×
TOPZINE.cz

Ve Švandově divadle se představila Ibsenova Heda Gablerová

Jana Stryková alias Heda G.Švandovo divadlo se zhostilo inscenace známého Ibsenova dramatu, Heda Gablerová. Jde o tragické drama ztracených ideálů, nátlaku společnosti a zatracení. Říká se, že Ibsenovy hry se v současné době obtížně převádějí do podoby, v které by za něco stály. Je třeba konstatovat, že i v tomto případě si tvůrci ukrojili příliš velký kus koláče.

JØrgen, Julinka a Heda
Heda pod palbou                                                                  Zdroj: svandovodivadlo.cz

Henrik Ibsen je považován za zakladatele realistického dramatu. To se nedá zpochybnit. Drama Heda Gablerová ani nemusíme moc zkoumat na to, abychom zjistili, že je zde vyobrazeno vcelku nadčasové téma – člověk zkroušený okolnostmi, do kterých se dostal, není cesty, jak z nich ven. Musí jednat tak, aby nepohoršoval své okolí. Ve shrnutí řečeno, příběh nepochopené osoby. S podobnými prvky se setkáme třeba u prozaika Milana Kundery, jehož díla přišla víc jak půl století po Hedě. To jen tak pro příklad.

Inscenace ve Švandově divadle se původní předloze nevzdaluje a po dějové stránce jede prakticky ve stejných kolejích. To ale ještě neznamená, že jsou všechny podmínky k úspěšnému představení splněny.

Je Heda potvora?

Heda Gablerová (Jana Stryková), hrdinka hry, je žena středního věku. Dalo by se říct, že se vdala z rozmaru za nepříliš perspektivního historika Jørgena Tesmana alias Davida Punčocháře. Ten ale ani zdaleka nesplňuje její představy o princi na bílém koni. Hedu zanedbává a ubíjí ji svým workoholismem. Věci se začínají dít, když se na scéně zjeví Hedina bývalá láska, Eilert Løvborg, jemuž se propůjčil Martin Pechlát. Løvborg je konkurentem jejího manžela jak po milostné, tak po profesní stránce.

Martin Pechlát alias Eilert
Zamyšlený Eilert

Navenek to vypadá, že Heda má vše pod kontrolou a že tahá za nitky světa, v kterém žije. Zdání ale klame. Pod touto slupkou je vidět nešťastná žena. Ta se proti svým přesvědčením včleňuje do rutin prostředí, v němž žije (přežívá). Je z ní cítit bezmoc, která se s přibývajícím časem umocňuje a tiká, jak časovaná bomba – na tom má svůj podíl samozřejmě Løvborg.

Herci až na výjimky nezabaví

Představení je příliš dlouhé – pokud vás tahle věta napadne, není to dobře. Mě tahle věta napadla mnohokrát. Čekal bych od hry větší vliv na diváka. Rozhodně mi Hedy nebylo líto. Většinu představení mě spíš štvala. Ale Jana Stryková se ujala role velmi přesvědčivě.  Řekl bych ale, že zrovna v jejím případě si jednotliví diváci její charakter často interpretují spíš odlišně než shodně.  Její manžel, pod taktovkou Davida Punčocháře, se zpočátku jeví jako vtipná a tragikomická figurka, ale také začne nudit.

Martin Pechlát, který ztvárnil Løvborga je o poznání lepší. Nemá s Hedou co se týče času stráveného na jevišti shodná čísla, ale patří k tomu lepšímu, co performace nabídne. Další významnější postavou je doktor Brack. Toho perfektně zahrál Luboš P. Veselý. Opravdu, hraje skvěle. Elegantně se přizpůsobuje nastolené náladě.

Všude samé absurdno

Přístup, s jakým Heda ke svému osudu přistoupila je absurdní, nepochopitelný, hloupý, naivní a pošetilý. Jako ilustrace k tomuto slouží schválně otravně kulisy interiérů vily. Ústřední místnost je vytapetována obrovskou fotografií krajiny. Celé to působí paradoxně trochu stísněně. Kostýmy jsou směska různých let 20. století. Na druhou stranu se jedná o velmi originálně pojatou scénu.

Heda v pozadí
Za všechno může Heda!

Do představení je ale dobře zakomponovaná hudba. Především dobře vybraná je píseň Sunday Morning. V kontextu s představením se jeví přirozeně a je jedním z mnoha vydařených ilustračních prostředků.

Heda Gablerová je průměrné představení, které nijak zvlášť neosloví. Herecké výkony jsou spíše nevýrazné, až na výjimky. Například Jana Stryková patří mezi velké talenty současné herecké scény a usilovně na sobě pracuje. Každou postavu jí věříte. Toto představení naštěstí  zachraňuje převážně její talent. Její dokonalá sklíčenost postavy je propracovaná velmi věrohodně až vás napadá myšlenka, zda se nejedná o prvotní typ EMO. Zřejmě ano.

Vcelku nevydařeně působí autorův záměr vytvořit vtipnou postavu a odlehčit tak temné Ibsenovo drama pomocí služky v podání Kristýny Frejové. Postava tak spíše vyvolává dojem až pitoreskní, přestože Kristýna Frejová patří mezi skvělé herečky. Téma je stále aktuální, ale zpracovat ho tak, aby bylo stravitelné právě pro dnešního člověka, jenž je svým postavením Hedě mnohdy podobný, není jednoduché. V této inscenaci se to až tak nepovedlo.

Heda Gablerová

Švandovo divadlo

Režie: Daniel Špinar

Hrají: David Punčochář,  Jana Stryková,  Apolena Veldová, Eva Leimberogová, Luboš P. Veselý, Martin Pechlát, Kristýna Frejová

Hodnocení: 3***

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..