Menu
TOPZINE.cz
Apetit

Hellboy se popral s Pražským upírem a vyhrává i v dalších povídkách

Lukáš Vaníček

Lukáš Vaníček

21. 1. 2011

Hellboy je nejlepší paranormální detektiv, jakého svět má. Málokdo má amulety na všechny zlé duchy, a když to nepomůže, i kamennou ruku jako parní perlík. V nové sbírce povídek na čtenáře čeká sedm případů, které Hellboy vyřeší nejenom pěstí, ale i vařečkou.

Mike Mignola: Hellboy: Pražský upír (ilustrační)

Ilustrace na obálce komiksu Autor: Mike Mignola

Postava Hellboye se již stala legendou. Červený chlapík s velkou kamennou rukou a upilovanými rohy na hlavně, které neznalému připomínají na první pohled brýle, se potýká s různými nadpřirozenými jevy. Jeho duchovní otec i matka Mike Mignola napsal celou řadu komiksových románů, ve kterých vyslal svého polorohatého bojovníka vstříc nepřátelům v podobě Rasputina a nacistů, kteří už do této tematiky neodmyslitelně patří. I když se série setkala s velkým ohlasem, nelze zapomínat ani na jeho povídkovou tvorbu.

Kratší formát dovoluje hlavní postavě, aby byla sama sebou. Krátká, úsečná až strohá a ironická. Povídka umožňuje autorovi, aby naplno využil motiv, který se mu zalíbil, a nemusel již dál rozvádět děj. Občas jsou Mignolovy kratší práce ojedinělými výkřiky, a přesto z každé, i velmi krátké, vyzařuje hluboká aura temnoty, občas až strachu, a i když je pointa zcela primitivní, čtenář ji ocení, protože tohle prostě k Hellboyovi patří.

Pražský upír a další povídky obsahují sedm kratších i delších kusů, které autor doplnil vlastními komentáři, v nichž objasňuje tajemství jejich vzniku. Pro našince je tato sbírka důležitá, jelikož Praha se stala dějištěm jednoho z textů a vznikla speciálně pro tuto sbírku.

Hellboy cestuje po celém světě

Penanggalan, Hydra a lev a Ghúl jsou tři krátké povídky reprezentující Mignolovu poetiku jako takovou. Krátké, strohé, elegantně pojaté, i když velice prosté. Autor si prostě vybral jeden motiv – je jedno, jestli malajskou variantu upíra, řeckého hrdinu či prostého Ghúla, na kterých vystavěl celou povídku. Buď z ní vytvořil jen jednoduchý příběh sázející jen na Hellboyovu ironickou postavu či děj obaluje do hlubšího hávu poezie starých a dávno zapomenutých mistrů, která se prolíná celým příběhem a doplňuje ho jako v Ghúlovi. V Trollí čarodějce si Hellboy ani jednou do ničeho nepraští. Prostřednictvím staré norské čarodějnice Mignola čtenáři zprostředkoval ponurý příběh z tamních legend o ošklivém trollím dítěti, které na koze ozbrojené vařečkou vybojovalo hlavu své krásné lidské sestry zpět z trollího podzemí. Příběh je krutý a temný. I když si červený detektiv ani jednou nepraští, zkáza, kterou způsobí je o to silnější. Autor navíc starou legendu upravuje podle svého a připravuje čtenáři příjemně mrazivé překvapení.

Experiment dr. Carpa se odehrává v ponurém domě, kde straší. Autor sám se přiznal, že to je vůbec poprvé, co se jeho Hellboy do tohoto notoricky známého prostředí z hororů podíval, a to ve vůbec nejlepším kuse z celé sbírky. Příběh naplno rozvíjí celou Mignolovu techniku přechodů mezi dvěma světy – mezi legendou a reálnem, mezi historií a přítomností, a to doslova z obrázku na obrázek. Rychlé posuny a neustálé míšení jednoho s druhým činí z povídky krátkou a obsahem naditou záležitost, na jejímž konci bude čtenář zírat s temným úšklebkem na rtech.

A zabrousí i do Prahy

Konečně Pražský upír. Tento příběh Mignola pouze napsal, nakreslil jej P. Craig Russel a jeho ztvárnění Prahy je jedno z nejlepších. Skvěle vystihl atmosféru města plného duchů, temných zákoutí a všudypřítomných soch, které shlížejí ze svých piedestalů. Příběh sám o sobě neoplývá duchaplnou pointou, ani není zpracován netradičně, ale je to právě aura dobře známých výjevů z našeho města, které činí z povídky po vizuální stránce výborný zážitek.

Makoma knihu uzavírá. V nejdelší práci ve sbírce si Mignola přizval Richarda Corbena, aby ztvárnil Hellboyovo putování po africké mytologii. Oproti předchozímu splývání postavy Hellboye s mýty a legendami se v Makomě paranormální detektiv stává přímo její součástí. Pověst přesně šitá na míru umožňuje Mignolovi obléknout jeho hrdinu do kostýmu afrického bojovníka proti démonům a naplno tak prožít jeho putování. Na příběhu neměnil autor nic a zachoval jeho lineárnost a jednoduchost. Čtenář si bude užívat netradiční protivníky i konec cesty, na který hrdina dojde. Pověst pochází z jiného než západoevropského a severského folkloru, tudíž sama o sobě je zajímavá.

Ve výsledku je Pražský upír a další povídky zajímavou a čtivou sbírkou Hellboyových dobrodružství. Pro fanoušky je tato kniha povinností, ale i pro zatím Hellboyem nepolíbeného čtenáře nabízí exkurz do prostředí, v jakém se povídky odehrávají, a blízké seznámení s hlavním hrdinou. Mignola si ve svých textech na nic nehraje, experimentuje jen ve vlastnoručně vymezeném písečku a staví příběhy tak, jak je na ně čtenář navyklý. Své sedmdesátiprocentní hodnocení si kniha víc než zaslouží.

Název: Hellboy: Pražský upír a další povídky
Scénář: Mike Mignola
Kresba: Mike Mignola, Richard Corben, P. Craig Russel
Počet stran: 144
Vydalo: Comics Centrum, Praha 2010
Doporučená cena: 599,- Kč (hardback), 299,- Kč (paperback)

Hodnocení: **** (70 %)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Hellboy se popral s Pražským upírem a vyhrává i v dalších povídkách