konfrontuje je se svými ledabyle načmáranými poznámkami rozvěšenými po stěnách galerie, nebo je nechává pátrat po svých proslulých mluvičích skrytých za probořenými stěnami galerie

OBR: Krištof Kintera: Sculptur fungis

Výsledky analýzy působí dynamicky, chtějí šokovat a pobavit zároveň. Nepostrádají hlubší význam a touhu nabourávat zažité koncepty a situace. Objevuje se tu opět dadaistické přesvědčení o síle a významu nesmyslu, sylogismu a jeho výtvarném potenciálu.Na druhou stranu pokud podlehnete nejasnému pocitu, že jste některé z Kinterových konceptů už někde viděli a doma trochu zapátráte po internetu, zjistíte, že jste nebyli zase tak daleko od pravdy.

Vietnamská večerka přímo u vchodu do galerie připomíná v podstatě totožný projekt, se kterým přišla již v roce 2007 umělkyně Xu Zhen, když v galerii vystavila funkční repliku šangajského supermarketu. Konstrukce spletená z jízdních kol zase evokuje instalaci známého představitele čínského disentu Aj Wej Weje.

Krištof Kintera

Výsledky analýzy

29. 2. – 13. 5. 2012

Městská knihovna, 2. patro

10.00-18.00

Kurátor: Karel Srp

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Krištof Kintera změnil výstavní síň k nepoznání. Vystavuje odpadky a hromady spotřebního zboží