Ukázka z knihy Tajemství dobrého spánku. Rady a tipy, které fungují

OBR: Tajemství dobrého spánku

Miliony lidí trpí poruchami spánku a drtivá většina z nich není diagnostikována ani léčena. Mnohem horší ale je, že neznáme rizika spojená s poruchami spánku, včetně jeho nedostatku, a že si neuvědomujeme, že pomoc máme na dosah ruky. Možná pomůže nová kniha Tajemství dobrého spánku.

OBR: Tajemství dobrého spánku
Během života se složení spánku, tzv. architektura spaní, mění. Zdroj: Nakladatelství JOTA

Co je třeba vědět o spánku

Mozek se obvykle nachází ve třech fyziologických stavech – bdělost, NREM spánek a REM (rychlé pohyby očí) spánek. Na rozdíl od komatu je spánek lehce zvratný stav, který skončí, když jej přeruší dotek nebo zvuk, nebo když se prostě vyspíme.

Ronald L. Kotler má specializaci na vnitřní medicínu a plicní a spánkovou medicínu. Pracuje jako poradce farmaceutických podniků, vede praktickou výuku na Lékařské fakultě Pensylvánské univerzity, je řádným členem Amerického kolegia internistů i kolegia plicních lékařů a také členem Americké akademie spánkové medicíny. Společně s dr. Charlesem Cantorem začal v Pensylvánské nemocnici provozovat centrum výzkumu spánku, kde již léčili tisíce pacientů.

Čas a délku spánku určují dvě věci – spánkový dluh, který narůstá během času, kdy jsme vzhůru, a naše cirkadiánní hodiny nacházející se v hypothalamu. Tyto hodiny jsou spojeny s čtyřiadvacetihodinovým cyklem světla a tmy.

OBR: Tajemství dobrého spánkuSpánek a bdělost jsou ovládány složitou sérií aktivací a inhibicí v různých částech mozku. Tato série je přesně uspořádaná a na jejím základě se objevují i různé fáze spánku. Když usínáme, vstupujeme do nejlehčí fáze spánku, kterou nazýváme fází 1. Poté klesáme přes fázi 2 do hlubšího spánku, až dosáhneme spánku s pomalými EEG vlnami. Tato fáze spánku je nutná k tomu, abychom se cítili odpočatí.

Potom znovu vstoupíme do fáze 2, po níž přichází REM spánek, tedy spánek s rychlými pohyby očí. Ten nastává asi devadesát až 120 minut po usnutí. Dospělí se v průběhu noci dostávají do REM fáze spánku každých devadesát až 120 minut.

Právě při REM spánku se nám zdají sny. Tato fáze má i řadu dalších zajímavých vlastností:

  • Během REM spánku jsou naše skeletální svaly v podstatě paralyzované. Mezi svaly, které jsou paralýzy ušetřené, patří bránice a svaly ovládající pohyb očí. Nohy a ruce sebou mohou cukat, ale nejsou za normálních okolností schopné provádět delší či složité pohyby. To nás chrání před zraněními, která bychom si mohli přivodit, kdybychom své sny přehrávali.
  • Zvyšuje se přísun krve do mozku.
  • U mužů se objevuje spontánní erekce, u žen zvýšený přísun krve do klitorisu, a to bez ohledu na obsah snů.
  • Srdeční rytmus i hloubka a rytmus dýchání kolísá.
  • Schopnost ovládat tělesnou teplotu je přechodně potlačena.

Během života se složení spánku, jeho tzv. architektura, mění. V průběhu prvního roku života se čas strávený ve fázi REM zmenší z více než poloviny celkového času spánku na třetinu celkového času.

V dospělosti trávíme v REM fázi asi 20 až 25 procent času. Jak stárneme, doba spánku s pomalými vlnami se zkracuje, spánek je obecně lehčí a častěji se budíme. Porovnejte to s malým dítětem, které můžete ve spánku přenést z autosedačky do postele, aniž byste ho vzbudili. V pozdějších obdobích života jsme ale náchylnější k vyrušení, k účinkům různých léků i vlivu samotného zdravotního stavu.

Maryann Karinchová je literární agentkou, spisovatelkou, mluvčí a konzultantkou. Pracovala jako ředitelka divadla i jako mluvčí a vedoucí tiskového oddělení různých společností. Knihy začala publikovat v roce 1994. V roce 2003 založila literární agenturu, jež se zabývá literaturou faktu.

Většina dospělých bez ohledu na věk potřebuje sedm až devět hodin spánku. Pokud trpíme nedostatkem spánku, riskujeme špatné výkony v práci, zranění při práci nebo za volantem a poruchy nálady včetně depresí nebo podrážděnosti. Navíc se objevují důkazy, že nedostatečná kvalita spánku má vliv na vznik obezity a diabetu a že zkracuje délku života.

Je tedy jasné, že kvalitní spánek je nepostradatelný, chceme-li být zdraví a produktivní. Naším cílem je dát vám pomocí této knihy rady a prostředky jak dosáhnout uspokojivého a úspěšného spánku.

Název: Tajemství dobrého spánku. Autoři: Ronald L. Kotler a Maryann Karinchová. Nakladatelství JOTA, 2013. Počet stran: 200. Doporučená cena: 238 korun.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*