Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Roelandt Savery: Neprávem ve stínu Škrétovy výstavy

Redakce

Redakce

17. 3. 2011

Do neděle 20. března 2011 máte poslední šanci navštívit jedinečnou výstavu manýristického malíře Roelandta Saveryho, která bude ještě několik desítek hodin k vidění v pobočce Národní galerie v Praze, a to ve Schwarzenberském paláci na Hradčanském náměstí.

Obr: Roeland Saveray: Dva koně s podkoními

Roeland Saveray: Dva koně s podkoními Zdroj: Národní galerie

Roelandt Savery (1576 – 1639) byl vlámský malíř, který pobýval v Praze ve službách císaře Rudolfa II. zhruba deset let (1603 – 1613). Po tomto časovém úseku stráveném ve službách císaře se vrátil zpět do nizozemského Utrechtu.

Na výstavě Roelandt Savery: malíř ve službách císaře Rudolfa II. máte možnost zhlédnout expozici představující umění tohoto malíře. Kromě děl, která se nacházejí v Národní galerii v Praze, byla pro tuto výstavu zapůjčena díla z malířova rodného města Kortrijku, dále pak z Bruselu, Berlína a Vídně.

V díle Roeladta Saveryho můžeme najít velký vliv Pietra I. Breughela (nizozemský malíř 16. století) a vlámského umění. Zabýval se především mytologickými náměty a zvířaty v přírodě, které ztvárňoval takřka encyklopedicky. Jeho častým námětem byli ptáci a dal by se považovat za prvního evropského malíře, který se na ptáky specializoval. Jeho oblíbeným ptákem byl záhy vyhubený blboun nejapný (dodo), který zřejmě pro Saveryho představoval symbol ztraceného ráje. Na berlínském obraze pražského původu Orfeus hraje zvířatům v krajině (1611), je dodo zřejmě jeho nejstarším dochovaným vypodobením.

Obr: Roeland Saveray: Orfeus hraje zvířatům

Roeland Saveray: Orfeus hraje zvířatům

Kromě nádherných krajin s exotickými zvířaty rozvrstvených do scénických plánů nám výstava představuje i malé kresbičky z prostředí Prahy, a to zejména z Pražského hradu a jeho okolí. Tyto kresbičky jsou často zakomponovány do krajiny vycházející z kompozic nizozemských krajinářů 16. století.

Mimo Saveryho děl se v rámci výstavy můžeme setkat i s dalšími významnými umělci, kteří zachovali tradici tohoto velkého malíře. V druhé části expozice se nám představí tisky podle Saveryho předloh a návrhů krajin z dílny mědirytce Aedigia Sadelera (1570 – 1620) a převody Saveryho kreseb zvířat do mědirytu Robertem van Voerstem (1596 – 1636), který byl v letech 1625 – 26 v Utrechtu, kde se zřejmě seznámil se Saveryho díly.

Neopakovatelný výlet do ráje

Vzhledem ke kvalitě zapůjčených obrazů a exponátů můžeme jen s politováním říci, že je velikou škodou, že se této výstavě nedostalo dostatek propagace, protože svým významem a skvělým zpracováním se jistě dá přirovnat k právě probíhající veliké výstavě Karla Škréty.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Roelandt Savery: Neprávem ve stínu Škrétovy výstavy